Увеличението на капитала на Видапътстрой ЕАД, Пътинженеринг М ЕАД и Пътностроителна техника ЕАД е извършено на цени, които са значително по-ниски от счетоводните стойности на една акция, констатира КФН в писмо до НККУ, предоставено на Profit.bg.

Към 30 юни 2010 г. счетоводните стойности на акция на Видапътстрой ЕАД, Пътинженеринг М ЕАД и Пътностроителна техника ЕАД са съответно 1038 лв., 415.63 лв. и 66.26 лв. Емисионните стойности на новите акции пък са съответно 10 лв., 3 лв. и 2 лв.

Нещо повече, получените парични средства от увеличенията на капитала на трите дружества са достатъчни единствено за покриване на текущите им данъчни задължения и трудно биха могли да осигурят „повишаване на икономическото благосъстояние" в по-дългосрочен аспект, каквато е посочената цел на осъществените увеличения.

Извършеното увеличаване на капитала противоречи на духа на добрите корпоративни практики, посочват още от КФН.

Също така, увеличаването на капитала на дъщерните на Пътища и магистрали АД (дъщерно на Холдинг пътища АД) дружества е извършено под условие, като правото на дружеството да придобие част от новите акции е отменено на основание чл. 194, ал. 4 от Търговския закон.

В тази връзка от дъщерните на Пътища и магистрали АД дружества са изготвени доклади до СД на дружеството-майка, в които обосновават отмяната на това право. Според тях, във връзка с настоящата икономическа криза и забавените плащания от страна на възложителите на обществени поръчки, е налице необходимост от свежи парични средства.

Във всички доклади е посочено, че дружествата са изчерпали целия си потенциал за външно кредитиране и има вероятност да изпаднат в невъзможност да покриват текущите си данъчни задължения. Това от своя страна води до невъзможност за участие на дружествата в тръжни процедури.

В тази връзка на акционера Пътища и магистрали АД е предложен вариант, при който дружествата Молесто Трейдинг Лимитид, Прим БГ АД, Синистро Трейд Лимитид и Еврогруп инженеринг АД да участват в увеличението на капитала, като е посочено, че дружествата са „изразили желание да предоставят записаните от тях акции за управление през следващите 5 години отново на Пътища и магистрали АД".

В докладите е посочено, че в края на петгодишния период за управление, Пътища и магистрали АД отново ще има право да изкупи акциите си по "пазарна цена", определена от три вещи лица. Новите акционери няма да имат възможност за участие в управлението им. Посочва се още, че икономическата изгода за тези дружества ще бъде сигурната възможност да продадат акциите си след пет години, като Пътища и магистрали АД ще има възможност да ги закупи отново.

В чл. 11 от договорите е предвидено обаче, че същите могат да бъдат прекратени преди изтичане на срока от всяка от страните с 30-дневно предизвестие до другата.