През 90-те години на миналия век Великобритания се подготвя да предаде Хонконг на Китай, а президентът на бизнес империята Swire Ейдриън Суайър е силно притеснен. Неговата авиокомпания Cathay Pacific Airways е заплашена да загуби превозваческите си лицензи, след смяната на властта.

По тази причина той сключва сделка с Пекин и дава възможност на китайските компании да увеличат акционерния си дял в Cathay. Така Суайър си гарантира приятелски отношения с китайската комунистическа партия, а до ден днешен държавната Air China е вторият най-голям акционер в Cathay Pacific Airways след Swire.

Днес, на фона на уличните протести в Хонконг, 45-годишният Мерлин Суайър, който е син на Ейдриън Суайър, е изправен пред подобно предизвикателство, пише Bloomberg.

След като част от над 32-те хиляди служители на Swire Pacific се присъединиха към протестите и опозицията срещу закона за екстрадицията, който Пекин се опитва да наложи в автономната област, китайските авиационни регулатори започнаха да нанасят "удари" срещу превозвача.

Властите в Пекин настояват служителите на компанията, които публично са заявили подкрепата си за протестиращите, да получат забрана за полети до и над Китай. Освен това регулаторите настояват да получат списък с имената на целия персонал на Cathay, който лети в китайското въздушно пространство. Авиопревозвачът е задължен също така да изготви нов план за повишаване на мерките за сигурност по време на полетите.

И за да може натискът да бъде възможно най-силен, част от големите държавни корпорации в Китай, като China Citic Bank International и China Huarong International Holdings, призоваха своите служители да не използват услугите на Cathay Airways.

Наложи се Мерлин Суайър, чиято фамилия притежава активи за над 3.5 милиарда долара, да лети спешно до Поднебесната империя и да проведе няколко срещи с висши държавни служители в Пекин. Авиокомпанията бързо се подаде на китайския натиск, на фона масовите протести на летището в Хонконг. Изпълнителният директор Рупърт Хог подаде оставка, заедно със своя заместник.

"Това е най-голямото "навеждане" пред Пекин. Всички големи работодатели в Хонконг имат служители, които са участвали в протестите. Трябва ли всички изпълнителни директори да подадат оставките си?", попита иронично в своя блог хонконгският инвеститор Дейвид Уеб.

Но въпреки обществения гняв изглежда, че Мерлин Суайър се опитва да следва стратегията на своя баща и да работи за запазване на топлите взаимоотношения с китайските управляващи. Компанията му се оказва заложник в политическата битка между Пекин и опозиционерите в Хонконг.

45% от нейния капитал е собственост на Swire Pacific, докато Air China държи около 30%. Повечето служители на авиокомпанията са базирани в Хонконг, който, заедно с континентален Китай, генерира половината от приходите ѝ.

Най-добрите авиокомпании в света за 2019 г.Qatar Airways завоюва тази титла за рекордния пети път


Доскоро Cathay се считаше за един от символите на независимостта на Хонконг и спомен за неговото британско минало. Един от пилотите на компанията дори подкрепи протестиращите по аудио уредбата на пилотирания от него самолет. Президентът на компанията Джон Слосар заяви, че ръководството "дори не би си помисило да налага на служителите си как да мислят и кого да подкрепят".

Сега обаче, след резкия завой на Мерлин Суайър, Cathay Pacific Airways e на път да се превърне в символ с точно обратен знак - на подчинението и "огъването" под натиска на централното правителство, пише Bloomberg. А това може да има дълогсрочни последствия, ако гражданите на Хонконг решат да бойкотират нейните полети.

Но подобряването на отношенията с Пекин е важно не само за авиационния бизнес, а и за всички други поделения на холдинга. Историята на бизнес империята Swire е тясно свързана с Китай. Корените на нейното присъствие в континенталната част на Поднебесната империя датират още от 1816 година. През 1866 година компанията организира корабни превози на товари по река Яндзъ, занимава се със захарна търговия и изгражда корабостроителница и рафинерия в Хонконг.

След комунистическата революция в Китай от 1949 година Swire прехвърля всички свои активи в Хонконг. Завръщането ѝ в континенталната част на Китай се случва през 90-те години на миналия век, след икономическите реформи на Дън Сяопин. Компанията започва да бутилира Coca Cola и подновява полетите на авиокомпанията Cathay Pacific до поднебесната империя.

В навечерието на британското оттегляне от Хонконг и прехвърлянето му под опеката на Китай, Swire Pacific назначава китайци на много от ръководните си позиции и сключва партньорства с много китайските държавни компании в различни сектори.

Според анализаторите, цитирани от Bloomberg, последната атака на китайското правителство срещу Cathay Airways е демонстрация, чиято цел е да покаже, че никой не е по-силен от властта.

"В крайна сметка компанията няма голям избор, освен да се съобрази с изискванията на регулаторите. Нейното бъдеще, както и това на всички авиопревозвачи в региона, е свързано с китайския пазар", смята авиационният експерт Шукор Юсоф.

Cathay Airways не е единствената международна корпорация, която пострада от политическите безредици в Хонконг. Модните брандове Versace, Coach и Givenchy бяха принудени да се извиняват за това, че са продавали тениски с намек, че Хонконг не е част от Китай.

Финансовият гигант HSBC Holdings пък беше атакуван от опозиционерите заради това, че изпълнителният директор на банката си е позволил да направи положителна оценка на китайското правителство.