Тези шест подправки правят диетата по-здравословна

12084
Тези шест подправки правят диетата по-здравословна

Подправките, които се използват в кухнята, подобряват вкуса на храната и служат като „магична съставка“ за запомняща се рецепта, но те също така могат да направят диетата по-разнообразна и здравословна.

Смята се, че подправките са естествени антиоксиданти. Според аювердическата медицина, която е част от системата с вярвания на хиндуизма, подправките могат да „изстудяват или затоплят“ храносмилателната система.

Преди 2500 години китайският философ Конфуций препоръчва добавянето на джинджифил към всяко ястие за ускоряване на храносмилането. Западната наука обаче няма достатъчно доказателства за медицинските свойства, приписвани на подправките и няма консенсус за конкретните ползи от тях.


Факт е обаче, че подправките все повече се използват за подобряване на здравето. Една полза от тях е доказана - те намаляват потреблението на сол като подправка, което се отразява благотворно върху здравето.

Кои подправки обаче да изберем от стотиците налични? ВВС публикува шест подправки, които могат да се включат в нови рецепти.

1. Чесън

Това е класическа подправка, която има репутацията на „естествен антибиотик“ и според някои изследвания има способност да намалява нитрозамините (химически вещества, които се образуват при висока киселинност на средата в стомаха и някои от тях могат да бъдат канцерогенни).

Древните гърци го смятат за добро превантивно средство за много болести, а в някои държави се използва като лек при настинки.

„Чесънът помага за намаляване на високо кръвно налягане. Изследванията показват, че някои групи хора, които ядат повече чесън, намаляват риска от развитие на някои видове рак, като рак на стомаха и на дебелото черво. Но чесновите добавки не показаха същата полза“, съобщава Националният здравен институт към американското министерство на здравеопазването.

Той препоръчва включването на чесъна в ястията, но не и консумирането му като хранителна добавка.

2. Куркурма

Тази подправка идва от Южния Азия и придава на ястията характерния си жълт цвят. Тя стана модерна в последните години и е смятана за суперхрана, която помага при лечението на редица заболявания, включително рак.

Макар че много от свойствата, приписвани на куркурмата, не са научно доказани, някои изследвания потвърдиха, че подправката може да е антиоксидант и болкоуспокояващо. Освен това куркурмата помага за намаляването на нивата на два ензима в тялото, които причиняват възпаление, и за избягването на натрупването на плака, което образува съсиреци, информира Медицинският център към университета в Мериленд, САЩ.

„Важно е да се знае, че куркурмата е много сигурна, когато се използва за готвене. Не знаем колко е сигурна, когато се използва за медицински цели“, допълва организацията Cancer Research UK, която финансира изследвания на онкологични заболявания във Великобритания.

3. Кардамон

Тази подправка, която се отглежда в Югоизточна Азия, се използва в алтернативната медицина за елиминиране на токсините. Някои хора я прибавят в чая, за да се борят с махмурлука. Сигурното е, че тази подправка е обичайна за индийската и арабската кухня и за сладкарството в Северна Европа. От хилядолетия тя се използва в Азия за облекчаване на стомашни болки.

Неговата основна съставка - евкалиптол, е включена във фармацевтични продукти срещу кашлица например. Смята се също, че кардамонът се бори с лошия дъх. В Индия и Близкия Изток е обичайно да видите мъже и жени, които вземат медикаменти с кардамон.

Българският бизнес

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Коментари

л
# 0
15:01 | 6 January 2017
КуркуРма?
Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg