Докладът на „Ърнст и Янг" „Уроците, научени по време на промяна" сочи, че компаниите преразглеждат своите бизнес модели и увеличават своята гъвкавост, докато съставят плана си за възстановяване

Проучване на „Ърнст & Янг" анализира подробно как водещи световни компании са се преборили с кризата и как протича подготовката им за възстановяване от нея. ‘Уроците, научени по време на промяна' е сборник с интервюта на над 500 от старшите партньори в клонове на одиторската компания по целия свят с клиентите им през последните няколко месеца.

Много от компаниите вече излизат от кризата и от финансовата несигурност и започват отново да правят планове за бъдещето си, осъзнавайки, че ще е нужно да функционират в една много различна бизнес среда.

Фирмите са научили много уроци от преживяното през последните 18 месеца. Само преди година пазарните индекси рязко спаднаха - с 10% за една сутрин; сега капиталовите пазари дори и да са възстановени и дори бизнесите да са далеч от ръба, малко компании мислят, че животът ще продължи ‘по старому'.

Според Стив Алмаси, вицепрезидент в Ърнст и Янг на глобално ниво, се е създала нова, по-сложна среда за бизнес: „На пръв поглед нещата изглеждат доста мрачни в този новосъздал се в следствие от рецесията свят. Търсенето най-вероятно ще бъде слабо в близко бъдеще; безработицата може би дори ще нарасне; данъчното бреме също ще се увеличи, за да се набавят средства за правителствени програми за стимулиране на бизнеса; доверието на потребителя ще се възстановява продължително. Без съмнение, ще видим и по-агресивна регулация, която няма как да не струва скъпо на съответния бизнес."

На въпроса как оценяват стратегиите на компаниите за оцеляване в тази нова среда, партньорите в „Ърнст и Янг" обръщат внимание на промяната в начина им на мислене в рамките на една година.

„Преди шест месеца, клиентите ни споделяха, че е най-важно да оцелеят и да привлекат нужния финансов ресурс за заплати на персонала и плащания към доставчиците. Сега вече е ясно, че трябва стратегия, която да преосмисли цялостния бизнес модел, за да се оптимизира оперативната дейност и тя да стане по-гъвкава. Паричните средства все още са важен фактор, но също толкова важно е и планирането на бъдещето, както и оптималният контакт с пазара - било то като географски регион или като разширяване на палитрата от услуги или продукти", коментира Алмаси.

След последните 12 месеца не е изненада, че почти 90% от клиентите, участващи в анализа, са приели или обмислят приемането на стратегия, съсредоточена върху основните им компетенции. Причината за това е или защото се продават второстепенни активи или защото по време на кризата е станало ясно, че е прекалено скъпо и рисковано да се агрегират компетенции.

Висок е процентът на компаниите, които преразглеждат стратегиите си относно най-важните си клиенти (84%) и най-рентабилния за тях сектор (85%).

Освен промяна на бизнес модела и приемане на нова стратегия за съществуване в променяща се среда, компаниите търсят начини за постоянно намаляване на разходите си и за по-бърза и ефективна адаптация към променящия се пазар.

Над 90% от компаниите са ускорили изготвянето на програми за намаляване на разходите (74%) или вече са взели сериозни мерки в тази насока (18%).

Броят на компаниите, които вече са внедрили аутсорсинга или общ център за услуги, е по-нисък - 55%. 31% от анкетираните активно са търсили начини да подобрят ефективността така, че тя да повлияе благоприятно върху целия бизнес. Компаниите активно търсят начин да намалят и фиксираните си разходи.

Дружествата осъзнават също нуждата от по-добри прогнози и анализи (80% са започнали да правят такива или обмислят да започнат в скоро време) и продължават да проучват нови начини за по-голяма гъвкавост и ефективност за сметка на намаляване на персонала (71%).

Проучването на Ърнст и Янг изследва различни сектори в бизнеса и това как кризата им се е отразила. Банковата и автомобилната индустрия, например, са претърпели огромна промяна през последните 2 години, докато технологиите и нефтодобивът , например, определено не са минали през подобни перипетии.

Може би едно от най-изненадващите открития, до които стигат анализаторите след интервютата с клиенти, е, че вместо да разчитат на някакви правителствени мерки за протекция на националното производство, много от фирмите са започнали да разнообразяват своите географски пазари. 85% от анкетираните вече са направили това, а 26% разглеждат идеята за разработване на план.

„Развиващите се пазари са се отърсили най-бързо от кризата. 15% от компаниите във Fortune 100 са базирани в една от 4-те бързо развиващи се икономики, наречени BRIC (Бразилия, Русия, Индия и Китай) и имат по-голяма възможност за развитие, а потенциалът за разширяване в световен план е огромен. Дори и онези компании, ангажирани със задълбочаване в основните си компетенции, не бива да забравят да търсят нови клиенти и нови пазари.", препоръчва Алмаси.