Колко пари са необходими, за да се започне нов бизнес от нулата?

Финансовите нужди варират в зависимост от естеството на бизнеса, но проучване на Ewing Marion Kauffman Foundation определя средните разходи за това в размер на малко над 30 000 долара за САЩ.

Ако се започва микробизнес (3 000 долара) или бизнес от дома (2 000 – 5 000 долара), според Small Business Administration, са необходими доста по-малко средства първоначално.

Важно е човек да изчисли очакваните си начални разходи преди да стартира бизнес, но трябва да знаете, че не е задължително непременно да имате много пари, за да приложите идеята си.

Следващите 12 предприемачи, подбрани от Entrepreneur, успяват с мечта и по-малко от 10 000 долара да превърнат бизнес идеята си в успешна реалност. Ето как става това:

Plenty of Fish

500 долара през 2003 г.
690 долара в днешни пари

Маркъс Фринд разказва пред Business Vancouver, че 500 долара е най-голямата сума, която е инвестирал в Plenty of Fish. Историята на приложението за запознанства започва през 2003 г. без особено добре разработен план.

Според Wall Street Journal Фринд създава уебсайта, за да се занимава с нещо. Plenty of Fish генерира приходи от реклама и абонаментни такси. Безплатното приложение е на печалба още от първия ден.

"Докато разбера какво са рисковите капиталисти, аз вече имах милиони долари печалба и нямах нужда да набирам средства, защото не знаех какво да правя с тях," казва Фринд.

През 2015 г. Фринд превръща своята инвестиция от 500 долара в 575 млн. долара, когато Match Group купува неговата компания. Plenty of Fish в момента е една от най-големите компании за запознанства в света с над 150 милиона регистрирани потребители. Приложението се предлага в над 20 държави и на 11 езика.

Wrigley

32 долара през 1891 г.
Над 850 долара в днешни пари

За създаването на най-големия производител на дъвки в света са необходими само 32 долара.

През пролетта на 1891 г. Уилям Ригли-младши се мести в Чикаго, за да започне кариерата си като търговец. 29-годишният предприемач продавал сапун, а след това и готварска сода. Когато дъвката, която предлагал на допълнителна цена, станала по-популярна сред клиентите, той пренасочил вниманието си точно към този бизнес.

Две години по-късно Ригли пуска Juicy Fruit - най-старата марка в семейството на Wrigley. Няколко месеца след това се появява Spearmint. До 1908 г. продажбите на Spearmint на Wrigley вече надхвърлят 1 000 000 долара годишно. Mars Incorporated притежава Wrigley от 2008 г.

10 грешки, които богатите и успелите хора никога не допускатАко се учите от грешките на другите, това може да ви помогне значително да постигнете страхотни успехи и да натрупате богатство

John Paul Mitchell Systems

700 долара през 1980 г.
2 180 долара в днешни пари

Годината е 1980, а Джон Пол ДеДжория и Пол Мичел имат идея за компания, която да произвежда луксозни продукти за коса. Двамата търсели някой да инвестира 160 000 долара в тяхното бизнес начинание, но никой не проявявал интерес. Така те решили да започнат сами. Със само 700 долара в джобовете, те основават John Paul Mitchell Systems.

Компанията за продукти за коса, която започва с два шампоана и балсам за коса, сега продава над 100 продукта. John Paul Mitchell Systems има присъствие в над 100 държави и в над 100 000 фризьорски салона в Северна Америка.

Dell

1 000 долара през 1984 г.
2 470 долара в днешни пари

През 1984 г. Майкъл Дел основава Dell Computer в стаята в студентското си общежитие на Тексаския университет. Той е само на 19 г. ″Основах компанията с 1 000 долара седмица преди да положа последния си изпит като първокурсник,” казва Дел.

Младият предприемач продавал компютри, които сам сглобявал по поръчка. Не след дълго той печелел по между 50 000 и 80 000 долара на месец. Той прекъсва образованието си, за да се концентрира върху бизнеса и никога повече не поглежда назад.

Четири години след основаването си Dell става публична компания. След сливане с EMC Corporation през 2016 г. тя се превръща Dell Technologies. В момента компанията има пазарна капитализация от 37 млрд. долара.

Papa John’s

1 600 долара през 1984 г.
3 955 долара в днешни пари

Компанията, която впоследствие се превръща в Papa John’s, е основана на странно място. През 1984 г. Джон Шнатер основава веригата пицарии в килера на гърба на таверната на своя баща с ресторантьорско оборудване втора употреба на стойност 1 600 долара.

“Продавахме пици по 5 долара на гърба на ресторанта и бири по 50 цента от предната страна,” казва той. За да разрасне компанията, Шнатер започва да предлага франчайзингови договори. Papa John’s вече има над 5 000 заведения в 45 страни и територии по света. Пазарната й капитализация е над 2 млрд. долара.

Шнатер вече не управлява компанията, която основава. През 2017 г. той напусна поста главен изпълнителен директор, а през 2019 г. освободи и поста председател, след като стана ясно, че е употребил расова обида. Той обаче остава един от най-големите акционери в компанията.

Pizza Hut

600 долара през 1958 г.
5 330 долара в днешни пари

Дан и Франк Карни не са типичните предприемачи. Нито един от двамата братя не знаел нищо за бизнеса с пицарии, но през 1958 г. те вземат назаем 600 долара от майка си, за да отворят пицария в Уичита, Канзас.

Две седмици преди да отвори пицарията те намерили човек, който ги научил как да правят пица. Кръщават компанията Pizza Hut, защото на табелата им имало място само за осем букви. Бизнесът обаче се оказва успешен и през първите си 10 години се разраства до 310 заведения.

През 1977 г. братята продават компанията на PepsiCo за над 300 млн. долара. Pizza Hut в момента е подразделение на Yum Brands, която притежава още KFC и Taco Bell. Pizza Hut има над 18 000 заведения в повече от 100 държави.

Apple



Снимка: Pixabay.com

1 350 долара през 1975 г.
6 450 долара в днешни пари

Стив Джобс създава компания, която прави революция в технологичната индустрия. Всичко започва с инвестиция от 1 350 долара. През 1975 г. Джобс и неговият приятел Стив Уозняк основават Apple в гаража на родителите на Джобс.

До 1985 г. отношенията между Джобс и компанията се влошават. Той я напуска през същата година. Връща се в технологичния гигант през 1997 г., когато Apple купува NeXT - компанията, оглавявана от Джобс.

Преди да почине от рак на панкреаса през 2011 г., той оставя след себе си редица иновационни продукти, като iPhone, iPad, iPod, iMac и iTunes. Apple пък в момента е най-скъпата компания с пазарна капитализация от над 1 трлн. долара.

Domino’s Pizza

900 долара през 1960 г.
7 800 долара в днешни пари

През 1960 г. Том Монахан взема назаем 900 долара, за да купи DomiNick's - изпитваща затруднения пицария в Мичиган, заедно със своя брат Джеймс. Том се захваща здраво с бизнеса, докато брат му се отказва след година и продава своя дял на Том срещу Volkswagen Beetle.

През 1965 г. Том става едноличен собственик на компанията и я преименува на Domino’s Pizza. До 1985 г. Domino’s е най-бързо растящата верига ресторанти в САЩ.

През 1998 г. Монахан се пенсионира и предоставя собствеността върху компанията на Bain Capital Inc. срещу 1 млрд. долара. Днес Domino’s има над 16 500 заведения, в това число и над 10 000 извън САЩ.

Spanx

5 000 долара през 1998 г.
7 880 долара в днешни пари

Всичко започва с чифт чорапогащи, ножици и добра идея. Сара Блейкли създава компанията за оформящо бельо Spanx през 1998 г. с 5 000 долара лични средства. Тя е отхвърлена от всяка производствена компания, с която се свързва. Тя продължава да работи друга работа, докато се занимава със Spanx в свободното си време.

В днешно време компанията е позната навсякъде по света. През първата си година Spanx генерира 4 млн. долара приходи. Блейкли пък е една от най-младите жени милиардери в света.

Subway

1 000 долара през 1965 година
8 160 долара в днешни пари

На 17-годишна възраст Франк ДеЛука не знаел нищо за това как да прави или продава сандвичи. Това, което знаел обаче било, че иска да отвори заведение за сандвичи.

Семейният приятел доктор Питър Бък заема на ДеЛука 1 000 долара през 1965 г., за да може той да основе Pete’s Super Submarine, която впоследствие се превръща в Subway. За много клиенти това е любов от първа хапка. Днес Subway генерира милиарди долари продажби всяка година и има над 40 000 заведения в цял свят.

Hewlett-Packard

538 долара през 1939 г.
9 950 долара в днешно време

През 1939 г. историята на Hewlett-Packard започва в гараж в Пало Алто, Калфорния. Основателите Бил Хюлет и Дейвид Пакард се сприятеляват, докато изучават инженерни науки в Станфордския университет.

Двамата формализират нещата през 1939 г. и избират името на компанията, като хвърлят монета. Те събират на едно място парите и оборудването си и започват с 538 долара.

През 2015 г. Hewlett-Packard се разделя на две компании. Корпоративните продукти и услуги остават в Hewlett Packard Enterprise, докато Hewlett-Packard запазва бизнеса с персонални компютри и принтери и се преименува на HP.

Nike

1 200 долара през 1964 г.
9 950 долара в днешни пари

Nike стартира като Blue Ribbon Sports през 1964 г. Бил Бауърман, треньор по лека атлетика в Университета на Орегон, и Фил Найт, негов бивш студент, основават компанията с инвестиция от 1 200 долара.

Найт се опитвал да подкара своя бизнес, който бил внос на спортни обувки от Япония. На среща с бившия си треньор той му показал модел на Onitsuka Tiger, който бил получил наскоро, а Бауърман толкова ги харесал, че поискал да станат партньори.

Мултинационалният концерн, който започва с продажба на спортни обувки, в днешно време също така произвежда и продава спортно облекло, стоки и аксесоари. Пазарната капитализация на Nike е близо 126 млрд. долара.