Три големи световни производители на автомобили призоваха правителството на Обединеното кралство да предоговори сделката за Brexit, заявявайки, че правилата за това откъде се получават частите за електромобили заплашват бъдещето на британската автомобилна индустрия, пише The Guardian.

Ford и Jaguar Land Rover се присъединиха към Stellantis, която притежава марките Vauxhall, Peugeot и Citroën, за да предупредят, че преходът към електрически превозни средства ще бъде отклонен от курса, освен ако Великобритания и ЕС не отложат по-строгите "правила за произход" на стоките, които трябва да влязат в сила следващата година. Те може да доведат до въвеждане на мита за износ на автомобили.

Настоящите правила след Брекзит изискват 40% от стойността на частите на електрическите превозни средства да идват от Великобритания или ЕС. Следващата година този дял трябва да нарасне до 45% - ако те бъдат надхвърлени, автомобилните производители ще са задължени да плащат мита от 10%.

Тъй като повечето батерии за електрически превозни средства все още се внасят от Азия, а те съставляват голяма част от разходите за един електромобил, превозните средства, произведени във Великобритания и ЕС, вероятно ще попаднат в нарушение на правилата, коментира The Guardian.


Чили национализира добива на основен за производството на батерии металСтраната има най-големите залежи от литий в света и е износител #2 след Австралия

Stellantis заяви в сряда, че ако тези правила не бъдат преосмислени, може да бъде принудена да затвори част от производството си във Великобритания, излагайки на риск работните места в индустрия, в която са заети 800 000 души в страната.

Ford, който произвежда електрически автомобили в Германия и части във Великобритания, заяви в четвъртък, че изискването ще добави "безсмислени разходи за клиентите, които искат да станат зелени". "Митата ще засегнат както производителите, базирани във Великобритания, така и тези в ЕС, затова е жизненоважно Великобритания и ЕС да седнат на масата, за да се споразумеят за решение", заяви говорител на Ford.

Jaguar Land Rover, най-големият автомобилен работодател в Обединеното кралство, се присъедини, описвайки настоящия момент като "нереалистичен и контрапродуктивен". Компанията призова Великобритания и ЕС "бързо да договорят по-добро решение, за да се избегне дестабилизирането на прехода на индустрията към зелена мобилност".


Ford променя стратегията си за китайския автомобилен пазар През първото тримесечие продажбите на компанията в Китай намаляват заедно с пазарния ѝ дял

Това е първият път, в който производителите на автомобили изрично призовават за предоговаряне на сделката за Брекзит.

Те оказват натиск както върху ЕС, така и върху Обединеното кралство, настоявайки увеличението на прага да бъде отложено поне до 2027 г., за да се даде време на европейските фабрики да започнат да произвеждат достатъчно батерии, намалявайки зависимостта си от Азия.

В опит да успокои производителите финансовият министър Джеръми Хънт каза на бизнес лидерите на годишната конференция на Британската търговска камара в сряда: "Всеки се опитва да си осигури доставките на батерии и затова трябва да имаме това снабдяване тук във Великобритания. Колкото по-близо се намира то до фабриките, които правят останалата част от колата, толкова по-добре.

"За да засили устойчивостта на нашите производствени предприятия в Обединеното кралство, то трябва да обмисли търговските си споразумения с Европа", заявиха от Stellantis. "Ако разходите за производство на електромобили във Великобритания станат неконкурентоспособни и неустойчиви, производството ще затвори", добавиха от компанията. В становището на Stellantis се отбелязва, че планира да "доставя батерии от континентална Европа и Китай", посочва The Guardian.