Общо 16 компании се насочиха към борсата през 2007 г., пласираха акции за 626 млн. лв.
Общо 16 компании през тази година станаха публични и набраха средства от борсата, които надхвърлиха сумата от 626 млн. лв. (включва и пласирани акции от акционери).
Приключилото миналата седмица IPO на Зърнени храни България, дружество от групата Химимпорт, се превърна в най-голямото осъществявано досега в страната с пласирани акции за над 192 млн. лв. Акционери предложиха 42 млн. акции, представляващи 25% от капитала на компанията.
По този начин измести Първа инвестиционна банка, която през месец май набра 176.5 млн. лв. от инвеститорите. Към момента обаче акциите на институцията се търгуват на нива, близки до тези на предлагането.
Другите две големи публични предлагания бяха също в първата половина на годината, тези Каолин и Корпоративна търговска банка, като привлякоха значителен интерес към емисиите си.
През лятото други четири компании предложиха книжа на инвеститорите, като най-голямото IPO бе това на Девин в размер на близо 20 млн. лв.
В рамките на два месеца в края на годината нови 8 дружества решиха да излязат на борсата, като тон даде прословутото Трейс груп холд. IPO-то на компанията стана известно с поръчките си за 32 млрд. лв., презаписване от 1480 пъти и множество актове, наложени от КФН на посредниците.
Не мина гладко и предлагането на Енемона - друга компания, привлякла сериозен интерес, след неясно разпределение на акциите сред инвеститорите. Пазарът е в очакване на старта на търговия по позицията в началото на следващата година.
Корекцията на БФБ през последните 2 месеца, както и многото предлагания, допринесоха и до по слаб интерес при някой от предлаганията, в контраст с огромните презаписвания по-рано.
Етропал се оказа единственото дружество, чиито акции не бяха пласирани изцяло на проведения през ноември аукцион за продажбата на 28% от капитала от страна на мажоритаря - Еврохолд България. Общо 24% от предложените акции не намериха купувачи.
Настоящата 2007 г. бе много успешна за БФБ, като интересът към борсата от страна на публиката и компаниите значително нарасна. Това се изрази и в големия брой публични предлагания, увеличения на капитала, нарастващите активи на договорните фондове и, не на последно място, на все повечето COBOS-и.
Общо