Българският RSS четец Inoreader e сред най-добрите приложения в сегмента, според селекция на престижното издание за технологии Wired.

Инструментът за сортиране на потоците от информация в Интернет и рационализиране на съдържанието е създаден от Йордан Йорданов, основател и изпълнителен директор на "Иннолоджика". Приложението на българската компания дори е обявено за „най-добро като цяло“ от автора на селекцията Скот Гилбърдсън.

Независимо дали ви е писнало от социалните медии, искате да избягате от безкрайните известия или просто да четете новините си на едно място, RSS четецът ви помага да дестилирате и потребявате съдържанието, което наистина ви интересува, през една страница, коментира Гилбърдсън. Той използва RSS технологията повече от десетилетие.

Авторът селектира различните приложения на пазара в няколко категории, сред които „най-добро за начинаещи“ (където е селектирано популярното Feedly), „най-добро за дизайнери“ (Feedbin), „най-добро, базирано на браузър“ (Vivaldi), “направи си сам” (Newsblur, което е с отворен код). Българският Inoreader води селекцията и не само е обявен за Best Overall – авторът на Wired изтъква предимствата му пред най-популярния RSS четец – Feedly.

Бизнес, създаден от лична необходимост

Идеята за Inoreader се ражда малко след спирането на Google Reader през 2013 г. Като негов потребител, разработчикът на приложения Йордан Йорданов се разочарова от хода на Google и след като не намира подходяща алтернатива, решава да създаде нов инструмент. Тогава Йорданов е на 29 г. с 8-годишен опит в разработката на софтуер. Първоначално създава Inoreader за себе си, но осъзнавайки, че в нишата има място за нови играчи, публикува приложението за общо ползване. Разпространението му се случва изцяло органично сред други хора, разочаровани от спирането на Google Reader.

Основен инвеститор в компанията е Иво Джоков, основател на някогашния софийски доставчик на интернет "Мегалан" и основен инвеститор в Ozone.bg.

В момента Inoreader има около 300 хиляди потребители дневно, съобщават от компанията за Profit.

10% тях използват приложението чрез няколко типа платени абонаментни планове. Сред тях е Inoreader Pro, който предлага на абонатите си редица допълнителни функции и поддръжка за повече канали, открояващи българското приложение на пазара. Те са и част от причините престижната американска медия да го включи в селекцията си.

Wired за Inoreader

„Добре проектиран интерфейс, добри опции за търсене и откриване, както и комбинация от функции, удобни за начинаещи, но и много опции за напреднали потребители“, посочва в ревюто си Гилбърдсън.

Inoreader има уеб интерфейс, както и приложения за iOS и Android. Позволява на потребителите да интегрират съдържанието от любимите си сайтове. Те могат да добавят имейл бюлетини, страници във Facebook, търсения в Twitter, подкасти, дори канали в Telegram.

Следването на Telegram канали, което само българската компания предлага, е силно търсена функция от медии, анализатори на риск, финансови анализатори, казва за Profit Андрей Любенов, маркетинг мениджър в Inoreader.

Напредналите потребители ще харесат допълнителните функции, сред които keyword monitoring. Тя позволява да въведете ключови думи и фрази, свързани със съдържанието, което ви интересува. Inoreader идентифицира всички информационни емисии, съдържащи ключовите думи, създавайки персонализиран поток от съдържание само по тази конкретна тема. Може да направите и обратното – да скриете статии, съответстващи на някоя фраза.

Абонаментът Inoreader Pro предлага и добра система за автоматизация, с която създавате правила, чрез които филтрирате емисиите си, давайки по-висок приоритет на едни спрямо други, пише още Wired. Този план предоставя и други интересни функции, като възможността за интегриране с IFTTT и Zapier, офлайн режим за мобилните приложения. Включва и синхронизация на YouTube акаунта ви с RSS четеца – функция, която Feedly не притежава, пише Гилбърдсън.

Това, което авторът пропуска, е, че също като Feedly, Inoreader има интеграция с Evernote. Една от най-интересните функции е и превръщането на текста в аудио, добавя Любенов.

Предизвикателства на растежа

Приходите на Inoreader вече са 2.4 млн. лв с почти 1 млн. лв печалба за 2021 г., което е доста солидна рентабилност, коментират от компанията.

Екипът е все така от десетина души, тъй като остава трудно намирането на способни и ангажирани програмисти на приложения.

Въпреки това Inoreader продължава да се развива, като през последните две-три години навлиза на корпоративния пазар – от просто четец с добри функционалности, приложението вече е много добър продукт за медиен мониторинг, откриване, събиране и дистрибутиране на информация.

Най-големият пазар на Inoreader е САЩ, заради добрата разпознаваемост на подобен тип услуги там. На следващите места по пазарен дял се нареждат Япония, както и Франция, където почти всички държавни органи правят медия мониторинга си с инструмента на българската компания.

Inoreader e основен инструмент в редакциите на редица големи световни медии, разказва още Андрей Любенов. Приложението има и много институционални клиенти – централни банки, министерства, посолства, дори полицейски участъци в САЩ. Използва се и от компания за диаманти в Ботсвана.

10 години след създаването на продукта, Inoreader остава и най-използваният софтуер на телефона на основателя му Йордан Йорданов. Причината - възможността да контролира информационния си поток и да научава онова, което го интересува, без да бъде погълнат от огромния и шумен поток, бълван всекидневно от различните платформи.