Автокъщите имат зад гърба си вековна история на посредник между купувачите и продавачите на четириколесни возила. Какво обаче ще се случи с тях в дигиталната ера, когато всеки може да открие всичко в интернет?

Това е въпрос, който доведе до създаването на цяла плеяда от стартъпи в търговията с автомобили и предизвика основателни тревоги в редиците на конвенционалните автомобилни дилъри, пише Bloomberg.

Amazon.com, например, създаде собствен сайт за покупко-продажба на автомобили, в който потребителите могат да открият информация, тестове и авточасти за модела, който ги интересува. От тази година копанията на Джеф Безос работи в сътрудничество с Hyundai Motor и американската верига автосервизи Monro.

Tesla - най-големият производител на електромобили в света, изобщо не работи с външни дилъри, а предпочита бизнес модела, базиран на собствените шоуруми и онлайн поръчките.

Последото голямо партньорство в този бранш бе подписано между Lithia Motors - верига автокъщи със 72-годишна история и продажби от 10 млрд. долара за миналата година, и стартъп компанията Shiift, която бе създадена преди 5 години в Сан Франциско.

Shift планира листване на борсата през 2020 г., след като преди месец успя да набере частно финансиране в размер на 140 млн. долара. Един от стратегическите инвеститори в проекта е именнно Lithia.

Тази сделка е поредното доказателство за натиска върху традиционните търговци на автомобили да се адаптират към технологичното развитие на този бизнес.

Повечето автокъщи в Съединените щати дават възможност на потенциалните купувачи да разглеждат наличните автомобили в техните сайтове, както и да проучват възможностите за финансиране, но не са склонни да сключват сделки от дистанция, които спестяват на потребителите посещението на физическите представителства.

От Lithia Motors обаче инжектираха 54 млн. долара в стартъпа, който се занимава с онлайн продажби на употребявани автомобили. От Shift пък се надяват, че мащабите и развитата дилърска мрежа на Lithia, които включват не само финансов ресурс, но и гаражи, сервизни помещения и работна сила, ще им помогнат да се разширят на други пазари извън Калифорния.

Целта на една от най-големите вериги автокъщи в САЩ пък, естествено, е да продава повече возила. Партньорството й дава шанс за сериозно онлайн присъствие, тъй като Shift предлага извършване на цялостния процес по покупката на автомобил през своето мобилно приложение, включително и опцията за тест драйв на избран от потребителя адрес.

"Ние не сме толкова напред с технологиите, колкото нашите потребители биха искали. Партньорството между Shift и Lithia има за цел да намери баланса между високите технологии и конвенционалните автокъщи, така че купувачът да може да намери това, което му е нужно", казва изпълнителният директор на Lithia Motors Брайън ДеБур, цитиран от Bloomberg.

Засега двете компании ще продължат да продават автомобили отделно на своите клиенти, но ще споделят данни помежду си. Shift, които очакват да реализират продажби на 8000 употребявани возила тази година, ще могат да включат в алгоритмите си статистиката за 75-те хиляди коли от инвентара на Lithia.

Така и двете фирми ще имат по-добра представа какъв тип автомобили се търсят най-много на пазара и на каква цена.

Shift се опитва да следва пътя, прокаран от Carvana Co. - създателите на "автомобилната вендинг машина". При тях потребителят може да си избере автомобил изцяло онлайн, след което да отиде до някой от специалните "стъклени" многоетажни паркинги на компанията и да се качи зад волана.

Опция за тест драйв няма, но пък има възможност за връщане на колата в седемдневен срок и възстановяване на платената сума.


Една от стъклените "вендинг машини" за автомобили на Carvana. снимка: Instagram

Carvana Co. осъществи своето IPO през април, като оттогава насам акциите й поскъпнаха трикратно, а капитализацията й вече достига над 6 млрд. долара. Очакванията са за удвояване на продажбите за тази година до близо 2 млрд. долара и за излизане на печалба през 2020 г.

Изпълнителният директор на Shift Джордж Арисън заявява пред Bloomberg, че в момента компанията е в режим на събиране на средства. До момента в нея са инвестирани над 280 млн. долара, а целта е продажбите през следващата година да достигнат 275-300 млн. долара. За 2018 г. се очакват приходи от 130 до 140 млн.

"Гледаме на този етап като на последна стъпка преди евентуалното IPO. Това не е обещание, че ще станем публична компания. Просто искаме да бъдем добре позиционирани, в случай че решим да излезем на борсата", обяснява той.

Анализаторите на Уолстрийт все още не са убедени, че партньорството между Shift и Lithia ще се случи по начина, по който си го представят ръководствата на двете компании.

"Със сигурност това ще допринесе за технологичното развитие на Lithia, но все още идеята е в много ранен етап от развитието си. Трябва да мине известно време, за да се види дали наистина ще има положителен ефект върху рентабилността", казва Джейми Албъртайн от Consumer Edge Research.

Допълнителен бонус за Lithia Motors е фактът, че Shift продава единствено употребявани автомобили. А конкуренцията между автокъщите в този сегмент се засили значително през последните години.

"Нормите на печалба при новите коли стават все по-малки, тъй като производителите настояват за инвестиции и за отстъпки при продажбите, които "изяждат" печалбата на търговците. И докато останалите компании изграждат собствени салони за автомобили втора ръка, от Lithia избраха "прекия път", придобивайки дял в Shift", казва анализаторът на Morningstar Дейвид Уистън.

Засега Shift, както и Carvana, предлагат услугите си само на територията на Съединените щати.

"Компаниите, като Carvana и Shift, а може би и много други, за които все още дори не сме чували, ще стават все по-важни за традиционните автотърговци", смята Джейми Албъртайн.

По думите му тази промяна няма да е бърза и ще се случва постепенно във времето, поради което все още е твърде рано да се посочва евентуалния победител.