Нискотарифният авиопревозвач Ryanair Holdings Plc е една от 10-те най-замърсяващи околната среда компании в Европа през миналата година. За първи път в Топ 10 на тази негативна класация попада компания, която не управлява електроцентрали на въглища.

Това е заключението от анализ на въглеродните емисии в ЕС, изготвен от базираната в Брюксел Transport & Environment. От организацията са установили, че емисиите от въглероден диоксид на Ryanair са се увеличили с 6.9% през миналата година.

Резултатите от проучването подчертават нарастващия принос на авиоиндустрията към емисиите от парниковите газове, които са обвинявани за разрушаването на атмосферата.

Замърсяването от страна на авиокомпаниите се е увеличило с около две трети от 2005 г. насам и се очаква да продължи да нараства, тъй като въздушният транспорт става все по-достъпен. Така тази индустрия е на път да стане най-големия замърсител в рамките на три десетилетия, пише Bloomberg.

Междувременно други индустрии успяват да ограничат своите вредни емисии. Миналата година системата за търговия с вредни емисии на ЕС е отчела 3.8% понижение на парниковите газове. Редица държави - от Германия до Великобритания, постепенно се отказват от електрическите си централи на въглища, за да ограничат емисиите.

Италия глоби с милиони Ryanair и Wizz заради политиката за багажАгенцията за защита на конкуренцията в страната (AGCM) обяви, че таксите от 5 до 25 евро, които авиокомпаниите начисляват на пътниците, ако държат да вземат по-голям куфар в кабината на самолета, са нарушение на закона

Ryanair се нарежда на девето място в класацията на най-големите замърсители в Европа за миналата година. Останалите девет места се заемат от компании, които произвеждат електроенергия с въглища, които пък са най-мръсното изкопаемо гориво.

В свое изявление от Ryanair заявиха, че са “най-зелената и чиста авиокомпания в Европа” и че “пасажерите, пътуващи с Ryanair, имат най-ниските емисии от въглероден диоксид на изминат километър, в сравнение с която и да е друга авиокомпания.”

Международната организация за гражданска авиация наскоро се зае с емисиите в сектора, като прие насоки за саморегулиране. Според тях увеличението в емисиите на въглероден диоксид трябва да се компенсира със засаждането на дървета или с инвестиции в по-чисти технологии.

Критиците на плана иначе твърдят, че тези компенсации вече са изпробвани и не действат, отчасти защото е трудно да бъдат следени.

Вредните емисии в ЕС възобновяват спада си през миналата година, след като през 2017 г. отчетоха лек ръст, сочат предварителни данни.