Откакто кредитната криза и Голямата рецесия нокаутираха пазара на първични публични предлагания на акции (IPO) в края на миналото десетилетие, за компаниите вече е трудно да набират средства и да стават публични.

Едно успешно IPO обаче не е гаранция за дълголетие като успешна компания или акция. IPO лудостта от 90-те години например породи голяма еуфория, а съобразителните трейдъри успяха да натрупат малки състояния, но остави и много поражения, пише Investopedia.

Тази година не е изключение. Наскоро цената на акциите на компанията за онлайн игри King Digital Entertainment падна с 16% в края на първия ден от търговията с акции в сравнение с нивата си от IPO-то.

King Digital има най-лошото IPO от началото на годината, но и в миналото е имало доста първични публични прелагания, които са се проваляли. Ето някои от тях:

CIT Group

Историята на CIT Group се простира чак до 1908 г., а компанията може да се похвали, че е правила бизнес с близо 80% от компаниите от Fortune 1000. Това обаче не й попречи да се сблъска с неприятности в края на 1999 г., когато ръководството се опитваше спешно да вземе средства назаем.

След това компанията бе продадена на Tyco през 2001 г., която пък реши да я отдели с IPO, от което бяха набрани 4.6 млрд. долара през 2002 г.

Кредитната криза обаче засегна CIT и компанията в крайна сметка трябваше да получи 2 млрд. долара помощни средства от правителството. Всичко това обаче отиде на вятъра, тъй като компанията обяви фалит през ноември 2009 г.

Тя все още е тук, след като излезе от процедурата по фалит и в момента акциите й се търгуват на Нюйоркската фондова борса. CIT има пазарна капитализация от 8 млрд. долара. Тези, които са имали акции при предишния й фалит обаче, все още имат лоши спомени.

Webvan, еToys и Pets.com

Опитните инвеститори вероятно няма да бъдат изненадани да видят тук и имената на известни компании за електронна търговия. Въпреки че IPO-тата на Webvan, eToys и Pets.com не бяха големи за времето си (375 млн. долара, 166 млн. долара и 83 млн. долара, респективно), цените на акциите на трите компании впоследствие скочиха по време на технологичния балон в края на 90-те години и станах примери за прекомерната спекулация.

Webvan става публична компания през 1999 г., а цената на акциите й скача двойно в първия ден на пазара. Това й определя пазарна капитализация от 6 млрд. долара, въпреки че по това време компанията е имала по-малко от 5 млн. долара приходи, а компанията е извършвала доставки на цена от 27 долара.

Компанията бързо залязва, обявявайки фалит през 2001 г. По подобен начин набързо се провалят и eToys и Pets.com. Pets.com излиза на борсата на 9 февруари 2000 г. и обявява фалит по-малко от 300 дни след това.

eToys става публична компания през май 1999 г. и фалира през февруари 2001 г. Някои от активите й все още съществуват като част от Toys R Us, но компанията така и не успява да се доближи до това, което се очаква от нея.

VeraSun и Aventine

Енергитиката също се отчита с доста компании, които се провалят, въпреки големите очакванията към тях. VeraSun и Aventine се раждат по време на етаноловия бум в средата на миналото десетилетие, като и двете компании стават публични през юни 2006 г. и набират 420 млн. долара и 389 млн. долара, респективно.

Инвеститорите обаче не успяват да преценят колко конкуренция ще има, да не говорим за огромните трудности при ръководенето на подобен бизнес. И двете компании впоследствие обявяват фалит. VeraSun приключва през октомври 2008 г., докато Aventine фалира през април 2009 г.

Mirant също е част от този списък. IPO-то на компанията през септември 2000 г. набира над 1 млрд. долара като част от отделянето й от Southern Company. Очакваните от Mirant високи цени на електричеството през миналото десетилетие така и не се сбъдват и компанията фалира.

Mirant обявява фалит през юли 2003 г., преди да се появи отново през 2005 г. Дори и тогава компанията продължава да изпитва затруднения и в крайна сметка се съгласява на сливане с Reliant. Новата компания е преименувана на Genon Energy.

Zynga

Въпреки че са относително нов сектор, електроните игри също могат да се похвалят със забележими IPO провали. Наскоро базираната в Дъблин King Digital Entertainment се запъти смело към пазара въз основа на популярността на своята игра Candy Crush Saga.

King Digital има над 180 игри в 11-годишната си история, но нито една от тях не може да се похвали с успеха на Candy Crush Saga - над 500 млн. сваляния, 2 млрд. долара продажби и 567 млн. долара печалба. Тези впечатляващи цифри доведоха до до други такива - IPO цена на акция от 22.50 долара, която даде на King пазарна оценка от 7.08 млрд. долара.

Акциите на компанията поевтиняха до 18.90 при дебюта си на борсата, което свали пазарната й капитализация на 6 млрд. долара (-16%) и засега това остава най-лошото IPO през 2014 г.

Разбира се, неуспешното IPO не означава неуспешна компания. Може би означава, че инвеститорите просто трябва да променят възгледите си за King и нейните конкуренти.

Друга компания за игри - Zynga Inc., излезе на пазара с история подобна на тази на King, като някои анализатори дори й даваха пазарна оценка от 20 млрд. долара. Цената на акциите на Zynga от IPO-то бе 10 долара (пазарна стойност от 7 млрд. долара) и падна само с 5% при дебюта на компанията на борсата.

Само три години по-късно акциите на Zynga се търгуват на цена от малко над 4 долара, докато компанията продължава да търси нов хит, който да завладее пазара, както преди време го направи с Farmville и Words With Friends.

Няколко други примера

Няма как да се говори за дългоочаквани IPO-та и да не се спомене това на Vonage. IPO-то на компанията на стойност 531 млн. долара през май 2006 г. бе катастрофа. Акциите повтиняха с 24% в първите два дни, а проблемите около предлагането доведоха до групов съдебен иск. Въпреки че Vonage флиртува на няколко пъти с фалита, компанията все още развива дейност.

Други имена също могат да предизвикат стон у инвеститори с дълга памет. Genuity се отделя като част от сливането между Verizon и GTE. Компанията излезе на борсата през юни 2000 г. и набра 1.9 млрд. долара. Това обаче не беше достатъчно, тъй като тя изпадна в просрочие по кредитите си и обяви фалит през ноември 2002 г.

В природата на звяра е някои от тези компании да се провалят - рисковите капиталисти искат бърза печалба, банкерите искат да им се плати, а акционерите искат да бъдат част от следващото "най-ново" нещо. Всичко това е рецепта за периодични катастрофи, особено когато инвеститорите се интересуват повече от това да влязат в играта, отколкото от това да купят част от страхотна компания.

Така въпросът не е дали ще има друг голям провал, а кога ще се случи той и дали достатъчно инвеститори ще го забележат навреме, за да предпазят капитала си или да го избегнат напълно.