Алкомет: Промяната във веригите за доставки е шанс за България

4554
Алкомет: Промяната във веригите за доставки е шанс за България

В тези трудни и предизвикателни моменти смятам, че е много важно да говорим за растеж. Бих искал да поговоря предимно за коронавируса, новите тенденции, свързани с него и какъв е нашият опит и план за растеж в бъдещето.

Това заяви Емрах Сазак - член на Управителния съвет на Алкомет, по време на панел Двигатели на растежа от 11-ото издание на финансовия и икономически форум Шумът на парите, организиран от Profit.bg.

От икономическа гледна точка МВФ счете, че икономиката в световен мащаб ще се свие с близо 3%, а в Европа с 8%. За България прогнозата е за 4% спад. В тези времена на свиване е много трудно да се разгръщаме и да растем. Идеята вече е да се променяме и знаейки, че кризата продължава, има много възможности за решения, каза Сазак.

Има едно сигурно нещо обаче. Както всяка криза, и тази ще свърши, и както всяка криза, и тази ще донесе нови възможности за промяна, допълни той.


Според мен в този период от ключово значение е да разберем възможностите за промяна, които се откриват пред нас. Особено с промените, свързани с клиентите. Те са най-важни. Как се променя поведението на клиентите? Как се променят техните навици? Какви са нуждите им, попита Сазак по време на включването си в панела от Турция.

Трябва да запомним, че източникът на иновацията идва от клиентите ни и не трябва да забравяме, че както Стив Джобс казва, иновацията е способността да видиш промяната като възможност.

След като разберем промяната, второто основно нещо е да се адаптираме към промяната. Да адаптираме себе си, компаниите си и да се научим да се подготвяме за бъдещето.

Трябва да увеличаваме способностите си, да действаме гъвкаво и да сме активни. В тези времена е необходимо да имаме добър баланс между различните дейности за защита и действия.

Какво ще проработи при нас? Това е въпрос, на който трябва да си отговорим при всички обстоятелства. В момента всички говорят за нови тенденции. Да разгледаме някои от тях:

Държавите започнаха да увеличават протекционистичните си политики, каза Сазак, като посочи, че ставаме свидетели на нова цифрова глобализация.

От гледна точка на търговията, тя може би ще се промени и ще се свие, но ще има глобализация на данните и нейното ново име ще бъде дигитална глобализация.

Друга тенденция е намесване и участие на правителствата в икономиката и бизнеса. Това също е много важна тенденция за българските участници в икономиката във връзка с промяната на световните вериги за доставка, смята Сазак.

Все повече ще се съсредоточаваме върху въпроси, свързани с климатичните промени и устойчивостта. Веригите за доставки вече се променят в цял свят. Въпросът е как България може да се възползва от тази промяна в световен мащаб, заяви още той. 




В последните години Китай се превърна в хъб на производството в световен мащаб. Страната вече допринася с десетки проценти към производството в световен мащаб.

75% от производството в цял свят зависи от Китай. По време на кризата с коронавируса - заради промяната на веригите за доставка, особено от Китай, големите компании изпитаха затруднения и шок и осъзнаха, че това е голям риск.

Сега те се опитват да преценят как да минимализират риска и вече обмислят някои действия, които могат да предприемат. Повечето от тях вероятно ще бъдат свързани с диверсификация и съкращаване на веригите за доставки, предположи експертът.

Според мен това е една огромна възможност за България. Трябва да го осъзнаем и да се възползваме от нея, каза Сазак.

Ние можем да се възползваме по възможно най-ефикасния начин със съкращаването на веригата на доставките с местно производство за местни цели, а именно продуктите да се произвеждат възможно най-близо до крайния потребител.

България, със своята логистична и IT структура, може да се възползва от тази възможност. Има необходимост обаче да се предприемат действия.

Всички български компании сме - образно казано, в една лодка и можем да се възползваме заедно от тази възможност. Трябва да си сътрудничим в тази сфера.

С обща визия можем да се справим и да прогресираме всички заедно, смята той.

Сезак също така обърна внимание и на тенденция с устойчивостта.

Ако ме питате кое е позитивното нещо около кризата с коронавируса, това са възможностите. От една страна, богатството ни произтича от планетата, но трябва да има баланс между печалбата и благоденствието на планетата, каза той.

Устойчивостта ще бъде в основата на всички стратегии за компаниите. Преди две седмици ЕК излезе с план за възстановяване след коронавируса. Основното послание в този план беше за зелен растеж – зелената сделка.

Основният стълб на тази сделка са кръговата икономика, възобновяемите енергийни източници и по-чистия транспорт, в това число и електромобилите, посочи още той.

Как може ЕС да се справи с този въпрос? Според Сазак алуминият може да бъде решение, защото всички тези цели са изпълними и е възможно да се реализират с използването на алуминий.

Той има много приложения в строителството, в опаковането, при електромобилите. Алуминият предоставя възможни за решение на тези въпроси. Ние от Алкомет се стараем да се възползваме от тази възможност по най-добрия възможен начин, каза Сазак.

Най-добрият принцип на действие в тази ситуация за нашата компания беше да се придържаме към нашите основни ценности – лоялност, отговорност, гъвкавост и прозрачност.

Лоялни сме към клиентите си. Даваме им възможности за решения. Разбираме трудностите им и сме отговорни към екосистемата си. Работим в сътрудничество с местните власти за борба с коронавируса.

Производството ни е свързано със задоволяване на нуждите и потребностите на клиентите, така че то да бъде най-ефикасно. Ние също така работим гъвкаво и прозрачно.

Нашето мото е, че ние в Алкомет сме семейство. Ние сме солидарни като към семейство в този период, заяви Сазак.

Основните ни действия в този период бяха с допълнителен приоритет върху здравето и безопасността на нашите служители. Подобрихме прозрачната комуникация с всичките ни служители.

Останахме на разположение за клиентите ни, помагахме им и си сътрудничихме с местните власти, неправителствените организации и допълнително развивахме уменията и се готвехме за бъдещето, разказа той за реакцията на компанията по време на кризата.



Пазарът в Европейския съюз ще се свива в краткосрочен план, така че ние ще разнообразяваме пазарите и продуктите. Вече започнахме износ за САЩ, която е много важен пазар за нас. Планираме също така да развиваме дейност и на пазарите в Африка, допълни Сазак.

По отношение на разнообразяването на продуктите вече имаме много варианти, свързани с автомобилния сектор и ще се съсредоточим върху него. Произвеждаме алуминиеви части за електромобили.

Всички тези цели изискват обучение. Трябва да инвестираме повече в обучение и в развиване на познанията ни. Планът ни за развитие е да инвестираме повече в автоматизацията и дигитализацията, каза еспертът и допълни, че компанията ще инвестира и във възобновяема енергия, в управлението на отпадъците и в рециклирането.


Алкомет е компания, която дори и в тези времена на коронавирус продължава да инвестира. В момента строим нов завод за производство на автомобилни части. Ние гледаме напред и вярваме в тенденцията на електромобилите и на устойчивото развитие и продължаваме да инвестираме във възобновяеми източници, управление на отпадъци и рециклиране, заяви той.

Аз също така съм и вицепрезидент на Българо-турския бизнес съвет и обсъждам насърчаване на инвестициите в България, каза Сазак. Страната има много силни преимущества. В тези времена на криза цифровизацията е още по-важна. Вярвам, че IT инфраструктурата в България също е от основна важност за инвестициите, защото производството е възможно благодарение на цифрови приложения.

Друго важно нещо е логистичната инфраструктура. България има много стратегическо местоположение и в тези времена се изисква сътрудничеството на всички. При нас в Алкомет иновациите са основна част от програмата ни и знаем, че за нови пазари и продукти трябва да сътрудничим с други компании и да постигаме синергия.

Публично-частните партньорства са много важни, както и неправителствените огранизации, и медиите по по отношение на насърчаването и рекламирането на предимствата на България, заяви той, като посочи, мче неговият призив е да не пропиляваме една добра криза.

Нека се възползваме от възможностите, да ги реализираме за България, завърши Сазак.


 

Българският бизнес

Всичко по темата Шумът на парите 2020

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Коментари

Валери
# 0
11:08 | 21 August 2020
Да, възможност за България.Защото тука са най-мизерните заплати.
Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg