Цяла една глава в историята на Airbus ще бъде затворена тази година с оттеглянето на една от последните исторически фигури в компанията – директора на отдел „Продажби“ Джон Лийхи.

Американецът, който продаде около 15 000 самолета Airbus по време на дългата си кариера в компанията от Тулуза, започнала през 1994 г., ще излезе в пенсия до края на тази година. Това вероятно ще се случи през лятото, след предстоящото Авиационно изложение в Бурже от 19 до 25 юни, пише френският вестник Les Echos.

Джон Лийхи лично обяви оттеглянето си пред журналисти по време на общото събрание на Международната асоциация по въздушен транспорт (ИАТА) в Канкун, Мексико. След като беше засипан с въпроси за датата на оттеглянето си, американецът в крайна сметка заяви, че „рано или късно“ ще се пенсионира, в зависимост от препоръките на лекаря му.

Кой ще го наследи?

Директорът на отдел „Продажби“ на Airbus, който ще навърши 67 години през август, щеше да достигне възрастта за пенсиониране през 2018 г., но промяната в компанията няма да е колосална. Джон Лийхи вече потвърди името на наследника си. Това е дясната му ръка и настоящ директор на отдел „Маркетингови стратегии“ в Airbus Киран Рао.

52-годишният Рао беше смятан за фаворит и дори за духовен наследник на Джон Лийхи. Той притежава същия търговски нюх като ментора си и също като него е способен да продаде снегорин в Сахара.

Рао е индиец по произход, но притежава британско гражданство. Той изигра ключова роля за подписването на повечето големи договори в Индия в последните години.

Намаляване на поръчките

Киран Рао обаче трудно ще успее да постигне резултатите на Джон Лийхи и да запази пакета от поръчки на Airbus на настоящото му ниво. Макар че производството продължава да расте, ритъмът на поръчките значително се забави, особено в сегмента на самолетите за дълги разстояния.

И макар че на предстоящото изложение в Бурже вероятно ще бъдат подписани няколко договора, говори се дори за възможна поръчка на 75 самолета от индийската компания Jet Airways, ръководителите на Airbus признават, че не очакват лавина от поръчки.

Причините за това са две – размерът на настоящия пакет от поръчки (предстояща доставка на 6700 самолета), който не позволява да се предложат дати за доставка в близки срокове, и отсъствието на нов модел самолет.

Към това се прибавят геополитическата несигурност, която застрашава растежа най-вече на компаниите от Персийския залив, и ниската цена на петрола, която позволява удължаването на живота на най-старите самолети.

По всяка вероятност рекордите за продажби на Джон Лийхи от 2015 и 2016 г. скоро няма да бъдат подобрени.