В книгата си от 2017 г. Hit Refresh главният изпълнителен директор на Microsoft Сатя Надела пише, че великите лидери „разпознават истинския сигнал сред много шум“ и така могат да действат по правилния начин в правилния момент.

Шест години по-късно потокът от тенденции, идеи и информация, който лидерите трябва да обработят, прави разпознаването на важните знаци по-трудно от всякога.

Именно на този фон анализаторите на McKinsey провеждат последното си проучване CEO Excellence Survey, в което питат група от най-добре представящите се изпълнителни директори в света кои тенденции ще окажат най-голямо влияние върху начина, по който ръководят бизнеса си през 2023 г. в сравнение с минали години.

Отговорите им показват, че най-важните сигнали в момента са свързани с дигитализацията, икономиката и геополитиката.

Какво тревожи най-много изпълнителния директор на JPMorgan? Войната в Украйна е най-големият проблем както пред САЩ, така и пред света, смята Джейми Даймън

След това анализаторите на McKinsey питат изпълнителните директори какви конкретни действия предприемат в резултат на тези сигнали, откривайки, че те включват последователна комбинация от дефанзивни (защита срещу рискове) и офанзивни (улавяне на нови възможности) маневри.

1. Действия за справяне с предизвикателствата в дигиталната среда

Нагласата, с която главните изпълнителни директори подхождат към дигиталните тенденции, е добре обобщена в коментара на един от анкетираните лидери: „Главният изпълнителен директор трябва да бъде и главен технологичен архитект. Мислете за ръководния екип като за собственик на технологичната стратегия на компанията.“

За 62% от главните изпълнителни директори фокусът върху дигиталните тенденции на практика означава разработване на инструменти за усъвършенствани анализи. Въвеждането на ChatGPT от OpenAI в края на 2022 г. наля гориво във вече добре разпаления огън на компании, които искат да използват усъвършенстваните анализи като конкурентно предимство, отбелязват от McKinsey.

Битката за AI: Всички се състезават, Apple мълчи. Но докога? Kомпанията обича да изчаква новите технологии да узреят и след това да се включи със своя собствена версия, но в случая ще ѝ се наложи да промени плана си

Някои от тях виждат стойността на прилагането им в използването на данни за геолокация с цел персонализиране и насочване на съдържание към потребителите, което води до увеличение на възвръщаемостта на медийните разходи, както и до по-добро потребителско преживяване, допълват анализаторите.

За 48% фокусът върху дигиталните тенденции е свързан с подобряването на киберсигурността на компаниите, а за 45% - с автоматизирането на работните процеси.

2. Действия за справяне с риска от висока инфлация и икономически спад

За 76% от корпоративните лидери това означава намаляване на оперативните разходи. Технологичният сектор вече е съкратил повече от 100 000 работни места през 2023 г. Други компании обаче имат по-различен подход. Главният изпълнителен директор на General Motors Мери Бара например фокусира съкращенията не върху работната сила, а върху позиции на ръководно ниво, както и в други области, които не са свързани с персонала.

Примери за този по-широк набор от лостове, които най-добрите изпълнителни директори използват, включват оптимизация на веригите за доставки, отлагане на капиталови разходи, затягане на политиките за разходите и повишаване на производителността на служителите.


Какво спира GM да настигне Tesla в продажбите на електромобили в САЩАвтомобилният производител от Детройт изостава с производството на високопрофилните GMC Hummer EV и Cadillac Lyriq

За 61% от анкетираните лидери добрият отговор на икономическите предизвикателства е в подобряването на продуктите и услугите.

Вече споменатата дисциплина на разходите освобождава средства, които изпълнителните директори могат да използват за подобряване на продуктите и услугите, за да привличат и задържат повече и по-ефективно клиенти. В компанията за козметични продукти Shiseido, например, Масахико Уотани предприема „преминаване от защита към нападение“, правейки проактивни инвестиции за растеж на топ линията на бранда. Шантану Нарайен, главен изпълнителен директор на производителя на софтуер Adobe, прави същото с усилията си да намери начини да даде на клиентите повече стойност чрез съществуващи продукти.

4 въпроса, които икономистите си задават след изказването на Джером Пауъл

Преоценката на стратегическите и икономическите прогнози е важна за 54% от анкетираните лидери. „Да бъдете пъргави, гъвкави и адаптивни е от решаващо значение“, казва един от тях.

3. Действия за справяне с ескалацията на геополитическите рискове

„Глобализацията се променя, но не изчезва. Навлизаме в ера с нова динамика около Китай и Русия. Африка също ще играе по-голяма роля. Трябва да планираме множество сценарии и да имаме план за всяка непредвидена ситуация“, казва един от анкетираните от McKinsey изпълнителни директори.


Глобализацията е мъртва, да живее глобализацията! Навлизаме в епоха на фрагментирана глобализация, смята икономистът Мохамед А. Ел-Ериан

За 65% от участниците в проучването отговорът на геополитическите рискове е в укрепването на инструментите за съответствие със законите, с изискванията на регулаторните органи, както и с вътрешните директиви на компанията.


Въпреки че за много изпълнителни директори това е защитна поза, други разглеждат това като възможност. Роб Фаубер, главен изпълнителен директор на Moody's, казва: „В момента има интензивно търсене на инструменти, които помагат не само за спазването на санкциите, но и за по-доброто разбиране на риска от това с кого се свързвате и с кого правите бизнес.“

Създаването на устойчивост в мрежите на доставчиците е важно за 62% от изпълнителните директори. Главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук казва: „Ние създаваме нашите продукти навсякъде. Има компоненти, идващи от много различни страни по света, а по окончателното сглобяване само на iPhone работят доставчици от три държави. Ще продължим да оптимизираме този процес в бъдеще и ще го променим, за да го подобрим.“


Доставчикът на Apple със спад в приходите заради по-слабото търсенеFoxconn съобщи, че приходите му миналия месец са спаднали с 11,65%

Инвестициите в способности за оценка на рисковете и правилна реакция са ключови за 56% от бизнес лидерите, които знаят, че наличието на добри индикатори за ранно предупреждение и способността за бързо действие по време на криза може да превърне заплахата във възможност, обобщават от McKinsey.