Според експерти моментът за подготовка на компаниите за излизане на борсата е настъпил. Това се разбра от провелата се по-рано днес кръглата маса „Публичната компания - предимства и перспективи".

Сега ли е моментът за излизане на капиталовия пазар? С този въпрос модераторът на кръглата маса Стоян Тошев, председател на БАУД, се обърна към Пантелей Карасимеонов, директор дирекция „Международни връзки, комуникации и маркетинг" в Българска фондова борса.

„Виждаме, че сме на етап на излизане от една тежка криза", посочи в отговор Пантелей Карасимеонов. „Компаниите трябва да се замислят и ако решат да станат публични, то да започнат с подготовката на процеса сега".

Зад мнението на представителя на БФБ застана и Стоян Тошев. „Подготовката за листване на борсата е процес, който не трае ден или два, а месеци. Това ще рече, че добри компании, които имат поглед върху бъдещото си развитие, трябва да са наясно, че състоянието на пазара след година може да се подобри значително и днес е моментът за подготовката на компанията за излизане на борсата".

Както стана ясно на кръглата маса техническото време за подготовката на бъдещ емитент може да отнеме до половин година. А какво включва подготовката? С тази материя Любомир Бояджиев, председател на БАЛИП, запозна представителите на непубличните компании по време на кръглата маса.

Експертът посочи, че придобиването на публичен статут започва с подготвителен етап. Тук попада изискването за преобразуване на бъдещия емитент в АД, като капиталът на компанията е разпределен в безналични, свободно прехвърляеми, с право на глас и др. акции. В подготвителния период се извършват промени и около устава на компанията, налагат се и изисквания към членовете на СД (да са с чисто съдебно минало и др.), след което ОСА трябва да гласува промените в компанията и т.н. В случая продължителността на подготвителния етап зависи изцяло от бъдещия емитент.

Същинският етап включва издаване на ISIN код от ЦД, подаване на заявления за регистрация в публичния регистър в КФН, за търговия на регулиран пазар пред БФБ и др. дейности.

На този етап се включва и изготвянето на проспекта на дадена компания. „Този документ е най-важният за инвеститорите, защото в него се съдържа цялата информация за компанията и нейните планове", уточни Любомир Бояджиев.

Според Камен Колчев, председател на СД на Елана Финансов Холдинг, е добре да се помисли за ускоряване на сроковете за техническата подготовка на едно първично публично предлагане (IPO), например, както и началото за търговия на новите активи на борсата, който период обикновено отнема месец.

Даниел Ганев, изпълнителен директор на Карол Капитал Мениджмънт и портфолио мениджър на Адванс Инвест също се включи в дискусията, като приложи малко статистическа информация за развитието на IPO-пазара по света през последните 6 години.

„През 2003 г. подобен род сделки наброяваха 850, като набрания ресурс възлиза на 50 млрд. долара. Година по-късно предлаганията са над 1500, като привлечения ресурс е към 130 млрд. долара". През 2007 г., по данни на Даниел Ганев, са отчетени към 2 000 листвания за над четвърт трилион долара.

„IPO - пазарът зависи пряко от посоката и състоянието на пазара и въпреки всичките трудности той не секна", посочи още портфолио мениджърът, като допълни, че се наблюдава завръщане на интереса към публичните предлагания. „Инвестиционният климат се подобрява и благоприятства плановете за подобни инициативи", каза в заключение Даниел Ганев.

Разбира се, това, което интересува представителите на бизнеса е цената, която те ще получат за дял от компанията си. Васил Велев, председател на УС на АИКБ и изпълнителен директор на Стара планина Холд смята, че моментът не е подходящ за постигане на макисмалната цена при предлагането на активи, като допълни, че не е и нужно да се прави това точно сега.

„Сега може да се започне подготовката и да се изчака подходящия момент, когато борсовата цена стане такава, че да отговаря на Вашите намерения", каза в заключение Васил Велев.