Пандемията от COVID-19 доведе до затварянето на стотици бутикови магазини и "замрази" международните пътувания.

Очакванията са 2020 година да бъде най-лошата за глобалния пазар на луксозни стоки в модерната история.

Но въпреки това в своята книга "Какво ще се случи с бизнеса на лукса?" Ерван Рамбург остава оптимист, пише Bloomberg.

Според неговата прогноза през следващото десетилетие здравеопазването ще се превърне в една от най-луксозните услуги, а в същото време търговците на традиционните предмети на лукса, като чанти, часовници и обувки, ще се изправят пред конкуренцията на новите играчи, в това число и на производителите на канабис.

Рамбург има над 25-годишен опит в тази сфера, а в момента ръководи отдела за анализи на потребителския сектор и продажбите на дребно в HSBC.

В своята книга той прогнозира и сериозни размествания на пазара на луксозни стоки и услуги до 2030 г., когато, по думите му, концернът LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SE вече ще притежава между 90 и 100 от водещите марки, в сравнение със 76 към момента.

Първият кандидат за присъединяване към холдинга е американският търговец на диаманти Tiffany & Co., към когото LVMH отдавна демонстрира своите "апетити".

Много от малките компании ще бъдат принудени да излязат от бизнеса или пък да бъдат купени от по-големите играчи.

По отношение на последствията от пандемията, Рамбург отбелязва, че вече се наблюдава тенденция на възстановяване на някои от водещите пазари и по-конкретно в Китай.

Част от този ръст би могла да се обясни с еднократни ефекти, например с отлагане на покупки, които са планирани за по-рано. Но останалата част се дължи на фундаментални фактори.

"Хората вече не харчат толкова много за екскурзии и ресторанти, но в същото време имат нужда да се "възнаградят" за всички трудности, през които са преминали по време на кризата. Това действа успокояващо и е една от причините те да си купуват луксозни "подаръци"", обяснява анализаторът.

Другият ключов тренд, който се очертава през последните години, още преди избухването на пандемията от COVID-19, е превръщането на здравето в "новото богатство".

Според Рамбург не е изключено някои от големите имена в света на модата и лукса, като LVMH, Kering и Lululemon Athletica, да се ориентират към придобиване на дялове в компании, ориентирани към фитнес индустрията и дори към здравния туризъм.

Родният туризъм загуби 800 млн. евро заради пандемиятаСпадът на чуждестранните туристи е със 75 на сто

"През следващите 10 години туризмът няма да загине, а онези, които успеят да го обединят с грижата за здравето, вероятно ще имат огромен потенциал за растеж", казва още финансистът.

Той смята, че канабисът неминуемо ще се превърне в един от търсените предмети на лукса през следващите няколко години, след като в много части на Северна Америка употребата му вече е напълно легална.

Според Ерван Рамбург обаче традиционните играчи от търговията с луксозни стоки няма да инвестират в този сектор, най-вече заради засилените регулации.

Производителите на канабис обаче неминуемо ще се превърнат в един от основните им конкуренти, смята експертът на HSBC. Особено с оглед на това, че марихуаната вече не се предлага само в основната си форма (като цигари за пушене), а се включва в съставките на хранителни продукти и напитки, включително и вино.

Всички тези стоки ще "изядат" част от бюджета на потребителите, който те заделят за луксозни покупки.

Рамбург е категоричен, че през следващото десетилетие ще станем свидетели на нова вълна от сливания и придобивания в индустрията на лукса. И то не защото по-малките фамилни компании ще бъдат принудени да продават активите си в резултат на кризата, а поради факта, че за тях това е много по-сигурен начин да разширят мащаба на своя бизнес и да посигурят съществуването му в дългосрочен план, смята анализаторът.

Това е и причината, поради която той очаква гигантите от ранга на LVMH да продължат да увеличават своята доминация на пазара.