Китайският гигант в електронната търговия Alibaba съобщи, че продажбите в Деня на необвързаните са преминали общата стойност от миналата година по обяд в събота, достигайки рекордните 18 млрд. долара, предава Reuters.

Денят на необвързаните, който преди време беше празник на самотните сърца в Китай, се превърна в 24-часово масово пазаруване, което надхвърля продажбите по време на Черния петък и Кибер понеделника в САЩ, взети заедно. Той е и барометър за нагласите на потребителите в Китай.

След събитие със звездно присъствие в Шанхай, поставило късно в петък началото на Деня на необвързаните, който се провежда всяка година на 11 ноември, обемът на продадените стоки на платформите на Alibaba надмина един милиард долара за две минути и достигна 10 млрд. долара за малко повече от час. Търговията ще бъде прекратена днес в полунощ.

Малко след обяд брутната стойност на продадените стоки надмина миналогодишния доларов обем от 17.7 млрд. долара. Малко след това продажбите надминаха 120.7 млрд. юана, общия обем от 2016 г. в местната валута, чийто курс спрямо долара се повиши миналата година.

По време на събитието купувачи от всички краища на Китай търсят изгодни сделки и пълнят онлайн кошниците си, а доставчици от плът и кръв и роботи трябва да обработят очакваните 1.5 млрд. пакета в идните шест дни.

„Това е голямо събитие за Китай, за китайската икономика. В Деня на необвързаните пазаруването е спорт, то е забавление“, каза Джоузеф Цай, съосновател на Alibaba и вицепрезидент на компанията.

Той допълни, че нарастващите разполагаеми доходи на над 300-те милиона потребители от средната класа в Китай са стимулирали онлайн продажбите на компанията. „Тази мощна група стимулира потреблението в Китай“, отбеляза Цай.

Анализатори и инвеститори ще наблюдават внимателно броя на продажбите, които миналата година нараснаха с близо една трета в осмото издание на събитието, въпреки че то беше по-малко в сравнение с растежа от 60%, регистриран през 2015 г.

По време на гала събитието на Alibaba в петък съоснователят и президент на компанията Джак Ма посрещна звездни гости, сред които актрисата Никол Кидман, певецът Фарел Уилямс, китайски музиканти и филмови звезди.

По-бавен растеж?


Вълнението от масовото пазаруване обаче крие предизвикателствата, пред които са изправени китайските компании за електронна търговия като Alibaba и JD.com, които трябва да харчат повече, за да се конкурират за купувачи в разрастващата се икономика с по-бавен растеж.

„Голяма част от растящите по-ниско плодове бяха обрани и има нарастваща конкуренция за дял от разходите на потребителите“, казва Матю Краб, директор на отдел „Проучвания“ за Азиатско-тихоокеанския регион в компанията Mintel.

Той смята, че растежът на продажбите на Alibaba в Деня на необвързаните ще намалее с около 20%. Компаниите за електронна търговия са принудени да привличат нови клиенти извън интернет пространството и в чужбина, а цялостният пазар за онлайн продажби е близо до точката на насищането.


„Те трябва да излязат от чисто онлайн средата и да се насочат към по-широк потребителски пазар“, смята Краб.

Alibaba съобщи, че е превърнала 100 000 физически магазина в Китай в „смарт магазини“ за тазгодишното събитие. Стоките, които хората са разгледали в магазините, но след това са купили и платили на платформите на Alibaba, ще помогнат за увеличаване на общата брутна стойност на продажбите.

Бен Кавендър, представител на компанията China Market Research Group, базирана в Шанхай, отбеляза, че марките са по-внимателни със сделките, които предлагат тази година, за да „не убият маржовете“ и често искат предварителни депозити.

В предишни години цените често бяха намалявани наполовина. „Мисля, че цените изглеждат високи и съм напълно объркана относно правилата“ за отстъпки, казва 21-годишната студентка Гао Вантон в Пекин.

23-годишната гардеробиерка Фу Уенюе в Шанхай споделя, че е похарчила около 4000 юана (600 долара) за дрехи, козметика и кухненски принадлежности при предварителните продажби – трансакции преди Деня на необвързаните, който стартира официално от полунощ. „Вече купих някои неща, но още не съм приключила с пазаруването“, казва тя.