Пазарите по света и у нас започнаха да се възстановяват и това се наблюдава от първото тримесечие на 2009 г. насам. Индексът на българските сини чипове SOFIX нарасна с 82% от дъното си през февруари на 259.65 пункта. Разбираемо, ръстът бе съпроводен и с активизиране на инвеститорите.

В подобна благоприятна, в сравнение с предходната една година, обстановка на капиталовия ни пазар, на размразаяване на кредитния пазар, но скъп банков ресурс и нуждата на бизнеса от свеж капитал, дойде и логичният въпрос - защо не финансиране на бизнес плановете през фондовия пазар? В случая ключовият въпрос е, готов ли е и пазарът да осигури финансиране на бизнеса?

Според Михаил Славов, ръководител на отдел „Специални проекти, пазари и продажби" в УниКредит Булбанк пазарите не са готови за възстановяване доверието на инвеститорите в публичните предлагания на нови акции, било то първични или вторични.

„Нашето виждане продължава да бъде, че пазарите все още не са готови за възстановяване доверието на инвеститорите в публичните предлагания на нови акции, било то първични или вторични. Не очакваме това да се случи преди края на тази или началото на следващата година", коментира за Profit.bg Михаил Славов.

Експертът посочи, че има един факт, който отклонява вниманието на инвеститорите от нови публични предлагания. „Предпазливостта по отношение на риска и понижената пазарна капитализация на съществуващите публични компании насочва инвеститорите именно към тях и това е един от факторите, отклоняващ интереса от нови публични предлагания", смята той, като допълни, че първите IPO сделки в Западна Европа са планирани едва за последното тримесечие на тази година.

Михаил Славов смята, че в сегашния момент успех биха имали сделки, които са подкрепени от съществуващите мажоритарни акционери, както и сделки с хибридни инструменти, които носят допълнителни привилегии за притежателите си. Като пример той посочи емисията привилегировани, задължително конвертируеми акции с гарантиран дивидент и ликвидационен дял на Химимпорт, които УниКредит Булбанк предложи в началото на май.

Интересни са и коментарите по темата на брокера на ФГ Капман, Ангел Хадижйски и управителя на Първа финансова брокерска къща (ПФБК), Георги Койнов. Ако в близкото минало бизнесът бе в позиция да поставя условията, а пазарът трябваше да се съобразява с тях, то днес пазарната логика е обърната - бизнесът е този, който трябва да прави отстъпки и да се съобрази с пазара, ако иска да пласира успешно своята емисия.

„Неблагоприятната пазарна конюнктура в световен и национален мащаб оказа негативно влияние и върху българския капиталов пазар и новите ІРО/SPO-та на него", коментира брокерът на ФГ Капман, Ангел Хаджийски. „Считам, че за момента интерес за осъществяване на първично/вторично предлагане на ценни книжа би могло да има само за компаниите от групата на сините чипове или достатъчно големи структуроопределящи дружества (например заявените наскоро намерения от страна на държавата за предлагане на държавни миноритарни дялове)".

Експертът смята, че в сегашната ситуация продаващият трябва да „преглътне" значително по-ниската цена, която ще постигне от емитирането (продажбата), в сравнение с постигнатите преди 2-3 години цени на нови публични предлагания, допълвайки, че аргументите за това са очевидни при реализирания спад на цените в световен мащаб.

„Много от компаниите, които имат традиции като публични, реализираха сериозни спадове в цените на акциите си. Влияние оказват както нарушената ликвидност, така и липсата на свежи пари за капиталовия пазар", заяви Ангел Хаджийски. - „Разбира се, за да бъде успешно набирането на капитал чрез IPO или SPO, освен цената му, зависи и това кой е емитентът, каква публична репутация има, кой е секторът, в който оперира и какви са очакванията за бъдещо негово развитие".

От своя страна управителят на ПФБК Георги Койнов споделя мнението, че моментът определено е по-подходящ за инвеститорите, отколкото за бизнеса.

„Функцията на фондовия пазар да служи като средство за набиране на капитал беше позабравена през последната година и половина. Все пак имаме достатъчно много примери в световен мащаб, че свеж ресурс може да бъде привлечен и то в големи размери", заяви експертът. - „Финансовата криза обаче отдалечи съществено емитентите от инвеститорите в разбиранията им за справедлива цена на IPO/SPO. Това се явява основна пречка за осъществяването на успешно публично предлагане".

Според него фактът, че достатъчно много пари търсят своето място в момента, е безспорен и това, от което се нуждаят са атрактивни предложения. „Разбира се, ако бизнесът вече е стигнал до задънена улица, единствената му възможност остава да приеме условията на инвеститорите. В този смисъл, моментът определено е по-подходящ за инвеститорите, отколкото за бизнеса", посочи в заключение Георги Койнов.