Съотношението цена/печалба (Р/Е) е едно от най-често споменаваните и използвани сред родните инвеститори. Сам по себе си този показател не е достатъчен да оцени една акция, а цитирането му като единствен критерий е меко казано подвеждащо.

След деветмесечен спад на пазара в България цените на акциите се върнаха с 2 и повече години назад - още преди бума от 2007 г.

Сега средното Р/Е на SOFIX е около 15, но все още е едно от най-високото в региона. Негативни фактори, като високите цени на енергийните ресурси и слабия долар, също могат да окажат влияние върху настоящите резултати на компаниите, в най-добрия случай - докато се адаптират към пазарната обстановка.

Но в същото време цените на някои компании, макар и недостигнали ниско текущо Р/Е все още, стават доста атрактивни по други показатели.

Не бива да се забравя, че страната ни е бързо развиващ се пазар и често компаниите правят големи разходи и инвестиции за разрастване, което ще се отрази положително в бъдещите им печалби, а не в настоящите.

Това се отнася и за финансовия сектор, където борбата за пазарен дял в момента е изключително силна, като разходите за експанзия отнемат от рентабилността, но победителите ще берат плодовете на успеха в бъдеще.

Също така някои компании имат сериозни активи като имоти в цялата страна, чиято стойност далеч надхвърля пазарната им капитализация.

Вторачването в Р/Е на един холдинг също е подвеждащо. Често един от различните бизнеси на компанията, сам по себе си, може да струва повече от пазарната капитализация на целия холдинг.

Също може да се каже, че самата марка на продуктите на дадена компания може да се оцени на повече, от колкото сега пазарът оценява цялата фирма, със сградите и оборудването й.

В момента тежката ситуация на международните финансови пазари, както и задаващото се забавяне на световната икономика, се оценяват от хора като Уорън Бъфет като подходящ момент за придобивания на компании на добри цени.

Все още, за съжаление, големият частен капитал в България го няма. Често един МОЛ в София струва повече от един голям холдинг на БФБ, и интересът към имотите е все още по-голям от колкото към придобивания на компании.