Когато търговската верига JCPenney изнесе резултатите си за второто тримесечие, те бяха изненадващи за инвеститорите, или поне за повечето от тях. Малка група инвеститори, предимно хеджфондове, имаха представа какво да очакват.

Те бяха проучили търговската верига чрез наемането на малката консултанска фирма RS Metrics, която да наблюдава и измерва трафика на паркинг лотовете на веригата в САЩ.

Вижте още: Как да забогатеем

С използването на сателитни снимки от RS Metrics установиха повишена активност на паркингите на веригата през април и май, което подсказа потенциално добрите резултати на компанията.

След изнесените резултати акциите на JCPenney поскъпнаха с над 10% за два дни в средата на август, което донесе сериозни печалби на въпросните институционални инвеститори и оправда разходите за проучването.

Светът навлиза във все по-голяма степен в ерата на „алтернативните данни“, където различни странични на пръв поглед данни и информации се превръщат в критични за вземане на инвестиционни решения.

Това е малка бутикова индустрия, доминирана предимно от технологични компании, която се развива сериозно през последните години. Тя следи и събира информация за почти всичко – от прогнози за времето (ключов фактор при търговията с някои земеделски суровини, като кафето, захарта, портокаловия сок) до брой на търсения на определена дума, сайт или продукт.

В основата на развитието на новата индустрия стоят хеджфондовете, готови да плащат стотици хиляди долари за информация, която да им дава конкурентни предимства пред конкурентите.

Добрата новина е, че тя е легална, а в основата й стоят сложни компютърни алгоритми, като основната част от аналитичната дейност се осъществява от машини.

В миналото тази работа се е вършила от хора, като в случая с JCPenney например хеджфондовете биха пратили хора, за да следят трафика от коли, по който да се съди за потенциалните резултати на веригата.

Живеем в информационна ера. Данните може да са всичко при вземане на решения. От сателитните снимки на паркинг лотове, в случая с RSMetrics, до анонимна система, следяща броя на потребителите в тематичните паркове например.

Алтернативните данни се отнасят до всичко, което е в суров и неструктуриран вид и е далеч от чувствителна информация, като данни за приходите и печалбите на компанията, историческите цени на акциите или инвеститорски презентации.

„Това е цяла индустрия, базирана на данни, събирани посредством милиони сензори по света, от правителството, от компаниите от потребителите“, коментира Адам Браун, оперативен директор в Kensho, стартъп в това направление, подкрепен от инвестиционната банка Goldman Sachs.

„Налице са по-добри данни за времето, по които може да се съди в много по-голяма степен за микроклимата. Налице е трафик на данни, данни за земеделските култури, всеки смартфон събира данни. Има данни за уеб трафика. Списъкът е безкраен“, допълва още Браун.

По същество логиката при алтернативните данни е много проста. Компаниите отчитат своите тримесечни резултати, в които са налице определени трендове – на повишение или понижение. Същите тези трендове се търсят при алтернативните данни – като уебтрафик, активност на паркинг лотовете, разрешителите за строеж и т.н. също на тримесечна база.

Въз основа на промяната в активността на алтернативните данни през тримесечието се създават определени нагласи и за тримесечните резултати на компаниите.

„Ако данните ви сочат, че резултатите могат да превишат консенсусните очаквания и имате 100-милионна позиция в компанията, то създадената стойност от алтернативните данни може да е много голяма“, смята Браун.