Проблемите с веригите на доставки в световен мащаб имат последствия дори за Amazon и Apple.

И двете компании вчера обявиха приходи за третото тримесечие, които бяха под предварителните очаквания на анализаторите и предупредиха, че проблемите с веригите за доставки могат да се отразят на резултатите им през последното тримесечие, информира CNN Business.

Amazon не оправда очакванията на Уолстрийт както за продажби, така и за печалба за третото тримесечие, което се случва рядко на интернет гиганта. Компанията обяви нетни продажби в размер на 110.8 млрд. долара, или с 15% повече на годишна база, но под прогнозите на анализаторите, които бяха за 111.6 млрд. долара.

Печалбата на компанията за тримесечието намалява на годишна база до 3.2 млрд. долара при предварителни прогнози за 4.6 млрд. долара.

Главният изпълнителен директор на Amazon Анди Джаси предупреди в свое изявление, че през четвъртото тримесечие потребителският бизнес на компанията ще има няколко милиарда долара допълнителни разходи.

Тези разходи се появяват "заради недостига на работна ръка, повишените разходи за труд, проблемите с веригите на доставки по света и нарасналите разходи за транспорт, докато се опитваме да направим каквото е необходимо, за да минимизираме ефекта върху потребителите и партньорите ни през този празничен сезон."

Apple обяви 83.4 млрд. долара продажби за третото тримесечие, което беше малко под предварителните очаквания на анализаторите. Продажбите на iPhone също бяха по-ниски от прогнозираните, като възлизат на 38.9 млрд. долара.

В разговор с журналисти след излизането на отчета главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук заяви, че компанията е успяла да постави тримесечен рекорд по продажби, въпреки ограниченията с доставките. "Търсенето беше много голямо, но по-големите от очакваните ограничения във връзка с веригите на доставки, в това число и недостига на чипове, костваха на компанията 6 млрд. долара“, заяви Кук.

Акциите на Amazon поевтиняха с 5%, а тези на Apple с над 4% в следборсовата търговия.

Причинените от пандемията нарушения във веригите на доставки и проблеми с набирането на служители ескалираха в последните месеци, засягайки редица индустрии. Търговци на дребно, производители и икономисти предупредиха, че ограниченията във веригите на доставки в световен мащаб ще доведат не само до по-малко отстъпки по време на празниците, но и до потенциален недостиг на продукти в магазините.

През годините Apple успя да изгради сложна верига за доставки за различните си хардуерни продукти, а Amazon има усъвършенствана логистична дейност по отношение на доставките. Проблемите с доставките се проточват във важен за двете компании период – за Amazon това е празничният сезон, а за Apple това е периодът след представянето на няколко нови продукта, сред които и новите модели iPhone 13.

От Amazon бяха предупредили, че второто полугодие на 2021 г, може да донесе по-бавен растеж, в сравнение с предходната година, тъй като с напредъка на ваксинацията много хора се завръщат към пазаруването в магазините. От компанията прогнозират много по-бавен от обичайния ръст за последните три месеца на годината.

От Apple не предоставиха прогнози за четвъртото тримесечие.