Airbus прекрати сделката за самолети A350 с Qatar Airways

824
Airbus прекрати сделката за самолети A350 с Qatar Airways

© Pixabay

Airbus отмени цялата си неизпълнена поръчка от Qatar Airways за самолети A350, като прекрати всички нови сделки с превозвача от Персийския залив в драматичен нов обрат в спора, който помрачи подготовката за Световната купа, съобщиха източници от индустрията.

Двамата авиационни титани от месеци водят рядко срещана публична битка за състоянието на повече от 20 самолета за дълги разстояния, за които авиокомпанията твърди, че могат да представляват риск за пътниците, а Airbus настоява, че са напълно безопасни.

Qatar Airways, която беше първата авиокомпания, въвела в експлоатация междуконтиненталния самолет през 2015 г., съди Airbus за поне 1.4 млрд. долара, след като почти половината от флота на A350 беше приземен от катарския регулатор заради преждевременни повреди по повърхността на самолетите.


Той отказа да приеме доставката на още самолети A350, докато не получи по-задълбочено обяснение за повредените или липсващи участъци от мрежата против мълнии, останали открити от лющещата се боя.

Подкрепяна от европейските регулатори, Airbus призна проблемите с качеството на самолетите, но отрече да има риск за сигурността, произтичащ от пропуски в защитния подслой, като заяви, че има достатъчно резервни варианти.

Досега спорът имаше частичен ефект върху поръчката на най-големия европейски самолет с два двигателя, тъй като първо Airbus, а след това Qatar Airways прекратиха поръчките на отделни самолети.

Сега обаче Airbus е съобщил на авиокомпанията, че прекратява останалата част от сделката за A350, заявиха източниците на Ройтерс, цитирани от БГНЕС.

Boeing получи голяма поръчка за самолети 737 Max от Qatar AirwaysАкциите на Boeing поскъпнаха след обявяването на поръчката, приключвайки вчерашната сесия с 5.1% ръст в цената на 200.24 долара за брой

В края на юни европейският производител на самолети имаше неизпълнени поръчки за Qatar Airways за 19 броя от най-голямата версия на самолета - 350-местния A350-1000, на стойност най-малко 7 млрд. долара по каталожни цени, или близо 3 млрд. долара след типичните за индустрията отстъпки.

Мащабната отмяна на A350 идва шест месеца, след като Airbus отмени и целия договор за 50 по-малки самолета A321neo в отговор на отказа на Катар да приеме доставките на A350.

Преминаването към друг модел беше определено като "тревожно" от ръководителя на Международната асоциация за въздушен транспорт.

Последният ход вероятно ще задълбочи разрива между две от водещите компании на близките съюзници Франция и Катар.

Ако не се стигне до трудно постижимо споразумение, спорът ще бъде разгледан от насрочения за юни следващата година корпоративен съдебен процес в Лондон.

Това се случва в момент, в който авиоиндустрията се бори с неравномерното възстановяване от пандемията COVID-19 и когато Qatar Airways се подготвя да обслужи по-голямата част от около 1.2 милиона посетители, очаквани за Световната купа по футбол през ноември и декември.

Airbus твърди, че авиокомпанията използва спора, за да укрепи финансите си и да намали флота си от скъпи самолети за дълги разстояния, тъй като целевият ѝ пазар на дълги разстояния се възстановява слабо.

Qatar Airways, която през юни обяви първата си годишна печалба от 2017 г. насам, твърди, че се нуждае от повече капацитет за Световната купа, което я принуждава да наема самолети и да извежда от експлоатация по-малко ефективни A380, за да запълни празнината, оставена от приземените A350.

Спорът се концентрира върху това дали проблемите на A350, включително това, което изглежда като повреда на части от крилата, опашката и корпуса, произтичат от козметичен проблем или, както твърди авиокомпанията, от конструктивен дефект.

Разследване на Ройтерс през ноември разкри, че от 2016 г. - втората година от експлоатацията на A350, няколко други авиокомпании са открили повреди по повърхността, което накара Airbus да ускори проучванията на алтернативна мрежа, която също така спестява тегло.

Досега обаче нито един от останалите около три дузини оператори на A350 не се е присъединил към Катар в загрижеността си за безопасността в резултат на повърхностните дефекти, и продължават да летят с този модел самолети.

Българският бизнес

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg