Денис Щенгелов знае, че руснаците харесват бързите храни с ниска хранителна стойност, особено когато икономиката е в лошо състояние.

След като се зае да осигури на населението на страната от 147 милиона души решение за всяка сладка и пикантна бърза закуска, обикновено на цена под 1 долар, това го превърна в най-новия милиардер в Русия.

Неговата компания - КДВ групп, се възползва от икономическия спад в Русия и от високата инфлация, както и от манията на руснаците по снаксовете, за да отправи предизвикателство на пазарните лидери в лицето на Frito-Lay и Mondelez International Inc.

“Щегелов използва рецесията, за да разшири и сериозно да подсили бизнеса си,” казва Артьом Моторни, управляващ партньор в базираната в Москва Walnut Capital, която през юни бе консултант по сделка, при която Щенгелов купи завод за захарни изделия в Уляновск.

“Търговците на дребно имат желание да реализират допълнителна печалба от продажбата в големи количества на продукти с добро качество и оптимална цена. КДВ им предоставя точно това.”

Състоянието на 45-годишния Щенгелов се оценява на малко над 1 млрд. долара, според индекса на милиардерите на Bloomberg. Той основава КДВ през 1997 г. и разширява бизнеса си до такава степен, че в момента компанията произвежда 350 вида бързи закуски под 20 различни бранда.

Сред тях са бисквитите Яшкино и BEERka, снаксове от сушена риба и месо, които руснаците използват като мезе за бира.

Продажбите на тези отличителни руски деликатеси нарастват повече от два пъти до 95 млрд. рубли (1.6 млрд. долара) от 2013 г. насам, точно преди цените на петрола да се сринат, и САЩ и Европа да наложат редица санкции рещу Русия.

Президентът Владимир Путин пък отговори със забрана за внос на храни, която е в сила вече четвърта година.

Трудни времена

Щенгелов, който е отказал да бъде интервюиран от Bloomberg, е сред местните бизнесмени, които успяват да извлекат печалба - на фона на 45-процентното обезценяване на рублата в последните четири години, което оскъпи цената на вноса на основни съставки, като какаото.

Шоколадът поскъпна толкова, че много руснаци се насочиха към сладки изделия, направени от местно брашно, казва Елисавета Никитина, изпълнителен директор на базирания в Москва Център за проучване на пазара на сладкарски изделия.

Щенгелов винаги се е справял много добре в трудни времена.

След като завършва висшето си образование, а Съветският съюз се разпада, Щенгелов доставя слънчогледово семе на възрастни жени в родния си Сибир, които го изпичали и го продавали по улиците в Томск.

Той също така преработва слънчогледа на растително олио, което доставял на производители на сладкарски изделия. Те изпитвали такъв недостиг на средства, че му плащали със захарни изделия.

Бизнес моделът на КДВ действа добре в трудни за икономиката периоди, защото Щенгелов си поставя за цел да придобива компании по цялата верига - от млечни ферми до заводи, които произвеждат шоколад, хлебни сладкиши и сладки.

Така дори и когато инфлацията скача, достигайки близо 17% преди две години, КДВ продава бързите закуски на цени на килограм с 24% по-ниски от своите конкуренти, сочат данни на Nielsen Русия.

Предпазливи потребители

“Денис е човек, който обръща голямо внимание на детайлите и разбира всеки аспект от бизнеса си,” казва Александър Агеев, работел с Шенгелов, докато бил част от верига магазини на дребно, която продавала продукти на КДВ в Новосибирск.

“Другите компании не обръщаха голямо внимание на бюджетите си, когато маржовете на печалба бяха високи, но КДВ винаги се отнасяше сериозно към намаляването на разходите.”

КДВ, която е базирана в Томск, Сибир, където е роден Щенгелов, разполага с 11 завода, които произвеждат над 500 000 тона бързи закуски, продавани в цяла Русия и изнасяни в бивши съветски републики, като Беларус и Азербайджан.

През миналата година КДВ е втора по продажби в Русия на снаксове и захарни изделия, според Euromonitor International. Тя се нарежда след Frito-Lay при несладките снаксове и на второ място при захарните изделия - след Mondelez, производителят на бисквитите Oreo и кракерите TUC. Възходът доведе до сделка с базираната в Москва UFG Asset Management, която купи миноритарен дял в компанията през миналата година.

Въпреки че икономиката на Русия в момента се възстановява, а потребителските разходи нарастват, близо трима на всеки четирима руснаци, участвали в проучване на Nielsen през второто тримесечие на годината, са заявили, че са ограничили разходите си, в сравнение с миналата година. Повече от половината са заявили, че са се насочили към по-евтини марки.

“Неговата компания е обречена на успех,” казва Вадим Елисеев, друг познат на Щенгелов, който е съсобственик на компания за сладкарски изделия в района на Москва. “В рамките на три години КДВ може да е пазарен лидер.”