Силната държавна подкрепа предотврати фалита на някои авиокомпании, но в идните месеци може да има фалити на още въздушни превозвачи, твърдят авиационни експерти.

Според данни на компанията Cirium 43 пътнически авиокомпании са фалирали от януари насам, в сравнение с 46 за цялата 2019 г. и 56 за цялата 2018 г. От Cirium считат една авиокомпания за фалирала, когато тя напълно е преустановила всякаква дейност.

“Без държавна намеса и подкрепа щяхме да имаме масови фалити през първите шест месеца на тази криза. Вместо това имаме управляем брой фалити,” казва пред CNBC Брендън Соуби, независим анализатор в Sobie Aviation.

Според него много авиокомпании вече са изпитвали затруднения преди да дойде пандемията, но сега имат “по-добри шансове за оцеляване” заради държавната помощ.

“Ако има някакъв лъч надежда във всичко това, то е, че положението беше толкова лошо, че правителствата нямаха друг избор, освен да окажат подкрепа,” казва Роб Морис от Cirium.

Предстоят ли още фалити?

Въпреки финансовата помощ обаче, перспективите до края на 2020 г. “не са окуражаващи,” смята Морис.

“Много от фалитите на авиокомпании обикновено са в последните месеци на годината,” казва той пред CNBC. Първото и последното тримесечие са най-трудни, защото по-голяма част от приходите се генерират през второто и третото тримесечие.

“Бих казал, че авиокомпаниите обикновено трупат средства през лятото, за да оцелеят през зимата,” добавя той. Целта на авиокомпаниите е да “оцелеят на всяка цена” и да видят дали лятото на 2021 г. ще донесе решения или по-голямо търсене.

Най-доброто летище в света предупреди за предстояща продължителна кризаЧанги спря временно дейността на два от терминалите си, тъй като полетите намаляха до най-ниското ниво в историята му, както и строителството на пети терминал

“С оглед на буксуващото възстановяване в повечето региони и това, че авиокомпании все още изпитват затруднения с генерирането на приходи и губят средства, ние очакваме да станем свидетели на още фалити през последното тримесечие на 2020 г. и първото на 2021 г.,” казва той.

Брендът Соуби от Sobie Aviation е съгласен с тази прогноза и казва, че някои правителства може да не искат да спасяват авиокомпании втори път.

“Въпреки това не очаквам масови фалити. Броят на фалитите би трябвало да е управляем и да се разпростира в относително дълъг период от време,” казва той.

Засегнати са и по-големи авиокомпании

Този път са засегнати и по-големи авиокомпании, посочва Морис.

От фалиралите досега 43 превозвача през 2020 г. 20 са имали най-малко по 10 самолета, в сравнение с 12 за цялата 2019 г. и 10 за 2018 г., сочат данните на Cirium

“Въпреки че отчитаме по-малко фалити на авиокомпании тази година, броят на тези с 10 или повече самолета вече е по-голям, отколкото за последните шест години. Това е ясен индикатор, че пандемията засяга и по-големите авиокомпании и води до фалити и при тях,” казва Морис.

В резултат на това и броят на самолетите, което вече не летят, е по-голям. Около 485 самолета са останали на земята заради фалити на компании от началото на годината, в сравнение с 431 през 2019 г. и 406 през 2018 г.

Авиокомпаниите може да фалират заради лош бизнес модел или други местни проблеми, посочва той. Но по-големите фалити през 2020 г. и тези, които предстоят, са “неизбежна последица от спада в търсенето, породен от пандемията.”

От Международна асоциация за въздушен транспорт (IATA) предупредиха тази седмица, че индустрията ще изгуби 77 млрд. долара през второто полугодие на 2020 г., и ще продължи да губи по около 5-6 млрд. долара месечно през 2021 г. заради слабото възстановяване.

От асоциацията заявиха през юли, че пътникопотокът вероятно ще се върне на нивата от 2019 г. едва през 2024 г.