Четири от всеки пет продадени нови автомобила в Норвегия през 2022 г. са задвижвани с батерии. Теsla е най-търсената марка втора поредна година. Това показва статистиката на Норвежката пътна федерация (OFV).

Скандинавската страна със своите 5,5 млн. жители е с най-висок дял на електромобили в автомобилния си парк, благодарение на пакета държавни субсидии – те бяха освободени от 25% ДДС до края на 2022 г., но от 1 януари 2023 г. мярката ще се прилага само за първите 500 000 норвежки крони от цената. Правителството въвежда и нов данък върху покупката въз основа на теглото на електрическите автомобили.

Делът на продадените електрически превозни средства с батерии (BEV) е нараснал до 79,3% от всички нови автомобили през 2022 г. от предишния рекорд от 65% през 2021 г. спрямо 2,9% преди десетилетие, сочат данните на OFV. Миналата година в скандинавската страна са продадени около 138 265 нови електромобила. За сравнение електромобилите представляват едва 8,6% от новите регистрации на автомобили в ЕС за деветте месеца на 2022 г.

Няколко рекорда не помогнаха на Tesla да изпълни плана си за 2022Компанията обяви годишен рекорд от 1,3 млн. доставени автомобила, но и това не успя да отговори на предварително поетите ангажименти

„Осем от 10 души, които избират напълно електрически вместо двигатели с вътрешно горене, е значителна стъпка Норвегия да постигне една от климатичните си цели, а именно преминаване на 100% продажби на BEV през 2025 г. Нашето послание към останалата част от света е кристално ясно – няма извинение за ненужното замърсяване от двигателите с вътрешно горене, когато климатичната криза е толкова спешна за решаване “, отбеляза Кристина Бу, генерален секретар на Норвежката асоциация за електрически превозни средства.

Около една на всеки пет коли по норвежките пътища сега е електрическа. Норвегия има за цел всички нови автомобили да бъдат с „нулеви емисии“ до 2025 г.

Електрическата Tesla на Илон Мъск държи 12,2% дял от общия пазар на нови превозни средства, следвана от Volkswagen – с 11,6%, сочат регистрационните данни. В топ 3 е Skoda Enyaq.

2000 км с един резервоар – VW разработва иновативен водороден двигателТази новина бележи обрата на гледната точка на компанията към водородната технология

Въпреки че освобождаването от данъци помага за намаляване на емисиите, те струват 39,4 милиарда норвежки крони (4 милиарда долара) на държавата през 2022 г., по данни на Министерството на финансите.

Нов автомобилен данък, базиран на теглото, също може да повлияе негативно върху продажбата на BEV, тъй като електрическите двигателни системи са по-тежки от техните еквиваленти, работещи с изкопаеми горива, каза Норвежката автомобилна федерация (NAF). „Загрижени сме, че продажбите ще намалеят, защото правителството предложи нов данък въз основа на теглото“, посочи Тор Егил Браадланд, говорител на организацията.

Приходите на пазара на електрически превозни средства се очаква да достигнат 11,40 млрд. долара през 2023 г. Очаква се 11,28% годишен темп и прогнозиран пазарен обем от 17,48 млрд. долара до 2027 г.