През последните няколко месеца най-голямата звукозаписна компания в Индия - T-Series, придоби неудържимо присъствие в света на онлайн музиката.

Базираната в Мумбай компания разполага с най-популярния канал в YouTube с над 60 млрд. гледания. Каналът също така наскоро изпревари по брой абонати този на шведския влогър Феликс Келберг, по-известен като Pewdiepie, и е на път да премине границата от 100 милиона абонати, което никой досега не е постигал.

Начинът, по който T-Series достига цифрите, за които изпълнители, като Джъстин Бийбър и Тейлър Суифт, могат само да си мечтаят, включва смесица от това, че компанията е на подходящото място в подходящото време и добре познати маркетингови похвати.

Ако човек разбере това, ще му стане ясно защо възходът на T-Series е малко вероятно да отслабне скоро.

От бедност към богатство

Според ветерана в музикалната индустрия Атул Чурамани, вниманието към детайла на Бушан Кумар, председател и управляващ директор на T-Series, и на компанията като цяло я прави толкова успешна.

“Бушан подходжда лично към бизнеса,” казва той. Чурамани е управляващ директор на Turnkey Music and Publishing - компания, която издава независима музика, организира музикални събитие и играе ролята на ментор на изпълнители.

“Когато Бушан пое управлението след смъртта на баща си, той изведе компанията до следващото ниво. Що се отнася до индийската музикална индустрия, това е най-голямата фигура в нея.”

Възходът на T-Series е сходен с този на повечето индийци. Бащата на Бушан - Гулшан Кумар, произхожда от бедно семейство и през 80-те години създава компанията майка Super Cassettes Industries от нулата. Лейбълът първоначално продава духовно съдържание под формата на химни и молитви, както и пиратска филмова музика.

С разрастването й тя започва да продуцира филмова музика за продукциите от Боливуд. През 1997 г., след като поземният свят в Мумбай убива баща му, Бушан поема ръководството на 19-годишна възраст.

Според някои оценки годишните приходи на T-Series възлизат на 100 млн. долара, а пазарният й дял е 70-80%. Най-голям интерес извън Индия предизвиква внезапния възход на компанията в YouTube. Тя увеличи броя на абонатите на канала си от 18 милиона през 2017 г. до близо 100 милиона в рамките на две години.

Бушан казва, че набирането на по-голяма популярност в YouTube не е било някакъв предварително зададен план за изпълнение. “Наистина не сме правили целенасочени опити да станем номер едно,” казва той пред BBC.

Чак след като международните медии започват да отразяват сериозно това постижение, той осъзнава мащабите му. “Честно казано, по това време миналата година дори не знаех къде се класираме в YouTube,” казва Бушан.

Той избягва да посочва цифри, но твърди, че 20% от общите приходи на T-Series идват от YouTube. Около 65-70% от абонатите на канала пък са от Индия.

За да разбере успеха на T-Series, човек трябва да разбере драстичните промени в интернет достъпа в Индия през последните две години. От 2010 г. T-Series започва да пуска трейлъри и музикални видеа в YouTube със скромен успех. След това Reliance Jio, която е собственост на най-богатия индиец Мукеш Амбани, преобърна телекомуникационния пазар в Индия с пускането на мобилните си услуги през 2016 г.

Така масите в страната се сдобиха с евтин интернет. Този ход принуди големите компании, като Vodafone и Bharti Airtel, да намалят драстично цените на своите планове.

Резултатът е, че сега над 500 милиона индийци разполагат с интернет, което прави Индия втория най-голям пазар след Китай. Ефектът от това е огромен. Новите потребителите на интернет надхвърлят 16 милиона души всеки месец, като повечето от тях са през мобилни устройства.

В момента средностатистическият потребител в Индия потребява повече мобилни данни от повечето европейци. Сега е често срещана гледка шофьори на рикши и амбулантни търговци, които може и да нямат вода и електричество в домовете си, да гледат музикални клипове в YouTube на телефоните си.

“Наричаме го ефектът Jio, тъй като това изстреля нагоре потреблението на индийско съдържание и помогна на платформи, като YouTube, да навлязат в индийските домове,” казва Неерадж Калян, президент на T-Series.

T-Series е идеално позиционирана, за да извлече печалба от този Jio ефект. Компанията има над 160 000 песни и 55 000 музикални видеа в архива си, което й дава предимството на първия на пазара.

Бушан наскоро заяви пред Quartz, че управлява дигиталния си екип като бутикова компания. “Не вярваме в това да държим 100 души. Вместо това имаме екип от 20, който ръководи нашия дигитален бизнес,” казва той. “Екипът се оглавява от най-високопоставените хора в компанията.”

Бушан твърди, че човек може да разполага с всичките безплатни данни на света, но не може да привлече публика, без да разбира как звучи една добра мелодия. “Баща ми правеше музика с идеята за това какво харесват хората. Аз съм го наследил от него. Ние можем да преценим пулса на една песен и да го напаснем към вкуса на нашите слушатели,” казва той. “Мисля, че го прави изключително добре и това ни помага много.”

Жанровете може и да се приспособяват към времената, но мелодията и текстовете си остават същите. “Наричам това опаковката на една песен,” казва Бушан. “Днес, когато правим ремикс или римейк, ние просто сменяме опаковката. Винаги действа. Ние имаме над 90% точност в преценката си за това какво ще харесат хората.”

Хитовете на T-Series в YouTube все по-често са независими сингли. Например песента Lahore на 27-годишния изпълнител Гуру Рандава има над 700 млн. гледания и е най-популярното видео в канала. “През миналата година в канала в YouTube сме пуснали повече нефилмова музика, отколкото филмова,” казва Бушан.

Давид срещу Голиат

Войната с Pewdiepie помогна допълнително на успеха на T-Series. Pewdiepie и почитателите му заявиха, че успехът на T-Series е пример за засилващото се влияние на корпорациите в YouTube и реагираха по всевъзможни начини - от издаването на обидна песен до хакването на сайта на Wall Street Journal и хиляди принтери по света, и призовавайки хората да се абонират за канала на Pewdiepie.

T-Series отговори, като пусна кампанията #BharatWinsYouTube, използвайки нацинализма, за да търси повече абонаменти от индийци.

Резултатът бе, че T-Series привлече повече интерес извън Индия, отчитайки ръст в страни, в които хората не гледаха техния канал. “Това е класическа история от типа Давид срещу Голиат,” казва Люк Кени, индийски музикален колумнист и автор.

Според Неерадж тази тирада срещу неговата компания може и да е започнала на шега, но вече не представлява проява на добър вкус. “Феликс (Pewdiepie) е инфлеунсър с огромен брой последователи. Съветвам този енергичен младеж да използва енергията си да влияе в посока създаване на положителни нагласи и усещане за социална отговорност сред почитателите си, вместо да прави видеа, които създават невидимо разделение,” казва той.

Бушан пък твърди, че T-Series ще отговори на Pewdiepie чрез издаването на още музика. “С това се занимавам всеки ден”, казва той.