Димитрис Лиупис, VIVACOM: Ролята на телекомуникациите тепърва ще нараства

5158
Димитрис Лиупис, VIVACOM: Ролята на телекомуникациите тепърва ще нараства

© Димитрис Лиупис, VIVACOM

Как пандемията от COVID-19 промени света на телекомуникациите, в каква посока се развиват новите технологии и какво да очакваме в следващите месеци и години?

По всички тези теми Profit.bg разговаря с главния търговски директор на VIVACOM Димитрис Лиупис:

Как COVID-19 се отрази на VIVACOM?

Световната пандемия засегна всеки бизнес в България и света, и VIVACOM не прави изключение. Пандемията и ограничителните мерки се отразиха на VIVACOM в три посоки - на организацията на работата вътре в компанията, на начина, по който общуваме с клиентите и на потреблението на продуктите и услугите, които предлагаме.


На първо място още в началото на епидемията спешно реорганизирахме работата на компанията съобразно новите условия – част от хората преминаха към работа от дистанция, въведохме строги мерки за дезинфекция в офисите и магазините, пренасочихме комуникацията с нашите клиенти онлайн. Още през март гъвкаво променихме начина, по който взаимодействаме с клиентите, като дадохме възможност да се възползват от възможностите за дистанционен достъп до нашите продукти и услуги.

Осигурихме и редица допълнителни безплатни услуги за периода на извънредното положение, за да облекчим затрудненото ежедневие на клиентите си в тази нетипична ситуация. По отношение на потреблението предизвикателство пред нас беше да посрещнем силно увеличения трафик както в мобилната, така и във фиксираните мрежи. Но се справихме с него, благодарение на добре развиваната ни и поддържана през годините техническа инфраструктура.

VIVACOM е първият оператор в България, който стартира търговска 5G мрежа. Как ще се развива тя през следващите години?

Една от постоянните ни стратегически цели е Виваком да бъде технологичен иноватор на българския пазар. Инвестираме много ресурси в развитието на мрежите си и през последните години няколко пъти сме получавали награди за бързина. А през настоящата отбелязахме огромен успех с признанието за най- бърза мобилна мрежа в Европа*, което получихме от една от водещите агенции в света Ookla, специализирана в тестове на мрежите.

Тези успехи ни мотивират да продължаваме да развиваме услугите си, които да подобряват ежедневието на нашите клиенти. естественото надграждане на технологичните ни постижения до момента, беше стартът на търговска 5G мрежа. Петото поколение мрежа е в основата на иновативните технологии и решения, обединени в понятието Индустрия 4.0.

Нейното навлизане ще се усети във всички области – като започнем от развитие на умния град и автоматизацията на индустрията, преминем през качествено нов начин за осъществяване на здравеопазването, образованието и работния процес, и стигнем до възможностите на мрежата в развлекателната и гейминг индустрията. Тази технология е предпоставка за по-бърз и устойчив ръст на производството и генерирането на добавена стойност, а оттам и за развитието на заетостта, доходите и благосъстоянието на хората. Ето защо ние във VIVACOM стартирахме 5G мрежата в централните градски части на 27-те области града като първи етап от въвеждането на новата технология.

Използваме метода за динамично споделяне на спектъра, което означава, че една антена и честота се използват и за 4G и 5G.

Следващият етап е разширяване на покритието и повишаване на скоростите на 5G, но затова е необходим и по-голям честотен спектър, за който секторният регулатор в лицето на Комисия за регулиране на съобщенията следва да инициира процедури по предоставяне на необходимите честоти на операторите.

Телефонът ни вече е и портфейл. Какви иновации да очакваме от VIVACOM в тази област в бъдеще?

Дигиталният портфейл се наложи като бърз, сигурен и удобен начин за управление на личните финанси. Приложението Pay by VIVACOM, което стартирахме през 2020г., дава възможност за безконтактни плащания, трансфер на пари, онлайн и офлайн пазаруване, следене на всички транзакции и дигитализиране на карти за лоялност към търговски обекти.

Изключително предимство е сигурността, по отношение на която Pay by VIVACOM отива една крачка напред. VIVACOM предлага и Mastercard Digital First - виртуална карта за разплащане в дигиталния портфейл Pay by VIVACOM, както и физическа карта с всички функционалности на безконтактните карти, но с по-голяма сигурност и по-добър контрол. Pay by VIVACOM е изключително добра алтернатива на традиционния портфейл, който предоставя допълнителни нива на сигурност.

Това е и посоката, в която се движим по отношение на дигиталния портфейл – много функционалности и изключителна сигурност. Бурно развиваща се дигитализация на банковата индустрия изведе сигурността на челно място сред изискванията на клиентите. Потребителите я посочват като един от най-важните критерии за използване на дигитални банкови услуги. Те очакват от нас удобство и бързина, които са основен фактор за използването на дигитален портфейл. Работим в посока за развитие на мобилните финансови решения, тъй като те правят операциите лесни и удобни.

Очаква се в следващите месеци, а според някои експерти и години, хората да прекарват повече време вкъщи. Как ще промени това пазара на телекомуникационни услуги?

2020 г. доказа за пореден път, че телекомуникациите имат силата да променят живота на хората към по-добро. Те не просто станаха посредник в общуването помежду ни, в работата, обучението и забавлението от разстояние; телекомуникациите имат водеща роля за развитието на обществото. Примерите на навсякъде около нас - именно развитието на телекомуникациите ни помага да водим сравнително нормален живот през тази особена година.

Станахме свидетели на бум на дигитализацията във всички сфери на живота. Ролята на телекомуникациите тепърва ще се усеща на всички нива и в този смисъл пазарът им неминуемо ще расте, просто защото това е основата на функционирането на обществата – по цял свят.

Скоростната свързаност е условие за развитие и просперитет. В този смисъл услугите и решенията, които предлагаме, са свързани именно с осигуряване на бърза, качествена и сигурна връзка, както и цялостни иновативни решения за бизнеса. Това е бъдещето – изкуственият интелект, добавената и виртуална реалност и скоростта и качеството на връзките ще правят живота вкъщи по-лесен и по-разнообразен.

VIVACOM развива активно проекти за дигитализация на образованието. Какво ще е тяхното бъдеще?

Гордея се, че VIVACOM трайно и последователно инициира и подкрепя проекти за дигитализация на образованието. Инвестицията в образованието на децата се отплаща многократно, защото това е начинът да се създават критично мислещи млади хора, които са бъдещият двигател на просперитета. VIVACOM стартира „Образование 4.0“ - инициативата си за дигитализация на образованието, далеч преди темата за онлайн образованието да стане водеща заради пандемията.

Държа да отбележа, че дигиталното образование надхвърля провеждането на уроците дистанционно в онлайн среда. Ние говорим за цялостно обновяване на образователния процес, като предлагаме иновативни, цялостни решения за използване на облачните технологии в образованието, за създаване на дигитално съдържание, което да развива функционалните умения на учениците на базата на реални ситуации и предизвикателства. В този смисъл дигитализацията прави ученето интересно и полезно, което е и фокусът на VIVACOM в това отношение.

Как се променят дигиталните ви продажби през 2020 г.? Какви са очакванията ви за следващите 12 месеца?

Както отбелязах, през 2020 г. отчитаме траен ръст в дигиталните продажби, тъй като осигуряване дистанционен достъп до нашите продукти и услуги. Развиваме потенциала на приложението MyVIVACOM, с което могат да се плащат сметки, да се добавят услуги и да се презареждат предплатени карти. Все повече продажби се осъществяват през онлайн магазина www.vivacom.bg, където клиентите имат възможност да заявяват мобилни услуги и да купуват устройства с безплатна доставка, а и заявяването на нови фиксирани услуги – телевизия и интернет, което не беше така преди пандемията.

Смятам, че процесът на дигитално обслужване на клиентите ще се задълбочи през 2021 година- не само заради пандемията, която ограничава физическите контакти, но и заради по-голямото удобство, бързина и достъпност от всяка точка, която дава дигиталният магазин.

* Според анализ на Ookla®, основан на данните от Speedtest Intelligence® за първите шест месеца на 2020г. Търговските марки на Ookla се използват с разрешение. Повече информация за мобилната мрежа на VIVACOM на www.vivacom.bg.

Българският бизнес

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg