Това, което най-много липсва в българската екосистема на електронната търговия, са знанията.

Това каза изпълнителният директор на рекламна агенция Digital ID JSC Чавдар Платиканов, който участва в панел Е-commerce на финансовия форум Шумът на парите 2022.

По думите му, в момента в България има много възможности за навлизане в бизнеса на онлайн търговията.

"Има много местни и чужестранни компании, които предоставят различни решения за търговците. Но всичко това, от гледна точка на информацията и на това, че става въпрос за сравнително нова материя, прави бизнеса малко объркан - какво точно да избере, какви са плюсовете и минусите на всяко приложение и т. н.

Едва когато бизнесът вземе правилното логистично и организационно решение и определи приоритетите, в които да инвестира ресурс, идва на дневен ред комуникацията. Защото, в противен случай, тя не би могла да го извади от дупката, в която е попаднал", обясни Чавдар Платиканов.

"В рекламна агенция Digital ID ние се занимаваме с цялостното изготвяне на E-commerce платформи. Не само технически, но и като стратегия, бизнес модел, маркетинг, комуникация и т.н. Това, които виждам, че липсва на нашия пазар, е, до голяма степен, знания", добави той.

Според него, за повечето хора, които се занимават от дълго време с търговия, онлайн търговията се свежда до това да имат и уебсайт, където да си продават стоката. Те нямат специфична стратегия към тази материя и им е много трудно да намерят правилните специалисти, към които да се обърнат, защото в социалните мрежи се тиражират всевъзможни реклами и обещания за висока доходност, които нямат нищо общо с реалността.

"Оптимизацията за онлайн търсачките (SEO, от англ. search engine optimization) също се неглижира до голяма степен, което отново може би е свързано с разбирането ѝ. Тя се разглежда най-вече като писане на повече текстове за уебсайтовете, така че да излизат по-напред в търсенията, което е мит и не е вярно.

SEO, всъщност, е инструментът, чрез който гигантите, като Google, си оптимизират разходите. Google е просто един голям компютър, който сканира цялото съдържание на интернет", каза изпълнителният директор на Digital ID.

Ивайло Главчовски, УниКредит: Конкуренцията стимулира електронната търговияИзпълнителният директор на УниКредит Кънсюмър Файненсинг Ивайло Главчовски взе участие в панел E-commerce на 13-ото издание на Шумът на парите

"Затова компанията си измисля правила, с които да ѝ е по-лесно. Тя стимулира създателите на сайтове да спазват определени правила, с които сканирането им да бъде по-лесно, в замяна на което им осигурява по-предно класиране в резултатите от търсенията. А в днешно време единственото, което има смисъл, е да сте на първа страница в търсенето", обясни Платиканов.

Той посъветва компаниите, които се занимават с онлайн търговия, да обърнат внимание на тези неща, тъй като SEO е най-неглижираната, а в същото време най-евтината услуга, която има голямо значение за търговците.

По отношение на комуникацията, той заяви, че не бива да се разчита само на един канал (Facebook, Google и т.н.). "Всеки канал има своето място и значение. Има такива, които насърчават търсенето и "обучават" хората за различните продукти и услуги, а има и такива, като Google, които "капитализират" това насърчаване. Затова е важно да се мисли холистично."

"Няма готов алгоритъм, който да ви гарантира, че с покупката на пет вида продукти от Китай в голяма бройка ще се превърнете в супертърговец. Решенията в тази сфера те са от типа "plug and play". Ако за търговеца, който иска да продава и да печели пари, не е сложно, то тогава ще е сложно за потребителя", заяви Чавдар Платиканов.

Той изрази мнение, че компаниите, които искат да са успешни, трябва да се подготвят за това, че процесът е сложен, и то не толкова сложен, колкото комплексен. Управлението му е въпрос на правилна организация, партньори и специфика за всеки отделен бизнес, защото това, което работи за един, няма да работи за друг.

"Ако искаме да капитализираме онова, което аз наричам "валутата" на онлайн търговията (средномесечните търсения в Google за различни неща), трябва да направим необходимото, колкото и комплексно да звучи. Това е идеята да си добър и успешен търговец. В България всички си мислят, че е лесно, но накрая не се получава", каза още Платиканов.

"Ако трябва да се изразя метафорично, прогнозата ми за онлайн търговията в България е слънчева с леки облаци от регулаторните органи. Но, имайки предвид, че има огромен потенциал за създаване на нови магазини, трябва да очакваме сериозна инфлация в цените. Колкото повече онлайн търговци се появяват, толкова повече те ще се борят за един и същи брой търсения в Googlе", заяви изпълнителният директор на Digital ID.

Шумът на парите 2022 се организира с подкрепата на Пощенска банка, Инвестбанк, Уникредит Булбанк, Обединена Българска банка, Амунди, TBI Bank, ЕОС Матрикс, eMAG, Алкомет, Arco Real Estate, Schneider Electric, Планекс Инвест, MyFin, LENO, DHL, БАКБ, Фронтекс Интернешънъл, Coca-Cola HBC Bulgaria, CloudCart, Philip Morris Bulgaria, TBI Buy, УНИКА и Кеш Кредит.