Колко дигитални следи оставихте днес?

939
Колко дигитални следи оставихте днес?

Глобализираният и електронен свят е „плосък" - това заявява в бестселъра си трикратният носител на наградата „Пулицър" Томас Фрийдмън. Но колко пласта "дигитални следи" оставя след себе си българинът в "плоския" свят?

"Дигитални следи" – това са личните данни, които човек оставя, използвайки съвременните технологии и комуникации.

"Съществува така наречения процес на свободно движение на информацията. Та в своето ежедневие той оставя много от своите лични данни, дори без да го осъзнава в повечето от случаите. Видеокамерите са един огромен проблем, според мен", казва Красимир Димитров, член на Комисията за защита на личните данни.

"Всеки клик в сайтовете, всяко натискане на препратка също е следа. В сайтовете, които посещаваме, се отбелязва IP адресът, от който сме влезли, в колко часа, къде сме кликнали и какво сме направили. Не можем да направим и едно движение в електронната среда, без да оставим следа", каза юристът Николай Кискинов.

В началото на годината в България влезе в сила европейската директива за съхраняване на трафика данни от телефонната ни и интернет кореспонденция. Директивата се прилага с така наречената наредба номер 40 за целите на антитероризма, националната сигурност и за разследването на престъпления.

"Най-простият пример е провеждане на телефонен разговор от мобилен апарат или пък изпращане на кратко текстово съобщение, известно като sms. Във всеки един момент може да се осъществява контрол за това кой, кога, с кого е говорил и следващата крачка просто е какво", каза Красимир Димитров.

"Опираме до един тежък въпрос - кое е по-важното - да се спасим от тероризма, лишавайки се от свободата си на нормални хора и променяйки начина, по който говорим, движим се по улиците. Или това, случвайки се, не е ли победа за същия тоя тероризъм, когато той е в състояние да промени съществуването и живота ни", смята Йовко Ламбрев, блогър.

И докато охранителните камери отдавна са част от нашето ежедневие, друго явление в развития свят трудно може да остане незабелязано. Личните данни могат да бъдат събирани и класифицирани за целите на директния маркетинг. Това може да стане както в реалния свят, така и във виртуалното пространство, но чрез специален софтуер - обикновено без потребителят да предполага за него.

"На база на това какви сайтове посещавате, какви услуги потребявате, колко често стоите там, той може да направи много подробен профил вие от какво се интересувате - дали карате ски, дали харчите парите си за едно или друго хоби - и съответно в някакъв момент от време се оказва, че случайно или не вие започвате да получавате спам по някаква конкретна тематика - защо ли пък точно тази, която ви интересува?!", казва Йовко Ламбрев.

"Хората се оказват незащитени, оказват се голи. И тук говоря за най-обикновения човек", добави Красимир Димитров.

Личните ни данни се съхраняват на хартиени носители отдавна. Дигиталните устройства обаче могат по-бързо и трайно да обработват, анализират и комбинират тази информация - за всякакви цели.

И ако още не сте свикнали с мисълта за дигиталните следи, които оставяте, то едва ли се замисляте, че от десетилетия ни наблюдават от Космоса. И все пак космическите технологии показват, че светът не е наистина "плосък".

Източник: bTV

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg