На 21 декември 2021 година А1 България предприе комуникационна кампания относно индексиране на месечните абонаментни такси по договорите за ползване на телекомуникационни услуги, за която уведомихме Комисия за защита на потребителите (КЗП) на 13 декември 2021 г.

Промяната на месечните такси включва средногодишния индекс на потребителските цени за предходната и тази година (прогнозно около 4,1 %).

"В интерес на потребителите сме решили индексацията с индекса за 2020 година да бъде реално отразен в месечните сметки на абонатите през първото тримесечие на 2022 година, заедно с индексацията за 2021 г. По този начин ще бъде избегнато неудобството от две последващи промени в сметките. Друго предимство на този подход е, че месечните абонаментни такси ще бъдат индексирани на по-ниска база спрямо индексацията в две различни години и съответно крайното увеличение ще бъде по-малко за клиентите. (Моля, вижте таблицата в края на документа с прогнозното увеличение, ако сумарният средногодишен индекс за 2020 и 2021 година е 4,1%)", посочват от телекома.

В позицията на компанията се посочва, че индексирането на таксите е наложено от инфлацията, която се наблюдава през предходните няколко години.

"Всичко това произтича от повишените цени на технологично и строително оборудване, свързаните услуги и енергийни продукти, чрез които ние изграждаме и поддържаме нашите мрежи, за да осигурим свързаност на потребителите. Разходите ни за създаване и предлагане на качествени продукти и услуги се увеличават, докато цените ни останаха без промяна през 2020 и 2021 година, а мрежата ни регистрира все по-голямо натоварване", отбелязват от компанията.

Употребата на мобилни и фиксирани услуги се е увеличила в пъти през последните години.
В момента потребителите заплащат много по-ниска цена за мегабайт мобилен интернет, отколкото преди няколко години, отбелязват още от А1.

"Тази тенденция доведе и до високото търсене на неограничени мобилни планове в момента. Поради тези причини се налага да индексираме цените на нашите услуги, за да компенсираме нарастващата инфлация и предизвиканите от нея по-високи разходи за компанията", се казва още в прессъобщението.

"А1 винаги е спазвала стриктно законите и регулациите, като е водила прозрачен диалог с
институциите и държавните органи. Индексацията за текущата година с индекса за предходната се въвежда сега, при наличието на безспорно правно основание. Единствено водени от потребителския интерес, взехме решение индексирането да бъде отразено в началото на 2022 г., когато се генерират фактурите за ползвани услуги за месец декември 2021 г.", посочват от А1.

Тогава се очаква Националният статистически институт да публикува и средногодишния индекс на потребителските цени за 2021 г. Компанията планира двата индекса да се сумират и да се приложат наведнъж за бъдещи фактури, без да засягат вече издадени такива.

В случай че Комисията за защита на потребителите настоява да се приложи веднага индексацията за настоящата година и отделно в 2022 г. да се извърши индексация с инфлацията за 2021 г., потребителите ще бъдат поставени в по-неизгодно положение и ще понесат по-високи цени.

"Както винаги досега и при този случай ще разчитаме на диалогичност от страна на държавните институции, тъй като се стремим да бъдем максимално прозрачни и коректни в отношенията си с крайните потребители. Свързаността е по-важна от всякога и нашите услуги са структуроопределящи за цялото общество. Поради тази причина за нас е важно да продължим да ги развиваме и да предлагаме качествени телекомуникационни услуги, а единственият начин е да се съобразяваме с икономическата обстановка и ситуацията на пазара", посочват от телекомуникационната компания.

От A1 дават и пример с размера на индексацията, в зависимост от размера на месечната сметка на абонатите: