Борис Колев: Визията за nPloy е да стане глобална услуга

4848
Борис Колев: Визията за nPloy е да стане глобална услуга

© nPloy

Борис Колев е на 32 години, социален предприемач, създал и развил над 15 стартиращи компании и брандове. Активно подкрепя развитието на корпоративната социална отговорност и неправителствения сектор в страната. През 2013 влиза в класацията на Форбс „30 под 30“, а през 2020 година е избран за глобалната зала на бизнес славата на JA Worldwide. През 2017 година е класиран в европейската FRED’s List за предприемачи със социално въздействие, а още през 2007 година попада сред „Най-добрите млади предприемачи в Европа“ на Бизнес Уийк.

Разговаряме с него за един от последните му проекти – nPloy, първата българската мрежа за създаване на професионални връзки.

Вие сте един от основателите на nPloy ‒ първата българската мрежа за създаване на професионални връзки. Защо решихте да се включите в проекта и какво ви накара да създадете платформата?


Доста дълго време, преди да се запознаем с Константин и Цветослав и да стартира nPloy, усещах силната нужда от по-ефикасно решение в сферата на подбора в България. По това време участвах в управлението на софтуерната ни компания DigiMark, където регулярно имахме много отворени позиции и наемахме хора непрестанно. Изключително труден и тромав процес, в който трябва да преминеш през стотици получени CV-та, повечето от които нерелевантни за съответните позиции; кандидати, които не отговарят или не идват на интервюта, тромави и трудни за ползване онлайн сайтове, в които нито кандидатите, нито работодателите могат да търсят, филтрират или имат каквито и да е инструменти за интеракция. Цялостно, много ниска ефективност на много висока цена. Същевременно, с отварянето на офиса ни в Силициевата долина видях колко по-ефективен и интерактивен е подборът на хора в САЩ и доста време се чудих как да пренеса опит и добри практики в България. Когато се запознах за първи път с двамата съоснователи ми хареса, че бяха много по-мотивирани да намерят начин да променят сферата, отколкото бяха изчистили идеята си в конкретика. Бяха готови на диалог, проучване и тестване и реших, че са правилния екип. Бях впечатлен от хъса им и нямаше как да не ги подкрепя.

Какво наложи въвеждането на технологичните иновации в HR средата и как те променят традиционните процеси за подбор на персонал?

Изключително изостаналият пазар у нас и липсата на технологично развитие в родните сайтове за обяви за работа и търсене на кадри през последните 10-тина години показваше крещяща нужда от иновация в подбора. Липсваше каквато и да е интеракция с кандидатите или въобще функции за филтриране и сортиране на CV-тата, които получавахме, ние, работодателите. Пускаш обява, плащаш не малко за нея и получаваш стотици CV-та, които дори не са за обявената позиция. Безумно. Звъниш по телефона, кандидатите не знаят за какво става дума, защото са пускали CV-та „на сляпо“ и са кликали на всички обяви. С години положението не се подобряваше. LinkedIn малко раздвижи нещата преди време, но за много малка част от пазара на труда.

Трябваше да направим нещо, което коренно да промени процеса на подбор и търсене на работа. Искахме да направим нещо, което не само да свързва точните хора с точните обяви, а и да е удобно, бързо и лесно за употреба, както и да е мобилно, но и да даде в ръцете и на двете страни инструмент за много бърза комуникация и резултатност. Когато хората, които подбират и кандидатите влязат в чат, много бързо и с по няколко съобщения може да се разбере дали кандидатът е подходящ, грамотен, мотивиран и дали има смисъл да се продължава към интервю на живо.

Какви са ключовите предимства на nPloy за потенциалните кандидати и бизнеса?

nPloy е уникална платформа, която супер ефективно свързва двете страни. Кандидатите въвеждат филтър с техните желания, умения, локация, вид заетост и дори желаното ниво на заплащане. От своя страна, работодателите също въвеждат доста критерии и платформата ги свързва, само когато критериите им се припокриват. Това прави ефективността много висока и за двете страни. Често имаме хора, наети още в чата, дори не е имало нужда от живо интервю защото изключително бързо са си паснали с работодателя. На принципа на приложенията за запознанства – ние свързваме кандидатите с работодателите, те попадат в чат, в който могат да комуникират и бързо да разберат дали са подходящи един за друг и дори да направят онлайн интервю с два клика вътре в приложението. С времето “matching” алгоритъмът за съвпадане става все по-добър и по-добър и работодателите започват да получават все по точни кандидати и обратното.

Една от най-любопитните функции за кандидатите е, че те могат да ползват т.нар. пасивно търсене на работа. Въвеждат си желаните критерии и филтри и чак когато се появи подходяща обява съвпадаща с техните параметри – получават нотификация.

А за работодателите най-полезната функция е базата за обратен подбор или т.нар. head-hunting подход – в най-скъпия ни пакет работодателят получава достъп до цялата ни база данни от анонимни профили и може да филтрира потребителите по умения, опит, очаквана заплата и по този начин да си прецизира обявата и търсенето и проактивно да си избере кандидати, които да видят обявата.

Създадохме го с изключителен фокус към ефективността и реалната полза за двете страни.

Защо решихте да се фокусирате върху социалното предприемачество и според вас какъв е положителният ефект на платформата върху хората, обществото и бизнеса?

Социалното предприемачество си е същото, като обикновеното, но освен финансовите цели, основата на бизнеса има и цели свързани със социалното въздействие, промяна на средата или конкретна кауза. В nPloy каузата ни е цялостното подобрение на средата за търсене на работа и намиране на кадри в България. Искаме да направим процеса много по-лесен, бърз, евтин за бизнеса и супер ефективен. Ние не събираме комисионни при успешно наемане или консултантски такси. Дори не е задължително компаниите да плащат, когато публикуват обява, а чак след като съберат кандидати. А цените, дори на най-скъпия ни пакет, с всички премиум функции, са сравними с цената на 3-4 обяви в някои български сайтове за обяви. Искаме да направим търсенето на работа лесно и приятно, без целия стрес за кандидатите, неудобството и треперенето. Без да се чудят как точно да оформят CV-тата си и как точно да се самоопишат. А бизнесът, от своя страна, да спре да пише банални, еднообразни обяви все едно копирани на конвейер или да прави стотици безсмислени неуспешни интервюта, струващи много работни часове и разходи на HR екипите.

А една от най-важните ни каузи ни е свързана с това да осветлим нивото на заплащане и да се борим за равенство. Ние сме първата платформа с филтър за работна заплата и при кандидата, и при работодателя. Смятаме, че нивото на заплащане трябва да е ясно и да е открито още при обявата, както и да е справедливо за нивото на позицията. Защото дискриминативните принципи, на които в момента работи пазарът, много често оставят хората ощетени на база пол, скромност, притеснение, безизходица или каквото се сетите. България е сред последните места по pay transparency and pay equality в Европа и искаме да променим това.

Според вас какви промени да очакваме в сферата на човешките ресурси през следващите години?

Една от най-важните промени, които аз лично очаквам, е тоталното премахване на границите по света и възможността всеки да може да работи за когото си поиска дистанционно. Всеки ден виждаме в интернет обяви за дистанционни позиции в глобални компании без посочена локация, на която всеки може да кандидатства, живеейки в Аржентина или Япония, например. Разбира се, доста законови промени в трудовото право и данъчното облагане трябва да се променят в Европа и по света, но смятам, че вече е неизбежно. Пандемията заключи всички вкъщи и който може – работи дистанционно и вече няма нужда да се ограничава само към локалния пазар, когато си търси работа и по-добри условия на работа и заплащане. Въпреки че за кандидатите това е страхотна и необятна възможност, за българските работодатели трудностите тепърва започват, защото условията и предложенията им трябва да са конкурентни не само на родния пазар, а и на глобално ниво. Един от най-големите рискове, които виждам е, че родните бизнеси ще останат без най-добрите си и най-квалифицираните кадри, защото има вероятност да бъдат „изсмукани“ от големите световни гиганти и то без да се налага да се местят, да напускат дома си и родината.

А от гледна точка на платформите за подбор, там интересното тепърва започва, тъй като всеки голям клиент ще иска да ползва платформи, които разпространяват обявите на много пазари и бъдещето на изцяло локалните такива не е много светло. Именно за това в nPloy най-важната ни цел за следващите месеци е да отворим нови международни пазари.

Мислите ли, че местните компании реагираха адекватно по време на пандемията спрямо служителите си?

Не всички. Смятам, че огромен брой компании не бяха подготвени и дългото време пренебрегваха дигитализацията, което им изигра изключително лоша шега. Наложи се панически да внедряват нови процеси, технологии и системи за дистанционна работа.

Изключително сериозен стрес се стовари върху мениджмънта в България, без да има каквато и да е подготовка за управление на дистанционни екипи и процеси. Но от друга страна, смятам, че всяка компания е направила най-доброто, което е по силите ѝ, възможностите и компетенциите на мениджмънта ѝ. Ясно се видя разликата в грижата и отношението към служителите в различните сфери у нас и всеки може сам да си прави заключенията дали работи на правилото място и дали някой в мениджмънта му го е грижа. За съжаление много компании панически освободиха служители, без какъвто и да е компенсационен план или последваща подкрепа. Но имаше и такива, които направиха много за служителите си, осигуриха им подкрепа – здравна, психологическа, предложиха обучения,  дадоха им допълнителни финансови бонуси, безплатни тестове, осигуриха необходимото домашно оборудване за работа и дори успешно преработиха процесите си на работа за дистанционна или хибридна среда.

Какво трябва да направят българските работодатели, за да задържат ценните кадри в България?

На първо място трябва да вдигнат нивото на управленски компетенции на мениджмънта си и стратегическите си планове и процеси. Трябва да осветлят нивата на заплащане и да вдигнат равенството във всички аспекти. Трябва да се научат да оценяват и да повишават добрите си кадри, и да инвестират в тяхното развитие и щастие. Трябва да станат много по-социално отговорни към служителите си, семействата им, средата, природата и обществото. Със сигурност нивата на заплащане не могат да се изравнят изведнъж с европейските във всички сектори, но при добро планиране, стратегия и добър пакет от придобивки биха създали по-силна лоялност у служителите. Грижата за служителите вече не може да се пренебрегва, защото сега отнема 2 минути на човек да свали nPloy на телефона си, например, и да си намери нова работа.

Виждате ли потенциал за развитие на услугата извън България и какви са плановете ви?

Смятам, че потенциалът на nPloy е глобален, нашите планове са рязко да започнем да отваряме нови пазари и да се възползваме от падането на границите и глобалния и регионален подбор. За нас е важно да дадем на нашите клиенти възможност да публикуват една обява на възможно повече пазари, ако позволява дистанционна работа и да им разширим обхвата. Вече сме на финала с подготовката за навлизане в Румъния, по-късно през годината ще „атакуваме“ и канадския пазар, имаме планове и за Южна Африка, разбира се, Балканите и Централна Европа паралелно. Визията за nPloy е да е глобална услуга и да се превърне в един от сериозните играчи на сцената за подбор в Европа, Африка и зад океана.
 

 

Българският бизнес

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg