Google продължава да увеличава рекламните си приходи, а компанията-майка Alphabet отчете по-силни финансови резултати за второто тримесечие от очакваното въпреки рекордната глоба, наложена й от Европейската комисия, съобщава Bloomberg. Акциите на компанията достигнаха нов исторически връх след публикуването на отчета.

Приходите за периода април-юни възлизат на 26.24 милиарда щатски долара, като се изключат сумите, които компанията плаща на своите партньори. Анализаторите прогнозираха по-слаб ръст до около 25 милиарда долара в сравнение с реализираните година по-рано 20,91 милиарда. Темповете, с които нарастват продажбите на Alphabet, са най-силните за последните четири години.

Рекламният бизнес на компанията расте с 24% на годишна база, като според финансовия директор Рут Порат голяма част от увеличението се дължи на мобилната реклама.

Нетната печалба на Alphabet за второто тримесечие на тази година се понижава с 9% до 3.2 милиарда щатски долара заради рекордната глоба от 5 милиарда долара, наложена й от Европейската комисия заради пазарната доминация на операционната система Android и нарушаването на законите за защита на конкуренцията в Общността. Печалбата пада до 4.54 долара на акция в сравнение с отчетените за същия период на миналата година 5.01 долара на акция.

Ако се изключат негативните ефекти от глобата, печалбата на акция достига 11.75 долара на акция, надвишавайки значително предварителните прогнози на анализаторите, които бяха за ръст до 9.64 долара.

Общият регламент за защита на личните данни (известен като GDPR), който Европейският съюз въведе през месец май, също не успява да засегне финансовите резултати на Alphabet, показват още отчетите компанията. Нещо повече - делът от рекламните приходи, който отива при дъщерните поделения на компанията, като интернет търсачката Google и видеоплатформата Youtube, се увеличава, за сметка на външните сайтове.

Според представители на рекламната индустрия, цитирани от Bloomberg, един от страничните ефекти на GDPR е, че принуждава много рекламодатели да пренасочат кампаниите си към гигантите като Google и Facebook. А това означава, че пазарната им доминация ще се засили допълнително.

Като цяло сумите, които Alphabet изплаща на уебсайтовете и мобилните си партньори за дистрибуцията на реклами през търсачката и рекламната й платформа, нарастват до 6,4 милиарда долара, но делът им в общите рекламни приходи намалява до 23%, в сравнение с 24% за предходното тримесечие.

Инвеститорите бяха приятно изненадани и от ръста на приходите извън рекламната дейност. Продажбите на облачни услуги, хардуер и други приложения бележат повишение от 37% на годишна база през второто тримесечие и достигат 4,4 милиарда долара.

Успоредно с увеличението на приходите Alphabet отчита и сериозно нарастване на капиталовите разходи. Инвестициите на компанията се удвояват спрямо същия период на миналата година до ниво от 5,5 милиарда долара. Най-голямото увеличение е при разходите за развойна дейност, като в същото време се увеличава и броят на служителите. За Alphabet вече работят 89 000 души, което е с 4000 повече отколкото през първото тримесечие.

Според експертите все още е рано да се каже дали рекордната глоба, наложена от ЕК, ще накара интернет компанията да промени търговските си практики. В момента производителите на устройства, които ползват операционната система Android, са принудени да инсталират и допълнителни приложения като търсачката на Google, браузъра Chrome и платформата Google Play.

Отчетът на компанията беше публикуван след края на търговската сесия на Уолстрийт във вторник. В следборсовата търговия книжата на компанията поскъпнаха с близо 4% и достигнаха ново рекордно ниво от 1263 долара за брой. От началото на годината пазарната капитализация на Alphabet бележи ръст от 15% до близо 840 милиарда долара.