Роботизацията и автоматизацията на процесите отдавна са важна част от работата на бизнеса. С навлизането на новите технологии обаче възможностите за тяхното приложение стават все по-големи, което води до качествена трансформация на цели сектори.

Вижте какво разказаха за възможностите на съвременните роботи Петя Григорова и Ивайло Кънов от Vivacom в интервю за Profit.bg:

Разкажете ни малко повече за роботизирането на вътрешните процеси в компаниите. Какво печели бизнесът от тази възможност?

Ивайло Кънов: Преди повече от 3 години, мотивирани от динамиката на пазара и от стремежа ни да сме все по-близо до клиентите си във всеки един момент, разгледахме технологията RPA (Robotic process automation) или автомизация на процеси чрез роботи. Установихме, че тя ни дава възможност за повишаване на ефективността на екипа ни, както и за фокусиране на колегите ни в значими за клиентите ни и за нас самите проекти и задачи. Така стартирахме RPA-процес за автоматизирано обработване на договорите с физически лица, получени от колцентровете ни. Там процесът бе автоматизиран почти на 100% - само контактът с клиента остана неавтоматизиран.

След него обаче, цялата подготовка на договора, насочване към спедитор, получаване на потвърждение от спедитор, преподписване във вътрешните ни системи, се извършва автоматизирано. Нещо повече, от повече от 12 месеца Vivacom поддържа за своите клиенти услугата Digital Identity, която ни позволява да предподпишем договори и по мейл – стига клиентите да се идентифицират чрез услугата Digital Identity.

Компанията ни следва дългосрочна стратегия да инвестира голям процент от приходите си в развитието на мрежите и технологичната си инфраструктура. За да успяваме своевременно да уведомим клиентите си за районите, в които ще модернизираме мрежите си, ние също внедрихме RPA-автоматизация.

Описаните процеси са само част от вътрешно внедрените автоматизации. Това ни позволява, както и на всички останали бизнеси, внедрили RPA-технологията, да бъдем още по-ефективни, а от там и по-конкурентни. Лично за нас голямо предимство е и фактът, че висококвалифицираните ни служители имат повече време да развиват нови проекти и решения, в полза на компанията и на нашите клиенти.

В кои сектори компаниите биха имали най-голяма полза от подобни решения? Какъв е профилът на клиентите ви?

Петя Григорова: Решенията, базирани на RPA-технологията, дават на всеки бизнес един много по-бърз „електронен служител“. Този служител е на работа 24/7, без отсъствия заради разболяване например. Роботът стриктно следва дадените му указания – т.е. рискът от негова грешка е практически 0%. За него не се изискват и допълнителни разходи . Именно затова казваме, че е подходящ за всякакви бизнеси, които искат да автоматизират времеемки и регулярни процеси, давайки възможност на служителите да вършат много по-сложни дейности, свързани с интелектуална работа . Казвам го, за именно, защото винаги следва въпросът „ а какво става с хората, които са вършели тези роботизирани вече дейности?“ Така че подходящ е всеки бизнес, в който има голям брой повтарящи се, рутинни дейности, свързани с използването на различни вътрешни и публични информационни системи и услуги.

Vivacom предлага подобни решения в много различни сфери на дейност: търговски структури, държавни и общински структури, Utility компании, Fинансови организации – вкл. застахователи и счетоводни компании и други области на бизнеса. Последното решение, което предлагаме, е свързано с работата на Service desk в голяма организация. В решението ни може да се включи и модул, който автоматизирано да генерира
изходящи обаждания към клиентите на Service Desk-a, чрез които последните да бъдат информирани за движението по тяхната конкретна заявка.

Какъв е опитът на Vivacom в тази сфера? Как този бизнес се съчетава с основната дейност на телекома?

Петя Григорова: Ние използваме решения, базирани на тази технология, вече 3 години. В последната година работим и по внедряването на технологията при различни наши клиенти. Нашият стремеж е не просто да предоставяме традиционните телеком услуги, но да бъдем технологичен партньор на клиентите си и да им предлагаме редица иновативни решения. Конкретно RPA предлагаме на клиентите си като SaaS (Software as a Service), като успяваме да го интегрираме и с други наши стандартни услуги. Решенията включват CLOUD, IPVPN, лицензи, разработка и поддръжка на клиентските процеси, и др.

Едно от важните наши предимства е, че използваме RPA-платформа, разработена от лидера на пазара на RPA-производители. Предлаганите от нас RPA-решения реализираме в партньорство с многократно сертифициран локален партньор на производителя. Това дава на нашите клиенти допълнителна гаранция за професионалност на решението и изключително атрактивни условия на предлагане.

Как работи RPA, за какъв тип дейности е подходяща и какво трябва да знаят мениджърите, които имат интерес към нея?

Ивайло Кънов: В началото на всеки наш проект, както и в RPA-проектите ни, ние детайлно обсъждаме с клиентите си тяхната бизнес-нужда – в конкретния случай правим бизнес-анализ на предложения от тях процес. Интересното е, че благодарение и на висококвалифицираните наши бизнес-анализатори, в периода на този анализ, заедно с клиентите си, успяваме да постигнем и оптимизация на текущо работещия процес. Като следваща стъпка е разработката на автоматизирания процес и неговото внедряване. В този етап съвместно с клиента проверяваме съответствието на бизнес-изискванията с реалните възможности на роботизирания процес.

Това, което бихме казали на мениджмънта в различните бизнес сектори, е че технологията им дава ефективност – служителите им ще имат повече време за креативност и развитие – както индивидуално, така и на компанията. Важно е да са отворени за иновациите, а ние ще им предложим неочакван за клиентите период на възвръщаемост на инвестициите (ROI) за всяко внедрено от тях решение. А срокът за внедряване е впечатляващо кратък.

Има ли предварителни условия, на които компанията трябва да отговаря, за да внедри подобно решение за своите вътрешни процеси?

Ивайло Кънов: Според нас технологията може да се внедри практически навсякъде, къде бизнесът работи чрез информационни системи.

Има няколко базови условия:
• ясен процес, който не се променя често
• голям брой повтарящи се дейности, свързани с информационни системи
• липса на голям брой изключения
• електронизиран вход към процеса (препоръчително)

Опитът ни показва, че практически няма сфера, в която да не може да се внедри RPA-решение, стига да са налице условията, споменати по-горе.

Има ли възможности за "ъпдейт" на системите, в зависимост от разрастването на бизнеса, евентуални промени в дейността, във вътрешната структура, сливания, придобивания и т.н.?

Ивайло Кънов: Предлаганата от нас SaaS-услуга включва поддръжка, елемент от която е възможността за адаптация на автоматизацията към частична промяна на бизнес-процеса. Ако промяната е по-кардинална, може да предложим и доработка на автоматизацията, която да покрие възникналата бизнес-нужда. Иначе краткият отговор е: да, има възможност за доразвиване на услугата.

Популярни ли са този тип системи за роботизиране на процесите сред българските компании?

Петя Григорова: На база опита ни, смятаме че RPA-технологията става все по-популярна в българските компании. Усилията за справяне с последствията от COVID-19, а и променящите се бизнес-нужди на клиентите и конкурентната среда, налагат все повече компании да търсят начин за повишаване на ефективността си. Тази технология им дава точно такъв шанс. А с партньор като Vivacom този шанс става реалност.

RPA решенията, предлагани от Vivacom, бяха представени от Ивайло Кънов и Петя Григорова по време на първата конференция в България, посветена на тази иновация - Hyperautomation event: Level Up your business and scale up success. Цялата презентация може да видите тук:

Петя Григорова е Старши мениджър Стратегически клиенти в Търговска дирекция на Vivacom. Има 15 години опит в компанията, изцяло в търговските екипи, стартирайки от стажантската програма на компанията. Към момента управлява 5-те екипа, работещи с най-големите организации в Правителствения и частен сектор в държавата, грижейки се за осигуряване на специфични технологични и телеком решения, и разширявайки съвместните проекти като доставчик и партньор. Магистър в ТУ София, Немски фактултет, специалности Компютърни системи и Индустриален мениджмънт.

Ивайло Кънов е регионален мениджър „Presales & Innovations“ – Север във Vivacom. Заедно с екипа си участва в разработването на голям брой иновативни за компанията и клиентите ѝ проекти. Ивайло има повече от 20 години опит в комуникациите и IT. Преди да започне работа във Vivacom е бил директор на дирекция „Комуникационни и информационни системи“ – МВР, а преди това е оглавявал IT отдела на МВР. Ивайло е бил представител на България в европейската агенция eu-LISA, бил е член на редица работни групи и национални и европейски организации. Магистър по математика и информатика към Софийския университет.