Британският тютюнев гигант British American Tobacco не се притеснява от това, че изостава от Philip Morris по отношение на обещаващият сегмент на продуктите, нагряващи тютюн. Това разбираме от ръководителя на отдела за продукти от ново поколение към BAT Кингсли Уитън, който споделя в интервю за Bloomberg защо компанията ще продължи да залага на електронните цигари.

Според Уитън установените от по-дълго време на пазара електронни цигари са по-обещаващи от „нагрявай-не-гори“ технологията, въведена от основния конкурент на британския тютюнев гигант. Доброто посрещане на тютюневото устройство на Philip Morris- iQOS, на дебютния му пазар Япония трудно ще се повтори в други региони, смята той.

„Изоставаме ли от Philip Morris по пътя към тютюневото затопляне? Отговорът е да,“ казва Уитън в интервюто за Bloomberg. “Ние обаче имаме различен подход. Електронните цигари ще бъдат по-голямата категория в световен мащаб.“

Повече от един милион пушачи са преминали към iQOS откакто продуктът дебютира на пазара през 2014 година. Търсенето се оказа най-голямо в Япония, където Philip Morris има двугодишна преднина пред BAT. Но докато анализаторите в Exane BNP Paribas и Wells Fargo смятат, че производителят на Marlboro е разработил най-обещаващия заместител на традиционните цигари, то BAT е на мнение, че затоплящите тютюна продукти ще доминират едва в няколко държави и Япония може би отразява половината от потенциалното търсене.

„Японските потребители са силно технологично ориентирани, а електронните цигари в страната са забранени,“ отбелязва Уитън. „Потребителят е наистина загрижен за ефекта върху здравето на околните.“ Според Уитън всички тези фактори обясняват защо тютюневото затопляне ще проработи в Япония.

Тютюнените компании имат различни виждания за това накъде ще поеме индустрията. Изпълнителният директор на Philip Morris не изключва възможността един ден, когато пазарът на тютюневи изделия от следващо поколение се утвърди, неговата компания да спре да произвежда традиционни цигари. IQOS вече има 5% дял от японския пазар.

Нагретият тютюн ще бъде основният двигател на растежа в сегмента на продуктите от следващо поколение през следващите няколко години и BAT ще изостане в състезанието за пазарен дял, смята анализаторът на Jefferies Оуен Бенет. Той изтъква, че изпитанията, които имат за цел да докажат, че електронните цигари на BAT носят по-малко рискове за здравето от традиционните няма да бъдат завършени до 2018 година. Philip Morris планира да внесе своите претенции за понижен рисков фактор на iQOS до края на тази година.

BAT може да изостане допълнително, ако Philip Morris пусне на пазара втора версия на iQOS, казва Бенет. Анализаторът обаче смята, че BAT може да разрежи тези проблеми чрез придобиването на Reynolds American – сделка, която британската компания предложи през октомври. Reynolds притежава собствен продукт с нагревател за тютюн – Revo 2, и вече е приключила клиничните изпитания.

„От изоставащ BAT може да се превърне в потенциален водач,“ отбелязва Бенет, цитиран от Bloomberg.

Засега обаче Уитън е категоричен, че усилията на BAT ще са насочени към пазара на електронните цигари.

През втората половина на следващата година компанията ще пусне в продажба нов продукт наречен Vype Raptor. Устройството вкарва никотина по бързо в крйвоносната система и имитира по добре усещането при пушене, тъй като отделните капчици на парата, която вдишва потребителят са по-едри.

BAT ще въведе и продукт наречен Pebble, който ще доставя никотин с различни аромати като боровинка и ванилия.