Ford обяви, че спира за месец производството в един от заводите си в Германия, което е поредният признак, че недостигът на компютърни чипове поставя автопроизводителите под все по-голям натиск и заплашва тяхното възстановяване от пандемията.

Щатската компания обяви, че ще преустанови временно производството в завода си в Саарлуис от днес до 19 февруари заради недостига на компютърни чипове и слабото търсене.

Заводът произвежда най-популярния модел на Ford в Европа - Focus, а в него работят около 5 000 души.

"Следим отблизо ситуацията и коригираме производствената програма, за да минимизираме ефекта върху нашите служители, доставчици, клиенти и дилъри в Европа," е заявил пред CNN Buisness говорител на Ford. "На този етап не очакваме нещо подобно в други наши европейски заводи."

Миналата седмица Ford беше принудена да затвори свой завод в Луивил, Кентъки, заради недостиг на полупроводници. Затварянето и на завода в Германия обаче предполага, че проблемът, който засяга автопроизводителите по цял свят, може да се задълбочи, преди да бъде разрешен.

След като пандемията сви продажбите на автомобили през миналата година, водещите производители на полупроводници пренасочиха част от капацитета си от автомобилните компании към производителите на смартфони, видеоигри и други технологични устройства, за които търсенето беше голямо.

Предлагането все още е ограничено, а автопроизводителите не могат да си осигурят чиповете, от които имат нужда.

Кои са най-скъпите автомобили в света?Съставянето на точен списък на най-скъпите автомобили, които можете да си купите, не е лесна работа

Volkswagen, Fiat Chrysler, Toyota, Nissan и Honda са сред останалите автопроизводители, които страдат от недостига на чипове, които имат все по-голямо приложение в автомобилите. В днешно време в средностатистическия автомобил има между 50 и 150 чипа.

Миналия месец от Volkswagen обявиха, че ще трябва да коригират производството в свои заводи в Китай, Северна Америка и Европа. Промените ще засегнат модела VW Golf, както и модели на марките Audi, Skoda и Seat.

Според анализатори на UBS, най-големият автопроизводител в света може да произведе със 100 000 автомобила по-малко през първото тримесечие, или около 4% от производството на компанията за тримесечие, заради липсата на компоненти

От Audi обявиха, че са спрели временно от работа 10 000 служители заради недостига на чипове, като е засегнато производството в заводи на марката в Германия и Мексико. Производството на моделите A4 и A5 е спрямо в Некарзулм до 29 януари.

От Fiat Chrysler информираха през миналата седмица, че ще забавят възобновяването на производството след предварително планирано прекъсване в завода в Толука, Мексико, където се произвежда моделът Jeep Compass.

Японските автопроизводители също са засегнати. От Toyota казаха, че са били принудени временно да спрат производството в завод в Гунаджоу, Китай, и ограничават производството в завод в Тексас, който произвежда пикапите Tundra. Nissan и Honda обявиха, че коригират производството си в резултат на недостига на чипове.

От BMW информираха миналата седмица, че все още нямат проблеми с производството, но са в постоянен контакт с доставчиците си. General Motors и Renault казаха, че си сътрудничат с доставчиците, за да смекчат ефекта върху производството, докато притежаваната от Daimler Mercedes-Benz заяви, че "следи ситуацията."

Китайските автопроизводители може да се окажат най-сериозно засегнати от този проблем, като по някои оценки се очаква да произведат с 250 000 автомобила по-малко през първото тримесечие.

Taiwan Semiconductor Manufacturing Company, която е основен доставчик на чипове, заяви през миналата седмица, че намаляването на недостига е "основен приоритет."