Как се отразяват корпоративните новини у нас? За съжаление все още слабо, или почти никак, непосредствено след изнасянето им, или малко странно с известно подраняване или закъснение.

Бързият, равнопоставеният, еднаквият и широкият достъп до пазарна информация, въз основа на която да се вземат адекватни инвестиционни решения, спокойно можем да кажем, че е един от ключовите фактори, предопределящи дали един пазар е ефективен.

Най-общо за ефективния пазар се смята, че има достатъчно на брой специалисти, които разполагат с достатъчна по размер информация, анализирането на която залага в цените на акциите всички фактори, включително и бъдещите очаквания.

Като неефективен пазар се определя такъв, на който достъпът до информация е ограничен, компаниите не са особено прозрачни, а липсата на достатъчно по размер, достъпна и достоверна информация ги прави не особено добре “анализирани”, а оттам и не особено добре оценени.

Друга предпоставка за това един пазар да е неефективен са фактори, като относително начална степен на неговото развитие, ниска ликвидност, липсата на достатъчен брой качествени емисии или на достатъчен размер капитали и много други. Подобен род фактори отблъскват достатъчния брой анализатори или финансови институции, които да си “блъскат главите” с въпроса "кои компании са подценени", с намерението да насочат поверените им средства именно към тях.

Сега обаче, мисля да насочим вниманието си към това как всъщност се отразяват корпоративните новини на родните компании, а отговорът е: общо взето никак. Няколко са предпоставките за слаба такава реакция или пълната липса на подобна.

От една страна, подобна ситуация може да се получи, когато новините, свързани с дадена компания, противоречат на всеобщия тренд. Примерно, изнасяне на добри новини в момент на спад на пазара, като цяло, води до слаб положителен ефект, но до някакъв на международните пазари.

Друга причина за слабата реакция би могла да бъде “изтичане на информация”, тоест новината е била известна на пазара предварително и заложена в цената на акциите на дадена компания. Дори и в този случай обаче се наблюдава плавно или не чак толкова плавно повишение на по-слабо регулираните пазари при изнасянето на добри резултати.

Недоверието на инвеститорите може да е друг фактор, който да води до слаба инвеститорска реакция. Или са дадени от мениджмънт, който само е обещавал и не е изпълнявал обещанията си, или прогнозите малко са понадути от мениджмънта на компанията и се струват недостижими.

Каквато и да е причината за това инвеститорите слабо да реагират на корпоративни новини, особено свързани с дългосрочни прогнози, което е един сериозен ангажимент, това е свидетелство за непълното “узряване” на пазара или неефективността му.

Много са примерите у нас за подобна липса на реакция, след правени представяния или прогнози на водещи компании в края на миналата и началото на тази година, което до голяма степен явно се предопределя от негативния тренд на борсата в България.