Няколко големи американски компании планират да отворят нови обекти в Китай, очаквайки възстановяване на потребителското търсене след отпадането на свързаните с пандемията ограничения във втората по големина икономика в света.


Сред компаниите с такива намерения са McDonald’s, Starbucks, Ralph Lauren, Tapestry (собственик на марките Coach и Kate Spade), Tyson Foods и Hormel Foods, пише The Wall Street Journal.


Новините за това идват в момент, в който китайските лидери казват на света, че вратата е отворена за чуждестранни бизнеси и публично ухажват Boeing след дългия период на „нулев Covid“, който изолира страната и предизвика най-лошия ѝ икономически спад от десетилетия.

В същото време обаче много компании остават предпазливи по отношение на Китай, заради продължаващата несигурност относно икономическото му състояние и задълбочаващото се геополитическо съперничество между Пекин и Вашингтон, което засяга най-вече технологичните играчи.

Можем ли да разчитаме на Китай да даде тласък на световната икономика?Възстановяването на Китай след години на локдауни заради Covid-19 вероятно ще изглежда много по-различно от предишните

Компаниите, които гледат с оптимизъм към Китай, са обърнати най-вече към потребителите на храна, напитки и мода, въпреки че продажбите им претърпяха сериозен удар по време на Covid ограниченията.

Пример за това е веригата Starbucks, която планира да отвори 3000 нови обекта в Китай до 2025 г. на фона на спад на продажбите ѝ в страната с 42% през декември 2022 г. и с 15% през януари спрямо година по-рано. Хауърд Шулц, временен главен изпълнителен директор и дългогодишен лидер на Starbucks, каза по-рано, че планира първото си посещение в страната от няколко години насам през пролетта.

В края на януари от McDonald's заявиха, че веригата е отворила 700 нови заведения в Китай през 2022 г. и планира да отвори още 900 през 2023 г. - повече, отколкото във всяка друга страна и над два пъти повече, отколкото планира да отвори в САЩ.

Финансовият директор на McDonald’s Иън Бордън каза на инвеститорите, че планът за разширяването в Китай остава в сила, въпреки спада на продажбите през 2022 г.

През ноември компанията за пакетирано месо Tyson Foods съобщи на инвеститорите, че три от шестте нови завода, които ще заработят тази година, са в Китай. В статия от миналия месец в държавния вестник China Daily се казва, че американската хранителна компания Hormel е подписала споразумение за изграждане на нова фабрика на стойност 14,6 милиона долара около Шанхай.


Анатомия на лукса: Как Louis Vuitton удвои продажбите си за четири годиниМоже ли глобален моден гигант да запази усещането за ексклузивност?

От Ralph Lauren заявиха, че повечето от новооткритите магазини на компанията през третото тримесечие на 2022 г. са били в Китай. Модният бранд наскоро отвори нови два магазина в страната.


Разходите за луксозни стоки в Китай, който беше най-големият пазар за тази индустрия преди пандемията, показват някои ранни признаци на възстановяване.

Британската модна къща Burberry Group и Richemont (собственикът на Cartier) заявиха, че продажбите на китайските купувачи започват да се увеличават през новата година, след като отчетоха спад в последните си тримесечни продажби в страната.


Новото търсене на енергия в Китай заплашва да подхрани глобалната инфлацияСуровият петрол може да надмине 100 долара за барел тази година, след отварянето на китайската икономика

Миналия месец Goldman Sachs повиши прогнозата си за китайския икономически растеж до 5,5% спрямо по-ранната от 5,2%. Основните показатели за потребителската активност през януари показаха значително подобрение.

Апетитът за инвестиране идва въпреки влошените отношения между САЩ и Китай заради засечения китайски балон над САЩ, както и заради позицията на Пекин относно войната на Русия в Украйна.


Американските компании също така са изправени пред по-сериозен контрол у дома по отношение на сделките си в Китай, а през последните години Вашингтон предприе мерки за ограничаване на дейностите на някои бизнес сектори там – от компании за чипове до производители на облекло.


Някои компании, които разчитат в голяма степен на Китай по отношение на веригите за доставки, включително гиганти като Apple и производителят на облекло Steve Madden, работят по диверсификацията на доставките и производството на своите продукти.

Apple ускорява изнасянето на производството на iPhone от КитайСътресенията в iPhone City от последните седмици мотивираха Apple да забърза трансформацията на производствения си процес

На 16 февруари Китай постави американските Lockheed Martin и звеното за производство на оръжия на Raytheon Technologies в списъка си с „ненадеждни субекти“, заради продажбите им на оръжие на Тайван, припомня още WSJ.


Санкциите бяха до голяма степен символични, тъй като на американските отбранителни компании като цяло им е забранено да продават оръжия на Китай. Ден по-късно Министерството на търговията, което наложи санкциите, заяви, че този ход не трябва да засяга други чуждестранни компании в Китай.


Защо Тайланд посреща пътниците от Китай с орхидеи? Облекчаването на Covid ограниченията може да бъде тласъкът, от който се нуждае отслабващата световна икономика

На 22 февруари Министерството на външните работи на Китай публикува снимка в WeChat от среща между висш служител на министерството и Шери Карбари, ръководител на китайския бизнес на Boeing.


Министерството „е готово да предостави необходимата помощ и подкрепа за американските компании, включително Boeing“, според публикацията. Говорител на Boeing отказа да коментира срещата.


Преди пандемията Китай беше един от най-важните клиенти на Boeing, припомня още WSJ. Китайските власти разрешиха възобновяването на търговските полети за 737 MAX на Boeing през януари, след като самолетът беше спрян за почти четири години след две фатални катастрофи.