Пандемията оказа много негативни ефекти върху сектора на морския транспорт. Те започнаха много преди тя да бъде усетена в Европа.

Китай, който е един от най-големите нетни вносители на суровини, затвори част от пристанищата си доста по-рано, товарите намаляха, появиха се проблеми с корабите и техните екипажи, които трябваше да бъдат поставяни под карантина.

След разпространяването на коронавируса по света пазарът наистина падна значително. Това заяви главният групов финансов директор на Индустриален холдинг България Галина Денева, която взе участие в панел Двигатели на растежа в рамките на 11-ото издание на финасовия форум Шумът на парите 2020.

"Допълнителен негативен ефект оказа и фактът, че по време на криза обикновено старите кораби се нарязват на скрап и се освобождава излишен тонаж. Сега обаче това нямаше как да се случи, защото традиционните локации, където се извършва това нарязване, като Индия и Пакистан, затвориха своите граници", коментира Денева.

По думите ѝ анализаторите в момента чертаят различни сценарии - от най-черните до най-позитивните, но Индустриален холдинг България очаква по-скоро трудна година, особено в сегмента на насипните товари, в който оперират корабите на компанията.

"Добре е, че правителствата предприеха мерки за подпомагане на бизнеса. Портфейлът на индустриален холдинг България беше повлиян негативно, но все пак има сектори, които усетиха кризата доста по-силно от нас.

Ние се възползвахме от част от мерките за подпомагане на заетостта, включително и в т. нар. "схема 60/40". За нас това имаше реален ефект и ни помогна да не стигаме до съкращаване на служители и да запазим екипите на нашите дъщерни дружества", заяви финансовият директор на ИХБ.

Според нея има редица възможности, които се откриват пред българската икономика в дългосрочен план.

"Веригите на доставка наистина ще се променят, а България има добра локация, част е от Европейския съюз. По всяка вероятност ще има отлив на част от производствата от Китай, вече дори имаше и изказвания на някои от световните лидери в тази посока. Позитивното за България е, че много хора се върнаха от чужбина. Надяваме се, че след кризата няма да се наблюдава обратния процес", каза още тя.

На въпрос дали Индустриален холдинг България ще възобнови инвестиционните си проекти, Галина Денева отговори, че това ще се случи, но към настоящия момент някои от тях са "замразени". "Като цяло ни се иска да видим малко по-стабилна среда, дори тя да е лоша. В момента нивата на несигурност са много високи и има много неизвестни", коментира финансовият директор на ИХБ. Тя прогнозира, че икономическото възстановяване ще бъде постепенно, а не рязко. "Вече има индикации за известно възстановяване на търсенето, но то няма как да се върне автоматично на предкризисните си нива. Позитивното в цялата ситуация е, че ще имаме възможност да променим част от вътрешните си процеси. Може би досега винаги сме го отлагали, но дигитализацията вече засяга всички сектори", каза още Галина Денева.