Въпреки че продажбите на iPhone записаха спад през последните тримесечия, особено в Китай, където компании, като Huawei Technologies и Xiaomi налагат доминацията си, Apple продължава да е най-скъпата марка в света, сочи най-новото издание на подреждането на Forbes за брандове с най-висока стойност на Земята.

Нещо повече, щатската компания заема тази позиция за девета поредна година. На фона на спад в продажбите на смартфона iPhone със 17% през последното тримесечие - до 31 млрд. долара, акциите на Apple поскъпнаха с 5%. Причината за това е силното представяне на компанията в предоставянето на услуги.

Услугите на технологичния гигант включват App Store, Apple Pay, iTunes, облачни услуги и други. Така бавно, но сигурно, услугите на компанията се превърнаха във втория най-доходоносен сегмент в техния бизнес с приходи от 37 млрд. долара през 2018 г., изоставяйки единствено от iPhone.

Според анализаторите на Morgan Stanley, услугите ще докарат на Apple 100 млрд. долара през 2023 г. Тази прогноза говори ясно за силата на щатската марка, чиято стойност възлиза на 205.5 млрд. долара. Това е ръст от 12% на годишна база, като за първи път брандът Apple преминава границата от 200 мрлд. долара.

Технологичните брандове са окупирали първите пет места в тазгодишното подреждане на Forbes. Google заема второ място, като марката се оценява на 167.7 млрд. долара, което е ръст от 23% спрямо преходната година. Това е сериозно постижение за Google, тъй като само до преди 4 години стойността на бранда Apple беше два пъти по-висока от тази на Google.

Според данните на StatCounter, компанията има доминантен дял от глобалния пазар на търсенето в интернет през последните 12 месеца с цели 92%. За сравнение, търсачката Bing има дял от 2.6%, а Yahoo едва 1.9%.

Челната петица се допълва от познатите технологични гиганти Microsoft (123.5 мрлд. долара), Amazon (97 млрд. долара) и Facebook (88.9 млрд. долара). Докато стойността на брандовете на Microsoft и Amazon скача с над 20% спрямо 2018 г., то марката Facebook е единствената в топ 5, която записва спад от 6% през последните 12 месеца.

Броят на активните потребители на социалната мрежа достигна 2.4 млрд. през тази година, но стойността на бранда беше ударена от скандалите около поверителността на личните данни на потребителите.

Гигантът в бизнеса с безалкохолни напитки Coca-Cola е най-голямата марка извън света на технологиите. Според най-новото подреждане на Forbes стойността ѝ възлиза на 59.2 млрд. долара, което е ръст от 3%, отреждайки шеста позиция на компанията.

Общата стойност на първите 100 бранда в подреждането достига 2.33 трилиона долара, което е ръст от 8% на годишна база. Технологичните компании се радват на най-висок растеж, водени от Amazon с ръст от 37%, Netflix (+34%), Google (+27%) и Adobe (+27%).

Търговецът на модни стоки H&M отчита най-високото понижение през тази година със спад от 12%, до 11.5 млрд. долара. Шведската компания страда от свиване на цените на някои продукти с цел изчистване на излишъци в наличностите.

Над 20 бранда губят част от стойността на брандовете си през последните месеци, включително ESPN (-10%), GE (-8%) и Hyundai (-8%).

Щатските компании доминират в класацията, като в топ 100 има цели 56 американски марки. Германия (11 марки), Франция (7) и Япония (6) могат да се похвалят с най-много ценни брандове след САЩ. В подреждането има марки от общо 16 държави.

10-те най-скъпи публични компании в светаВсички те са американски

Технологичните марки са 20 на брой в класацията, като финансовите услуги (13), автомобилостроенето (11), потребителските стоки (10) и търговията на дребно (8) са останалите най-чести пазари, на които оперират класираните компании.

Топ 10 на най-скъпите марки в света за 2019 г.

1. Apple

2. Google

3. Microsoft

4. Amazon

5. Facebook

6. Coca-Cola

7. Samsung

8. Disney

9. Toyota

10. McDonald's