Нарастването на разходите в дистрибуторската мрежа е причината фирмите от сектора на потребителските стоки да загубят 6 млрд. долара през последните 3 години, сочи проучване на Ernst & Young.

Анализът „Накарйте дистрибуторската си мрежа да работи" се базира на анкета сред 32-те най-големи глобални производителя на потребителски стоки, които участват в индекса S&P 1200. Той установява, че тенденцията да се фокусират само върху един показател - като себестойност на продукцията или дни на обращаемост на стоковите запаси, намалява положителният ефект от подобрения в други показатели - като в намаляване на общи и административни разходи.

„Дистрибуторската мрежа е една от най-сериозните възможности за добавяне на стойност, за оптимизиране на паричните потоци и за намаляване на разходите. Резултатите показват, че обикновено фирмите за потребителски стоки взимат еднократни мерки, вместо да се концентрират върху цялостно управление на дистрибуторската мрежа.

Усъвършенстването в това отношение е от изключителна важност за достигане на конкурентноспособност сред фирмите за потребителски стоки", казва Андрю Кавени, лидер в областта на реструктурирането на дистрибуторската мрежа в Ernst & Young.

Както себестойността на продукцията, така и дните на обращаемост на стоковите запаси, са ключови измерители за ефективност в дистрибуторската мрежа. Ако компаниите се измерват с тях, се оказва, че само една пета, 20%, от анализираните 32 дружества са се справили над средното ниво. Над две трети (68%) от компаниите са се представили под средното ниво по един от тези показатели, докато останалите 12% са се представили слабо и по двата показателя.

Отличници и по двата показателя са фирмите от сектор „Домашни потреби и лична хигиена". Пивоварните и хранително-вкусовите компании се представят по-добре при управлението на стокови запаси, докато производителите на вина и спиртни напитки - при управление себестойност на продукцията. Тютюневият сектор е в края на класацията и по двата показателя.

Проучването разкрива, че 32-те компании, попаднали в извадката, могат да спечелят допълнително 1 млрд. щ.д., ако намалят дните на обращаемост на стоковите запаси само с 1 ден; 7 млрд. щ.д., ако намалят себестойността на продукцията с 1% и 2 млрд. щ.д., ако намалят разхода за обслужване на клиенти с 1%.

„При настоящата финансово-икономическа криза стана ясно, че прилагането на подобни решения ще даде добър тласък на компаниите. 55-70% от разходите и 45-60% от оборотния капитал на компаниите е обвързан с дистрибуторската мрежа. Продължителни подобрения в тази насока биха донесли големи печалби за компаниите в сектора за потребителски стоки и шансът те да спечелят от това никога не е бил толкова голям", добавя Андрю Кавени.

Според анализа, друг фактор, който оказва влияние на цялостната производителност на компаниите в сектора на потребителските стоки, е промяната на културата в дистрибуторската мрежа, за да се гарантира по-добро ниво на обслужване на клиента.

„Компаниите-отличници дават цялостни пълномощия на своите работници, което подобрява обслужването на клиентите", пояснява Кавени.