Volkswagen се призна за виновна по три обвинения в САЩ и ще плати глоби на обща стойност 4.3 млрд. долара, за да прекрати разследването на американското министерство на правосъдието по скандала с манипулирането на вредните емисии, пише ВВС.

Компанията ще плати 2.8 млрд. долара съдебна глоба и обезщетения и 1.5 млрд. долара за извънсъдебно прекратяване на частни искове. Министърът на правосъдието Лорета Линч каза, че VW е отрекла, а след това е излъгала в опит да прикрие действията си.

Глобите са едни от най-високите за замърсяване на въздуха, постигани някога, допълни Линч. Шестима ръководители и мениджъри на VW също бяха обвинени за ролята си в манипулирането на вредните емисии.

Генералният директор на Volkswagen Group Матиас Мюлер заяви, че германският концерн „дълбоко съжалява“ за действията си. „Вече не сме същата компания като преди 16 месеца“, каза от своя страна председателят на Съвета на директорите на компанията Ханс Дитер Пьоч.

Американското министерство на правосъдието съобщи, че VW имала дългогодишна схема, чрез която е продала около 590 000 дизелови автомобили в САЩ с устройство за измама при тестове за вредни емисии.

VW ще бъде в пробация три години и ще бъде наблюдавана от независим надзорник през този период. Концернът се е съгласил да сътрудничи с министерството на правосъдието по разследването и съденето на шестимата ръководители, замесени в престъпленията.

VW е обвинена и във възпрепятстване на правосъдието заради унищожаването на документи, свързани със схемата, и във внос на коли в САЩ „с неверни твърдения, че автомобилите отговарят на лимитите за вредни емисии“.

Глобите от 4.3 млрд. долара означават, че общите разходи, свързани със скандала с вредните емисии, ще надхвърлят 19.2 млрд. долара, които компанията беше заделила за справяне с проблема. VW вече се съгласи да плати 15 млрд. долара по граждански искове на еколози и собственици на коли в САЩ.

Скандалът избухна през септември 2015 г., когато американската Агенция за опазване на околната среда установи, че колите на VW, продадени в Америка, имали устройство или софтуер в дизеловите си двигатели, което можело да засече кога са тествани и съответно да коригира представянето, за да подобри резултатите.

Снимка: Pixabay.com