Coca-Cola ще придобие британската верига заведения Costa Coffee за сумата от 3.9 милиарда паунда, които се равнява на 5.1 милиарда щатски долара, съобщава Bloomberg. С този ход американската компания влиза в директна битка със Starbucks на глобалния пазар на топли напитки.

Настоящият собственик на Costa - британската Whitbread Plc, реши да се раздели с веригата от над 3800 заведения в 32 държави по света, вместо да я отдели в нова компания и да я листне на борсата, какъвто бе първоначалният план, обявен през април тази година.

Акциите на Whitbread отчетоха най-силния си ръст за последните 19 години, тъй като, според повечето анализатори, цената, която компанията ще получи от продажбата на Costa Coffee, е изненадващо висока.

"Топлите напитки са един от малкото сегменти на пазара на безалкохолни продукти, в който Coca-Cola до този момент нямаше собствен бранд. Costa ни дава достъп до този пазар със своята много силна платформа", заяви изпълнителният директор на Coca-Cola Джеймс Куинси.

Акциите на Whitbread поскъпнаха с над 15% на борсата в Лондон днес, до ниво от 4 650 пенса за брой. Инвеститорите се зарадваха на новината за продажбата на Costa, тъй като евентуалното листване на борсата щеше да отнеме поне две години, а в случая британците получават опция за бърз изход от ситуацията.

Още повече, че ръковдството на Whitbread беше поставено под сериозен натиск от някои акционери да постави фокуса си върху хотелския бизнес на компанията, който оперира под марката Premier Inn.

Изпълнителният директор на Whitbread Алисън Бритен съобщава пред Bloomberg, че Coca-Cola са проявили интерес към сделката през юни тази година, а преговорите са преминали много бързо.

Costa Coffee притежава по-голям пазарен дял от Starbucks на британския пазар и планира експанзия в нови дестинации, включително и в Китай. Компанията оперира и с над 8000 автоматични машини за кафета и други топли напитки.

Costa беше една от малкото останали кафе вериги за продажба, след като Nestle и инвестиционната комапния JAB придобиха голяма част от конкурентите на този пазар в началото на тази година.

До този момент Coca-Cola продаваше кафе единствено в Япония под шапката на бранда Georgiа, както и няколко специфични продукта, предназначени за отделни пазари.

Bloomberg припомня, че Whitbread купиха Costa Cofee през 1995 година за сумата от 19 милиона паунда. Тогава веригата се състоеше от 39 заведения.

Продажбата й на Coca-Cola ще донесе много повече добавена стойност, отколкото евентуалното й листване на борсата, смятат от ръководството на компанията. Сделката се осъществява при съотношение цена/печалба на акция (P/E) около 16, а по-голямата част от постъпленията ще отидат директно в ръцете на акционерите под формата на дивидент.

Очаква се продажбата да бъде финализирана окончателно през 2019 година, след като премине през одобрението на регулаторните органи.