Пет вида храни, които помагат на мозъка да работи по-добре

6282
Пет вида храни, които помагат на мозъка да работи по-добре

© Unsplash.com

Като диетолог винаги казвам на хората да мислят за мозъка си като за нещото, които стои зад почти всичко — нашите мисли, памет, концентрация, движения, дишане, сърдечен пулс, както и че определени храни могат да го направят по-силен и умен, казва Лорън Армстронг.

Нашият мозък и начин на хранене също така играят ключова роля за дълголетието. Според Националния институт по стареенето на САЩ това, което ядем може да се отрази директно на процесите на възпаление и оксидативния стрес в телата ни, като и двете неща влияят на риска от невродегенеративни заболявания, в това число Алцхаймер и Паркинсон.

Армстронг е разговаряла с доктор Ума Найду, хранителен психиатър, преподавател в медицинския факултет на Харвардския университет и автор, за това с какво се храни, за да изостря паметта си, да се концентрира по-добре и цялостно да поддържа мозъка си в добро здравословно състояние.


1. Екстра тъмен шоколад



СнимкаUnsplash.com

“Екстра тъмният шоколад изобилства от антиоксиданти и какаови флаваноли, които помагат за запазването на здравословното състояние на мозъка,” казва Найду пред CNBC. “Той също така съдържа фибри, които помагат за намаляване на възпаленията на мозъка и предотвратяват отслабване на познавателната функция.”

Проучване от 2020 г. разглежда как тъмният и белият шоколад могат да влияят на паметта на здрави млади хора. Участниците, които получават тъмен шоколад, регистрират по-добри показатели на словесна памет два часа след консумацията, в сравнение с тези, които получават бял шоколад.

Учени предполагат, че това се дължи на по-високото съдържание на флавоноиди в тъмния шоколад, “което може да подобри силно когнитивната функция при хората.”

Екстра тъмният шоколад трябва да съдържа най-малко 70% какао, според Найду.

Само не прекалявайте с количествата, предупреждава тя: “Мета анализ предполага, че оптималното количество тъмен шоколад за поддържане на здравословното състояние на нашите кръвоносни съдове, в това число и тези, които доставят кръв до мозъка, е около 45 грама на седмица.”

2. Горски плодове

СнимкаUnsplash.com

“Горските плодове са пълни с антиоксиданти, фитонутриенти, фибри, витамини и минерали,” казва Найду. “Тези хранителни вещества помагат за запазването на паметта, а съдържанието на фибри подхранва добрите микроби в стомашно чревния тракт, което спомага за намаляване на възпалението на мозъка.”

Тя препоръчва да се избира измежду червени, сини и черни горски плодове. Ягодите, например, са богати на флавоноиди и може да помогнат за забавянето на спада при познавателните способности. Боровинките съдържат различни типове флавоноиди, свързани с предотвратяването на оксидативния стрес. Къпините пък са страхотен източник на антиоксиданти, които подпомагат здравето на мозъчните клетки.

7 растения с изключителни здравословни ползи, които да отглеждате у домаИма около 450 000 растителни вида, като до 70 000 от тях се използват за медицински цели в световен мащаб

“Консумацията на най-разнообразни цветни горски плодове може също така да намали симптомите на тревожност и да помогне за предотвратяването на невродегенеративни болести, като деменция,” казва Найду.

Тя обикновено хапва по половин или една чаша такива плодове всеки ден.

3. Куркума (с черен пипер)

СнимкаUnsplash.com

Куркумата е една от основните съставки на кърито на прах и съдържа съставка на име куркумин, в която се крие тайната зад ползите й за мозъка.

“Куркуминът е мощна противовъзпалителна субстанция,” казва Найду. “Проучвания показват, че консумацията й може да помогне за намаляване на симптомите на тревожност и забавяне на отслабването на познавателните способности с напредването на възрастта.”

Куркумата е полезна сама по себе си, но ползите от нея могат да бъдат още по-големи, ако се комбинира с черен пипер. Найду казва, че винаги добавя “щипка черен пипер в куркумата, защото пиперинът в него активира куркумина и увеличава бионаличността им за мозъка и тялото.”

Можете да включите куркумата и черния пипер в храненето си, като ги добавяте към ястие с ориз, гарнитура от картофи, млечно лате или овесена каша, например.

4. Листни зеленчуци

СнимкаUnsplash.com

“Листните зеленчуци имат постоянно присъствие в начина на хранене, който подпомага мозъка, защото съдържат фолиева киселина, която представлява витамин B, поддържащ невроразвитието и функцията на невротрансмитерите,” обяснава Найду. “Недостигът на фолиева киселина се свързва с повишени симптоми на депресия, както и с когнитивно стареене.”

Сред любимите лисни зеленчуци на Найду са: рукула, листа от глухарче, спанак, швейцарски манголд и кресон. Ако не сте почитатели на салатите, може да им се насладите като находчиви добавки към любимите си ястия, като паста, бурито или върху пица.

5. Ферментирали храни

СнимкаUnsplash.com

Ферментацията включва добавянето на храни към микроорганизми, които след това се хранят от захарта в храната. Това създава други продукти, като млечна киселина, която генерира полезни за стомашно-чревния тракт бактерии.

“Има нещо, което наричаме връзка между мозъка и стомашните бактерии,” казва Найду. “Така, когато консумираме ферментирали храни и подобряваме здравето на стомашно чревния тракт, може също да подобрим и познавателната си функция.”

Тя обича да хапва домашно приготвено кимчи с пръчици от целина или да го комбинира със салати за допълнителна текстура и аромат. Някои от другите храни, които Найду препоръчва, са кисело зеле, супа мисо, комбуча, кефир и кисело мляко.

Консумацията на големи количества ферментирали храни обаче може да причини подуване. “Ако усещате дискомфорт, намалете количествата, докато стомахът и тялото ви се приспособят,” съветва Найду.

Българският бизнес

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg