Fashion Supply е високотехнологична модна компания със стабилни пазарни позиции в Европа, която предлага проектиране, конструиране и производство на мъжки и дамски колекции облекла основно в един от най-бързо нарастващите сегменти в индустрията - облеклата с нестандартни размери.

Тя разполага с квалифицирани дизайнери, които създават модерни модели на сезонна база за масови брандове и за марки от по-висок клас мода.

Компанията е поредният успешен проект на серийния предприемач Димитър Стойков, основател още на бутилиращата компания за изворна вода “Рилана” и цеха за бутилиране на напитки в кенове Can Supply. Във Fashion Supply Стойков внедрява уникален, изцяло автоматизиран модел на работа.

Модната компания е основана през 2010 г. като наследник на семеен шивашки бизнес, който се позиционира на международните пазари от 1990 г. Дружеството има ясна стратегия за развитието си.

Основният фокус на инвестиционния план ще бъде насочен към внедряване на поредния високотехнологичен проект на Fashion Supply – нова система за дигитален печат на платове, допълване на производствената и складовата инфраструктура, както и създаването на собствен бранд.

Компанията ще заложи и на устойчиви енергийни източници чрез изграждането на 250 KW фотоволтаична централа, с която очаква да покрие собствените си производствени нужди и да предложи оперативен хедж срещу високата волатилност на енергийните пазари.

На 20 юли Fashion Supply ще осъществи своето IPO на BEAM пазара на Българската фондова борса. Ето какво разказа в интервю за Profit.bg нейният основател Димитър Стойков:

Как се промени модната индустрия през последните години и какви са новите изисквания на бизнеса?

Безспорно модната индустрия беше сред най-големите потърпевши последните две години. От една страна, COVID-19 пандемията причини редица проблеми с доставките и суровините, а от друга - неочакваната война в Украйна ги задълбочи.

Но нарастващото търсене на облекла с нестандартни размери в Европа и гъвкавият ни бизнес модел ни даде много предимства и ни затвърди като конкурентно способна компания. Справихме се с новата реалност, като бързо отговорихме на задаващите се тенденции и нови бизнес модели в модната индустрия. Една от тях е възможността за изработване на малки колекции за по-кратки срокове, която Fashion Supply предлага.

Модният бизнес беше потърпевш и по отношение на доставките заради повишената геополитическа несигурност в региона. Някои наши контрагенти прекратиха практиката да доставят с отложено плащане. Въпреки това, ние успяхме да договорим плащане при доставка. Успяхме да се адаптираме бързо и заради дългогодишните ни връзки с доставчиците. Това ни даде сериозно конкурентно предимство в Европа.

Добрата новина е, че пазарът вече се възстановява от пандемията и наблюдаваме ежемесечно увеличение на количествата поръчки от Европа за сметка на поръчките към азиатските производители. Вече покриваме загубите от пандемията и до края на 2022 г. планираме да достигнем нивата от 2019 г.

За тази година очакваме 10-15% ръст на приходите, а за 2023 г. - поне 20%. Горди сме и че преминахме през пандемията стабилно и без никакви съкращения на човешкия капитал.

А що се касае до новите изисквания към бизнеса – наблюдава се засилено търсене на производители в България от европейски марки. За тях вече не е рентабилно да произвеждат колекциите си в Азия, при положение че цената в Европа е близка до азиатската.

Отпадна и необходимостта да се поръчват стотици хиляди бройки облекла от един модел, за да се постигне по-задоволителна цена за производството. По този начин клиентът намалява риска от застояване на стоката – намалява количествата дрехи на промоция и съответно се запазва по-високият марж на печалба.

Кои са иновациите, които отличават Fashion Supply от останалите доставчици на пазара?

Нашият модел на работа е изцяло автоматизиран и уникален за България. В завода в Благоевград създаваме дизайнерски колекции чрез дигитално разработване на кройки с помощта на модерни CAD/CAM технологии, а разкрояването на облеклата е напълно роботизирано.

Иновативният подход на Fashion Supply, както и стратегическите партньорства с няколко шивашки цеха за приоритетно изпълнение на поръчки, дават уникално предимство да работим приоритетно с няколко шивашки цеха. Така можем да произвеждаме и доставяме колекции в по-малки серии и в много по-кратки срокове от тези, които предлагат азиатските ни конкуренти. Съответно това ни дава по-високи маржове на печалба.



Снимка: Лилия Йотова

Какви са плановете ви за разширяване на бизнеса, ще наемате ли нови служители или ще заложите на автоматизацията и внедряването на нови технологии?

Ще предложим инвестиция със стабилна доходност в дългосрочен план. Сред сериозните ни предимства за инвеститорите е по-голямата стабилност за сметка на по-ниската волатилност. Целта ни е да внедрим поредния високотехнологичен проект – нова система за дигитален печат на платове, с който ще разширим обхвата и ще имаме даде възможност да произвеждаме малки серии колекции в много по-кратки срокове.

Ще имаме възможност да обслужваме по-ефективно и бързо настоящите си клиенти, но и да навлезем в бизнеса с по-малки брандове, интернет ритейлъри на собствено производство и фешън стартъпи, където маржовете на печалба са значително по-високи.

Стремим се и към увеличаване на капацитета до 350 000 броя облекла месечно чрез допълване на производствената и складова инфраструктура. Това ще ни позволи да увеличим и текущата продажба на капацитет за кроене на външни контрагенти, при добри пазарни цени. Планираме и да пуснем собствен бранд, за да се превърнем в напълно интегриран пазарен участник.

Тази стъпка ще придаде и допълнителна стойност за инвеститорите в компанията - в пъти на инвестираните средства. И не на последно място, ще заложим и на устойчиви енергийни източници чрез изграждането на 250 KW фотоволтаична централа за покриване на собствените производствени нужди.

Какви са предимствата на България като база за един подобен бизнес?

България е страна с традиции в текстилния сектор. В миналото сме имали много успешен текстилен отрасъл, който в наши дни отново започва да набира популярност. Не е за подценяване и локацията ни - намираме са на много стратегическо място спрямо другите страни от Европейския съюз – близо сме до Турция, която е сред основните производители на платове в Европа.

Това ни дава предимство, както и фактът, че доставките на платове от азиатските страни пристигат по-бързо до България, сравнено с останалите страни в Европейския съюз. Също така, разумната себестойност за производство на готови облекла ни дава доста добра конкурентоспособност спрямо другите държави в Европа.



Снимка: Лилия Йотова

При успех на публичното предлагане на Fashion Supply на BEAM пазара, в бъдеще бихте ли обмислили евентуално IPO и на регулирания пазар на Българската фондова борса?

Стратегическото развитие на компанията е свързано с капиталови инвестиции – каквато възможност дава ВЕАМ пазарът. Капиталовото финансиране, което ще търсим на 20 юли 2022 г., ще осигури необходимата ни стратегическа насоченост. Освен средствата, които търсим от пазара за растеж на МСП, планираме да вложим и собствени - за сметка на част от бъдещите печалби на Fashion Supply.

В този ред на мисли, при достигането на заложените публични цели, които са и част от плановете на нашата компания, след отчитането на очакваните ръстове, които да се трансферират и към настоящите и бъдещите акционери след предлагането на пазара ВЕАМ, бъдещите стратегии на Fashion Supply със сигурност включват опцията за предлагане на акциите на компанията на по-широкообхватен пазар.



Снимка: Лилия Йотова

Кои са ключовите пазари и региони, в които ще се развива компанията през следващите няколко години?

Планирам да се съсредоточим основно върху пазарите от страните в икономическия съюз Бенелюкс, защото това е пазар, който познаваме от самото си създаване. Успяхме да си изградим много добро име като компания, на която може да се разчита, и предлага добро качество на добра цена.

Разбира се, ще се насочим и към останалите страни от Европейския съюз, тъй като смятам, че бизнес моделът на Fashion Supply, е подходящ и за държави, като Германия, Франция, Австрия. Модният сектор в тези страни са много сходни със страните от Бенелюкс и бързо ще отговорим на новата тенденция в модата – производство на облекла в малки серии, доставени в кратки срокове.