Електронната търговия е като река - тръгва от източника и потича нататък.

Това заяви Евгени Йорданов, партньор & Chief Marketing Officer в CloudCart, по време на 13-ото издание на Шумът на парите 2022.

Тази година компанията беше отличена в Словения като стартъп №1 в Европа.

За малкия и среден бизнес изборът на правилните партньори е много важен, когато става дума за онлайн търговия. Пандемията провокира интереса на търговците и в България има голям потенциал за развитие, смята Йорданов.

"Днес имаме представители на разплащателни системи и логистични центрове, но в началото беше словото, както пише на едно място. Това слово трябва да стои някъде. За да може един търговец да продава, трябва да има място, на което да държи своите продукти и услуги.

Т.е. преди да стигнем до това някой да се разплати с нас, някой да ни спедира услугата, ние трябва първо да я поставим в това пространство. Преди това трябва да имаме фирма, да регистрираме търговска марка, да купим продукти, да вземем склад и т.н. Трябва да създадем нашите пространства, уебсайт, онлайн магазин - това е нещото, с което може да ви помогне Cloudcart", посочи експертът.

След Cloudcart фактически се намират всички останали по веригата. С тяхна помощ популяризираме продуктите на нашите търговци, допълни той.

Току-що проверих колко точно са регистрираните в НАП онлайн търговци. В момента са близо 25 000 онлайн магазина. Реално обаче, там има редица регистрирани, които не са онлайн. Един хотел, който си предлага стаите в някоя онлайн платформа, определено не е онлайн търговец, отбеляза Йорданов.

"По наши проучвания, допълни той, онлайн магазините в България са между 17 000 и 18 000. Реално правещите пари сред тях са не повече от 10 000. В Cloudcart, като водеща платформа за онлайн търговия, има малко над 2500 активни онлайн търговци. През миналата година през тези 2500 търговци са минали над 4 млн. поръчки, генерирани от малко над 2.4 млн. български граждани. Оборотът ориентировъчно е 300 млн. лева", посочи той.

Това са добри статистики за работа в електронната търговия, заяви Йорданов и допълни, че изборът на правилните партньори е много важен за малкия и средния бизнес, когато става дума за онлайн търговия. "Знаем, че във всяка една икономика гръбнакът е от малкия и среден бизнес. В България това са над 90% от фирмите", уточни той.

Важно е да се избира не по цена, а по качество и ниво на услугата, по това, какво очакват потребителите. Затова Cloudcart се е оформил като хъб, който централизира различни странични услуги, които са част от e-commerce.

Един онлайн търговец няма нужда просто от уебсайт. Не му е нужно само да прави маркетинг, разплащания и т.н.. На него му трябва цялостна услуга. Трябват му счетоводители, адвокати, маркетолози и т.н. Върху такава платформа сме съсредоточили усилията си в Cloudcart, каза още Евгени Йорданов.

Играчите на пазара са много, затова трябва да се заложи на подход, който да ви отличи на техния фон, заяви още той.

Прогноза за бъдещето

В България има регистрирани над 400 000 фирми. В НАП се вижда, че около 250 000 фирми имат активност през последната една година. От тях имаме само 17 000 онлайн магазина. Това са малко под 8% фирми, които имат дигитално присъствие с цел продажба в интернет пространството в България. От това дъно само нагоре може да вървим. Това е позитивната новина, заяви експертът от Cloudcart.

Той очерта няколко тенденции, когато говорим за бъдещето.

Една от тях е D2C - това е direct-to-consumer. Специално за брандове, които са свикнали да работят в B2B, това са брандове, които са свикнали винаги да играят с дистрибутори, за да стигнат до крайния потребител. Същите тези марки се опиват да стигнат директно до крайния потребител. Не успяват, защото им е трудно, тъй като никога не са го правили.

Друга тенденция е live commerce. Спомняте си едно време имаше един немски канал, който по цял ден промотираше продукти. Години по-късно това нещо в интернет се смята за иновация, завърши Йорданов.