Магазини затварят в Европа, тъй като потребителите преминават към електронната търговия, а дискаунт веригите се намесват все повече на пазара.

Въпреки това, двама инвеститори са отправили дръзка оферта за придобиването на Metro AG, оценявайки германската верига на 6.6 млрд. долара.

Офертата от страна на чешкия милиардер Даниел Кретински и неговия словашки инвестиционен партньор Патрик Ткач е необичайна, но те виждат възможности в бизнес модела с търговия на едро на Metro.

Това, което те все още не са обяснили, е как планират да възродят компанията, чиято дейност някога включваше всичко - от електроника до универсални магазини, а сега се фокусира върху кеш анд кери магазини в Германия и Източна Европа.

Това не е единственият европейски търговец с физически магазини, който изпитва затруднения в условията на възхода на Amazon.com Inc. и дискаунт веригите Lidl и Aldi. Във Великобритания веригата House of Fraser беше спасена от фалит през миналата година, а управлението на конкурентната Debenhams беше поето от кредитори.

Компанията майка на затъналата в дългове френска верига хранителни магазини Casino Guichard-Perrachon SA потърси съдебна защита от кредитори, а конкурентната Carrefour SA се преструктурира, като през уикенда обяви, че е сключила сделка за продажбата на мажоритарен дял от дейността си в Китай.

Докато обикновените инвеститори стават все по-предпазливи в сектора, отделни заможни инвеститори се намесват. Кретински и Ткач биха се присъединили към хора, като Майк Ашли - британския милиардер, чиято компания Sports Direct International Plc придоби House of Fraser.

Първо обаче те трябва да преодолеят съпротивата на мениджмънта на Metro, според когото офертата "подценява значително" компанията.

Офертата от 16 евро на обикновена акция, която е само с 3% над цената на затваряне от петък, не отразява плана на компанията за създаване на стойност, обявиха от базираната в Дюселдорф Metro. Обикновените акции на компанията поскъпват с около 40% за последните 12 месеца.

Кретински, чието състояние възлиза най-малко на 3 млрд. долара, според индекса на милиардерите на Bloomberg, не страда от липса на амбиции. Той е по-известен с инвестициите си в сферите на енергетиката и медиите, като през миналата година купи дял във френския ежедневник Le Monde, разширявайки инвестиционния си портфейл,в който влиза и футболният клуб Спарта Прага.

След като е създадена през 2009 г., поредица от придобивания превръща EPH в една от най-големите енергийни компании в Централна Европа. Компанията оценява активите си в Чехия, Словакия, Германия, Италия, Великобритания, Унгария и Полша на около 13 млрд. евро, според последните налични данни от 2017 г.

Холдинговата компания на Кретински EP Global Commerce VI, през която той иска да купи Metro, засега не е коментирала изявлението, че офертата е прекалено ниска.

Кретински вече притежава 10.9-процентен дял, според данни на Bloomberg, което означава, че разходите за придобиването на останалата част от Metro биха били около 5.2 млрд. евро. Haniel Finance Deutschland GmbH, която притежава 15%, се е съгласила да подкрепи офертата.

От EP Global обявиха, че са упражнили кол опция с подразделение на Ceconomy AG - веригата магазини за електроника, която се отдели от Metro преди около две години, но запази дял, като по този начин делът ще бъде прехвърлен на EP Global. Всичко на всичко, това ще осигури на кандидат-купувачите над 30% дял в компанията.

Чешкият инвеститор гледа на Metro като на защита на инвестиция с цел балансиране на по-волатилните инвестиции в енергетиката, заяви през миналата година главният изпълнителен директор на Haniel Стефан Гемков, след като Кретински придоби дял в Metro. Ниската оценка на компанията го привлече, добави още Гемков.

Кандидат-купувачите смятат, че компанията трябва да внесе промени в организацията си, в бизнес и вътрешните процеси, за да продължи да се конкурира в условията на променящата се пазарна среда.

Metro развива дейност в 36 държави и има над 150 000 служители в световен мащаб. Компанията е основана през 1964 г. от германския милиардер Ото Байшайм с помощта на фамилиите Ханиел и Шмидт-Рутенбек.

Байшайм въвежда концепцията Кеш енд Кери в Германия, а преди време Metro притежаваше веригата универсални магазини Galeria Kaufhof, която беше продадена през 2015 г. на Hudson’s Bay Co.

Ако сделката бъде одобрена, купувачите твърдят, че не планират да затварят магазини на Metro в Германия или на други основни пазари или пък да намаляват значително броя на служителите. Те биха искали да продължат с обявените преди това планове за продажбата на китайското подразделение.

Metro изпитва затруднения в Русия, където санкциите и ниската цена на петрола оказаха влияние на икономиката, но се справя по-добре на други пазари в Източна Европа, където дейността й се простира от Полша до България.