Uber Technologies Inc. наскоро е получила предложения от банки на Уолстрийт, които ще оценят компанията за споделени пътувания на до 120 млрд. долара при първично публично предлагане на акции (IPO), което може да бъде осъществено в началото на следващата година, информира WSJ, позовавайки се на запознати източници.

Сумата е близо два пъти по-голяма, в сравнение с пазарната оценка на Uber от последното набиране на средства преди два месеца. Тя също така надхвърля пазарната капитализация на General Motors Co., Ford Motor Co. и Fiat Chrysler Automobiles NV, взети заедно.

Плановете на Uber оформят надпревара с конкурентната Lyft Inc., която също се подготвя за листване на борсата през първото половина на 2019 г., според WSJ. Пазарната оценка на Lyft се очаква да надхвърли 15.1 млрд. долара, на колкото бе оценена компанията при последната си продажба на акции.

Goldman Sachs Group Inc. и Morgan Stanley са предоставили предложения за оценка на Uber миналия месец, според същите източници. Тези документи, които обикновено консултрат компанията как да позиционира акциите пред потенциалните инвеститори, са традиционна стъпка, преди банките да бъдат наети официално, за да подготвят първичните публични предлагания на акции.

Банковите презентации показват, че Uber набира инерция към IPO-то, което е едно от най-очакваните на Уолстрийт и в Силициевата долина и може да бъде осъществено по-рано от очакваното. Основана през 2009 г. и поддържана през годините от сериозно количество частни капитали, Uber е считана за лидер на група високо оценявани стартъп компании, които, по една или друга причина, забавиха излизането си на борсата.

През последната година Uber премина през поредица от скандали - от обвинения в сексуален тормоз на работното място през кражба на търговски тайни от конкурентната Alphabet Inc. и отстраняването на съоснователя Травис Каланик. Новият главен изпълнителен директор Дара Косровшахи се опитва да спечели отново инвеститори, шофьори и клиенти, които вече могат да избират между увеличаваща се група от приложения за споделени пътувания.

Косровшахи е заявявал, че компанията се цели в IPO през второто полугодие на 2019 г., неясно с каква пазарна оценка. Uber за последно набра средства от Toyota Motor Co. през август при пазарна оценка от 76 млрд. долара.

Няма гаранция, че Uber ще стане публична компания в очаквания срок или при пазарните оценки, дадени от инвестиционните банкери, които са гладни за комисионни. IPO пазарът е известен с това, че може да е както много активен, така и обратното.

Въпреки че 2018 г. бе силна за първичните публични предлагания на технологични и други компании, условията може да не са толкова благоприятни, когато Uber е готова да листне акциите си. Според някои мнения, банките предлагат по-ранно листване отчасти заради опасенията, че IPO пазарът ще се охлади.

Как 35-годишен китайски програмист създаде компания за милиарди?Историята на Bytedance започва с новинарския сайт Jinri Toutiao, а впоследствие преминава през серия от придобивания и мащабна експанзия в сегмента на мобилното видеосъдържание


В предоставени през последните дни документи за евентуално емитиране на облигации Uber дава идикации, че няма да излезе на печалба поне още три години. Компанията очаква да генерира между 10 и 11 млрд. приходи тази година, в сравнение със 7.78 млрд. долара миналата година.

Като част от споразумението си с акционера SoftBank Group Corp., Uber трябва да стане публична компания до края на следващата година. Ако това не се случи, Uber ще трябва да позволи на определени инвеститори (които са вложили най-малко 100 млн. долара или пък са притежаваи акции в продължение на повече от пет години) да продадат дяловете си на вторичния пазар.

Lyft, която е най-големият конкурент на Uber в САЩ, се е обърнала към JPMorgan Chase & Co., заедно с Credit Suisse Group AG и Jefferies Group LLC, за поематели на IPO, което може да бъде осъществено по-рано през 2019 г., според запознати източници.

Ако акциите на Uber дебютират на борсата при пазарна оценка от близо 120 млрд. долара, това би осигурило впечатляваща доходност за инвестиралите отрано в компанията.

First Round Capital, например, е инвестирала около 1.6 млн. долара в първите два кръга за набиране на средства от Uber през 2010 и 2011 г. При пазарна оценка от 120 млрд. долара, тези акции биха стрували над 5 млрд. долара.

Друг голям победител би бил Benchmark, чийто дял в Uber в момента се оценява на около 8 млрд. долара и би струвал около 14 млрд. долара при подобна пазарна оценка.

First Round и Benchmark продадоха част от дяловете си през януари на SoftBank, която, заедно със своя Vision Fund, притежава около 15% от Uber.

Над 50 компании са инвестирали в Uber през годините, според Dow Jones VentureSource, както и множество индивидуални инвеститори. Сред тях са основателят на Amazon.com Inc. Джеф Безос, Alphabet Inc. и Goldman, които се очаква да спечелят стотици милиони долари от закупения дял в Uber.

IPO ще увеличи значително и състоянието на Травис Каланик. През януари той продаде акции на SoftBank за около 1.4 млрд. долара, но все още притежава дял, който при предложената пазарна оценка би струвал няколко миларда долара.

Оценките на инвестиционните банки се основават отчасти на потенциала на отделните бизнес начинания на Uber извън приложението за споделено пътуване, като услугата за доставка на храна UberEats.