Boeing избра да отговори на успеха на Airbus A321 Neo, като представи леко удължена версия на най-продавания си самолет 737, съобщава френският вестник Les Echos.

На ежегодната конференция на Американската асоциация за въздушен транспорт (ISTAT) в Сан Диего маркетинговият директор на компанията Ранди Тинсет представи за първи път пред публика илюстрация и основните характеристики на бъдещия B737 Max 10.

„Може би вече сте чували много да се говори за нашите изследвания, свързани с нова удължена версия на 737 Max. Днес потвърждавам, че Boeing е ангажирана активно в разговорите с клиенти за 737 Max 10. Впрочем вече сме в напреднали преговори с някои от тях“, обяви Тинсет.

Дупка в гамата на Boeing

Бъдещият 737 Max 10 е създаден, за да запълни дупка в гамата на Boeing между 737 Max 9, чийто първи екземпляр излезе от завода вчера, и 878-8 в пазарния сегмент с машини с 200 до 250 места.

Неговият корпус ще бъде дълъг 43.8 метра, или с 1.68 метра повече от Max 9, което ще му помогне да предлага същия брой места, като Airbus A321 Neo. Това означава 230 места в единична класа и 188 места във версията с две класи.

Според Тинсет обаче самолетът на Boeing ще бъде по-лек, отколкото европейския му конкурент, и ще може да изминава по-голямо разстояние (над 7400 км), ще потребява по-малко гориво, а цената на седалка ще бъде с 5% по-ниска, отколкото в A321 Neo.

Това ще го превърне в „най-рентабилния самолет с един коридор на пазара“. Очаква се 737 Max 10 да влезе в експлоатация през 2020 г., след като започнат да летят Max 200 и MAX 7.

Потенциален пазар от 7000 самолета

Това е забавен старт, в сравнение с А321, чиито първи доставки ще се случат тази година. Но според прогнозите на Boeing, самолетите с един коридор и над 200 места ще представляват 25% от около 28 140 самолета с един коридор, планирани в идните 20 години. Това са около 7000 самолета. За момента общите поръчки на Airbus и Boeing на този пазарен сегмент не надвишават 2000 машини.

Наваксване на изоставането от поръчките на Airbus

Boeing все още може да навакса изоставането от Airbus на този пазарен сегмент, както и по-общо на ключовия пазар на самолетите с един коридор, които летят на средни разстояния. Днес той е доминиран от гамата А320 с 5645 поръчки към края на декември спрямо 4452 за семейството на 737.

Част от разликата идва от смазващия успех на А321 Neo - най-големия А320, който е набрал общо 1388 поръчки към края на миналата година спрямо 425 за сегашния му конкурент 737 Max 9. Тази доминация е непоносима за Boeing, още повече че самолетите с един коридор и повече от 200 места и дълъг обсег на действие стават все по-популярни при нискотарифните авиокомпании.

Те дори могат да поставят под съмнение доминацията на самолетите с два коридора на някои пазари, като трансатлантическия пазар и линиите между Индия и Близкия изток.

Airbus не се притеснява

Ще видим дали 737 Max 10 ще отговори на предизвикателството. „Не сме особено обезпокоени“, каза предпазливо Джон Лийхи, търговски директор на Airbus, малко преди съобщението на Boeing. “Те ще похарчат пари, за да подобрят продукта си, но той няма да е равен на нашия. Винаги ще имаме две редици с места повече“, допълни Лийхи.

Макар А321 действително да е по-голям и по-тежък от 737, той също така е по-дълъг и позволява повече багаж и най-вече повече пътници – до 240 места в последната конфигурация, представена от Airbus през 2016 г.

А321 Neo предлага също избор между два вида двигатели – Leap на CFM International или PW1100 на Pratt& Whitney. Американският й конкурент използва ексклузивно двигатели на CFM.