За периода 1 януари-10 септември 2020 г. данните на МВР за пътнотранспортни произшествия с установено управление след употреба на алкохол сочат, че в 109 от общо 609 са участвали 109 водачи на възраст между 18 и 25 години, като всеки един от тях е седнал зад волана, след като е пил.

В 36 от случаите констатираната концентрация на алкохол в кръвта е в границите от 0.5 до 1.2 на 1000, а в 73 - над 1.2 на хиляда. Статистиката е показателна за проблема в обществото и за нуждата от промяна в мисленето и отношението към отговорното шофиране.

В отговор на статистиката институции, неправителствени организации и компании се обединяват в борбата с шофирането след употреба на алкохол.

Министерството на вътрешните работи чрез Главна дирекция „Национална полиция“ и социално ангажираните с проблематиката организации, в лицето на Българския Червен кръст и „Каменица“ АД с кампанията си „Алкохолът е лош шофьор“, застават заедно пред въпросите, свързани с безопасността на движението по пътищата в страната, за да покажат добрия пример на тепърва изграждащите навици за шофиране и правилни норми на поведение на пътя млади шофьори.

„За всички е важно да се гарантира сигурността на участниците в движението по пътищата, в т.ч. и чрез отговорно поведение и управление на пътни превозни средства от водачи в трезво състояние. Гарантите сме самите ние както като водачи, пътници, пешеходци или работници на пътя, така и като граждани и представители на държавни и неправителствени органи и организации.

Алкохолът е лош шофьор, затова когато сядаме зад волана, не трябва да правим компромиси с него.“, споделя инспектор Мария Ботева от отдел „Пътна полиция“ при Главна дирекция „Национална полиция“.

През последните месеци на активен трафик по пътищата кампанията „Алкохолът е лош шофьор“ поставя диалога за споделените емоции и споделената отговорност сред младите шофьори на възраст между 18 и 25 години чрез мотото „Ключът е в теб“, което намери своето отражение в едноименната песен, създадена със специални послания за отговорна консумация, отговорно шофиране и безопасност на пътя.

Кампанията поставя въпроса Какво е да си #драйвъра на промяната и как едно решение спасява животи, давайки за пример отговорно поведение на човека зад волана, който трябва да откара всички живи и здрави вкъщи.

В ролята на своеобразния #драйвър влязоха различни посланици на кампанията като инфлуенсъри, победителите от състезанието „Най-добър млад шофьор на
България“, организирано от Съюза на българските автомобилисти, както и доброволци на Българския Червен кръст.

Като студент, заместник-координатор на Българския младежки Червен кръст - София и заместник-командир на Младежкия авариен екип - София, и като отговорен шофьор Мартина Жулиянова се включи със своя добър пример в превенцията на шофирането в нетрезво състояние.

"Вярвам, че всички ние носим отговорността да бъдем добрият пример в обществото, да се информираме и да се държим будни. Ето защо за мен да бъдеш
#драйвъра на компанията, е призвание, а купонът си е купон независимо дали пиеш, или не.

Винаги напомняме, че алкохолът е лош шофьор, а простите умения спасяват животи. След като преминат курс по първа помощ към шофьорските курсове, нашите доброволци са знаещи и можещи и най-вече - добрият пример за техни връстници, от които се изисква същата отговорност зад волана. Да си шофьор, на първо място означава ОТГОВОРНОСТ!“