Жените в технологичната индустрия заемат все по-голям дял от лидерските позиции, според доклад на консултантската компания Deloitte, цитиран от Cnet.

Тази година се очаква една от всеки четири мениджърски позиции в големите световни технологични компании да бъде заета от жена. Това е ръст от около 20%, в сравнение с 2019 г.

Любопитно е, че делът на дамите на ръководни позиции се увеличава по-бързо от присъствието им в други корпоративни роли. Според експертите на Deloitte, промяната е забележима, тъй като процентът на жените на ръководни и техническите позиции обикновено е изоставал от средните темпове на растеж през годините.

Джилиан Кросън, която е сред авторите на доклада, казва, че продължаващите усилия за насърчаване на половото разнообразие са създали среда, в която жените са успели да се присъединят към лидерските редици във все повече компании.

Технологичната индустрия от години е обект на сериозни критики заради демографската структура на мениджмънта, съставена предимно от бели мъже. През последното десетилетие технологични гиганти, като Google, Facebook и Twitter, започнаха да публикуват доклади за етническото и половото разнообразие, но напредъкът не беше особено бърз, припомня Cnet.

След избухването на пандемията от COVID-19 през 2020 г. работещите жени претърпяха значителен удар, тъй като често им се налагаше да напускат работа или да намаляват работното си време, за да се грижат за семействата си.

Докладът на Deloitte проучва и анализира данни за разнообразието и включването от водещи технологични компании, които имат по над 100 000 служители.

Малко над 12% от милиардерите по света са жени. Кои са най-заможните?От 2668 милиардери в тазгодишния списък на Forbes жените само 327

Кросън цитира няколко причини, поради които жените засилват присъствието си в мениджмънта. От една страна, все по-голяма част от тях са склонни да напускат работните си места в търсене на по-добри възможности, а от друга, компаниите най-накрая осъзнават резултатите от проучванията, които показват, че екипите с по-голямо полово и етническо разнообразие са по-успешни.

Harvard Business Review, например, установи, че различните екипи са склонни да бъдат по-креативни, иновативни и дори по-добре позиционирани във финансово отношение.

Друг фактор, когато става въпрос за броя на жените в директорските бордове, е законодателството в Калифорния и Вашингтон, което изисква компаниите да имат минимален брой жени директори. Джилиан Кросън обаче припомня, че тези квоти не са довели до пропорционално увеличение на дела на цветнокожите жени в мениджмънта на компаниите.

Увеличаващият се брой на жените мениджъри може да повлияе на по-широките усилия на индустрията за разнообразие и приобщаване. Докладът на Deloitte съдържа и няколко препоръки за технологичните компании, които искат да насърчават диверсификацията.

Сред тях са поставянето на цели и увеличаването на прозрачността. Докладът цитира компании, като Intel и HP, които публично са се ангажирали с конкретни цели. Intel, например, заяви, че ще има 40% жени на технически позиции и че ще удвои броя на жените и недостатъчно представените малцинства на висши длъжности до 2030 г.